راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کابوس داعش

بار دیگر درعراق

ظاهر شده است!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

   

یک سال پس از اعلام مرگ البغدادی رهبر "دولت اسلامی"(داعش)، بار دیگر عملیات نظامی این گروه تروریستی در عراق و سوریه آغاز شده است!

 در آگوست سال گذشته، کمتر از پنج ماه پس از آن که دونالد ترامپ با افتخار اعلام کرد که سازمان موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) "100٪ شکست خورده، وزارت دفاع آمریكا گزارشی را منتشر كرد كه در آن هشدار داده شد:

گرچه داعش خلافت ارضی خود را از دست داده است، اما "دولت اسلامی" در عراق و سوریه توانایی های اعضای خود را تقویت کرده و عملیات خود را در سوریه از سر گرفته است.

در ماه نوامبر، هشدار جدیدی، این بار توسط آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا "د .ای. آ" منتشر شد:

 "علیرغم حضور ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه و نیروهای آمریکایی که در منطقه – بویژه مناطق و میادین نفتی مستقر هستند، داعش "توانایی ها و منابع خود را در داخل سوریه بازسازی کرده و توانایی خود را در برنامه ریزی حملات از خارج تقویت کرده اند."

از بهار 2020 همه علائم قرمز شد. در سوریه حملات "دولت اسلامی" علیه نیروهای امنیتی، میادین نفتی و اماکن غیرنظامی شدت گرفت. داعش همچنین از تأثیرات بیماری همه گیرکرونا  سود برد. به گفته "مروان قامیشلو" سخنگوی اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه از کردها و شبه نظامیان عرب، در شمال شرق سوریه، پلیس که اکثر آنها کرد بودند هنگام گشت زنی در خیابان ها برای اجرای مقررات مقابله با ویروس کرونا هدف نیروهای داعشی قرار میگیرند.

یکی از مهم ترین حملات در تاریخ 9 آوریل، هنگامی رخ داد که جنگجویان "دولت اسلامی" به مواضع دولت سوریه در داخل و در نزدیکی شهر "السخنه "حمله کردند. نیروی هوایی روسیه و نیروهای تقویت کننده فورا به منطقه اعزام شدند و نیروهای هوایی روسیه مواضع داعش را مورد حمله هوایی قرار داد. دو روز درگیری 32 کشته و 26 زخمی از داعشی ها برجای گذاشت.

چند روز بعد، مقامات دمشق اعلام کردند كه به دلیل اوضاع امنیتی- نظامی در صحرا، به چندین حلقه چاه بنزین در منطقه "حقل غازالشاعر و حیان" آسیب رسید كه منجر به کاهش 30 درصدی تولید برق در کشور شد.

در اواخر ماه مارس، نیروهای داعش در مناطقی که تحت کنترل ارتش سوریه است - از جمله استان مرکزی حمص تا دیرالزور در شرق و در مرز با عراق، دست به حمله زدند.

به گفته مقامات اطلاعاتی عراق، حدود 500 جنگجوی داعش، از جمله تعدادی از آنها که از  زندان فرار کرده اند، به تازگی از مرز سوریه وارد عراق شده اند که موجب افزایش خشونت در آن کشور شده است.

ژنرال امریکائی "پت وایت"، فرمانده عملیات ائتلاف بین المللی ادعا کرده که "دولت اسلامی" برای دستیابی به اهداف خود ناکام مانده است، اما واقعیت اینست که آنها با استفاده از وقفه های عملیاتی به دلیل ویروس کرونا، قادر شدند به موفقیت هایی برسند. به گفته یک مقام ارشد پنتاگون، حملات در هفته های اخیر شدت گرفته است.

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر دولت اقلیم کردستان در شمال عراق گفت: "این یک تهدید واقعی است. جهادی ها در شمال  بسیج شده اند و بزودی شروع به حمله به بغداد خواهند كرد."

گفته می شود "دولت اسلامی" از نقاط ضعف ایجاد شده از درگیری های داخلی و سیاسی بین سربازان کرد، پیشمرگه ها  و  نیروهای عراقی استفاده می کند.

جهادی ها - که گمان می رود بین  2.500 تا 3000 در عراق باشند - از ارعاب محلی برای حملات پیچیده تر و عملیات انتحاری  بهره می گیرند. این عملیات از قبل براساس ترور مقامات محلی و بمب گذاری انتحاری به اهداف مشخص متمرکز و سازماندهی شده است. اکنون این گروه با استفاده از وسایل انفجاری مراکزی را منفجر، اقدام به تیراندازی و کمین علیه پلیس و ارتش می کنند.

عوامل مختلفی به اسلام گرایان کمک می کند که ممکن است بدلیل نشان دادن اقتدار و نفوذ رئیس جدید داعش "ابو ابراهیم آل هاشمی القریشی" نیز باشند.

به دلیل اقدامات پیشگیری از ویروس، تعداد سربازان وظیفه در ارتش عراق 50 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، اختلافات ارضی بین بغداد و مقامات منطقه خودمختار کردستان در شمال، در مورد  بخش هایی از سه استان که به هیچکس واگذار نشده و هیچ قانونی در آنها اجرا نمی شود نیز زمینه عملیات نظامی داعش را فراهم ساخته است. همچنین همزمان با عقب نشینی نیروهای ائتلاف  فرانسه، اسپانیا، آلمان و هلند به رهبری ایالات متحده از پایگاه هایی در غرب عراق ( نینوا و کرکوک) عملیات داعش در منطقه افزایش یافته است. بدون تردید، داعش از وضعیت بیش از حد آشفته در عراق سود می برد. تاکنون، دولت عراق وسواس بیشتری در سرکوب علیه اعتراضات اجتماعی در بغداد و در مرکزعراق و جنوب کشور از خود نشان داده است.

 چندین ماه است که تنش های پنهان بین ایالات متحده و ایران در عراق مستقیم تر از گذشته تشدید شده است. از جمله در ژانویه، با ترور "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس ج. اسلامی در پایتخت عراق توسط آمریکایی ها. اقدامی که بویژه منجر به واکنش علیه پایگاه های آمریکایی از طرف نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی)، شبه نظامیان شیعه شد. نیرویی که با داعش درخاک عراق مبارزه می کند و در مبارزه با داعش برای جلوگیری از تسخیر موصل در سال 2017 توسط دولت اسلامی نقش موثری داشت. پس از آن مردم به خانه های خود در موصل بازگشتند اما اکنون گروه های جهادی داعش بار دیگر از خواب برخاسته است و ترس و دلهره مردم عراق بار دیگر زنده شده است.

 

https://www.humanite.fr/terrorisme-daech-renait-de-ses-cendres-689500

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 741 -  22 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت