راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه و یونان

به پرتگاه جنگ

نزدیک شده اند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

    

ورود یک کشتی ترکیه برای اکتشاف گاز به داخل آبهای کشور یونان در دریای اژه که توسط کشتی های نظامی این کشور همراهی می شد وحشت از جنگ دریائی میان دو کشور را موجب شد. گسترش طلبی اردوغان و ظهور ناسیونالیستهای افراطی در آتن و وسوسه استخراج نفت و گاز پتانسیل در دریای اژه زمینه های تنش نظامی میان دو کشور را تشدید کرده است.

آیا رجب طیب اردوغان در تلاش است آتش جنگ نفتی را در مدیترانه شرقی روشن کند؟ پس از حفاری اکتشافی در قبرس که مورد اعتراض همه کشورهای ساحلی قرار گرفت و پس از امضای توافقنامه بحث برانگیز ترکیه و لیبی در مورد تقسیم دریایی بین آنکارا و طرابلس، نیروی دریایی ترکیه در حال استقرار کشتی های جنگی خود در دریای اژه اند.

پس از اعتراض دولت یونان به ورود کشتی های ترک به آبهای این کشور، بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه ادعا كرد كه استقرار كشتی اكتشافی گاز كه توسط 15 فروند کشتی نظامی اسكورت شد، در نزدیكی "كاستلوریزو"، شرقی ترین جزایر یونان مستقر شدند  .در همین زمان، جنگنده های "اف 16" ترکیه و هواپیماهای بدون سرنشین شناسائی وارد حریم هوایی یونان شدند. این تحریکات جدید بلافاصله اعتراضات شدید آتن را برانگیخت که در اعتراض خود اعلام کرد: اکتشافات ترکیه در بخشی از ابهای  یونان به معنای تشدید تنش در منطقه ماست. وزیر امور خارجه یونان، "نیکوس دندیاس" با نگرانی از ترکیه خواست فوراً فعالیت های غیرقانونی خود را که علیه صلح و امنیت منطقه است را متوقف کند.

نیروی دریایی یونان می گوید "آماده پاسخگویی به هرگونه فعالیت ترکیه" است و عملا نیز کشتی های یونان در جنوب و جنوب شرقی دریای اژه مستقر شدند و "آمادگی خود را برای مقابله " اعلام کردند.

این اقدامات ترکیه نگرانی های جدی را ایجاد کرده است. اعتراض یونان دراتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل و جتی ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است انعکاس داشته است.

 صدراعظم آلمان در این زمینه با رئیس دولت یونان و رئیس جمهور ترکیه گفتگو كرد و واشنگتن نیز از آنكارا خواست تا عملیات خود را متوقف کند. کابینه اردوغان به نوبه خود با خونسردی این اقدامات  نظامی را توجیه کرد و گفت: ترکیه قصد کاوش هایی را در منطقه دارد و عملیاتش کاملاً در حوزه ابهای ترکیه صورت گرفته است.

اختلاف مرزی میان یونان و ترکیه رویداد تازه ای نیست: حتی به پیمان لوزان، که در سال 1923 در پایان جنگ یونان و ترکیه منعقد شد برمیگردد. در این پیمان  جزایر "دودکان" که توسط ایتالیا اشغال شده بود در سال 1947به یونان واگذار شد .

حوادث به طور منظم بین دو کشور روی میدهند. ترکیه چندین بار سعی کرده جزایر غیر مسکونی "ایمیا" را که ادعا می کند متعلق به ترکیه است را اشغال کند و یونان را تهدید میکند که طبق قوانین بین المللی دریائی، محدودیت های آب های سرزمینی خود را از 12 مایل به 6 مایل دریایی کاهش دهد .

گسترش طلبی اردوغان، افزایش ناسیونالیست افراطی که به دولت یونان فشار می آورد و ذخائر نفت و گاز منطقه انگیزه هائی کافی برای جنگ میان دو کشور است.

در طول دو سال گذشته، درگیری ها نه تنها در دریای اژه بلکه در سواحل رودخانه "اورس"، مرز زمینی بین دو کشور افزایش یافته است.

خطر انفجاردر منطقه  جدی است: در سرتاسر منطقه، هیدروکربن ها حرص و طمع را افزایش می دهند و در حال حاضر درگیری های آشکار را بین "متحدان" ناتو  تقویت می کنند.

روابط فرانسه و ترکیه براثر دخالت نظامی ترکیه در لیبی و اکنون در ورود نظامی به آبهای یونان تیره شده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با همتای قبرسی خود "نیکوس آناستازادیس" در کاخ الیزه دیدار کرد. دراین دیدار مکرون نگرانی خود از "نقض حاکمیت یونان و قبرس" از طرف آنکارا را اعلام کرد.

 

https://www.humanite.fr/tensions-entre-la-turquie-et-la-grece-erdogan-deploie-son-armada-en-mer-egee-691839

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 748 - 9 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت