راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امروز و دیروز

در امریکائی که

سراسر تبعیض است

اومانیته- جعفر پویا

   

"سفری که همیشه آرزو داشتم آن را به پایان برسانم". این توصیفی است که جیمز بالدوین (1924-1987) نویسنده پس از بازگشت از ایالات متحده و آغاز زندگی در فرانسه آن را 30 سال پیش درباره ترک امریکا به کار برد.

او در سال 1979 زندگی امریکائی های بومی را نوشت. زمانی که 55 سال داشت. او برای نوشتن کتاب خود زندگی سه فعال حقوق شهروندی سیاهپوستان را نوشت. آنها دوستان نویسنده بودند که از سرنوشت و سرگذشت خود بعنوان یک آمریکایی بومی سخن گفتند.

((1925-1963، مارتین لوترکینگ (1919-1968) و مالکوم ایکس 1965 مدکارد اورس (1925ــ1963)، که همگی طی چند سال یکی پس از دیگری به قتل رسیدند و در تاریخ مبارزه سیاهپوستان برای حقوق شهروندی جاودانه شدند.

"رائول" که یک کارگردان اهل هائیتی است تصمیم گرفت برای افشای آنچه در جامعه امریکا در جریان است ومخفی است، این زندگی را به روی پرده سینما ببرد.

این فیلم کاملاً براساس نوشته "بالدوین" توسط کمدین "ورپر جوی" هنرمندی پرانرژی ساخته شده است. برخی از صحنه های فیلم از ارشیو های آن دوران تهیه شده است .در فیلم تصاویری از افسران پلیس که معترضان را به دلیل حقوق شهروندی با سگ هایشان تهدید میکنند ـ مانند تصاویر امروز در مقابل کاخ سفید دیده میشود .

در دهه 1960، در بیرمنگام (آلاباما)، پلیس ها، با سلاح های جنگی و خودروهای زرهی پیش می روند، مانند تظاهرات و شورش اخیر در فرگوسن (میسوری)

ما اکنون به وضوع جنبه های خاص خشونت علیه سیاه پوستان را می بینیم که شدت گرفته است. و به همین دلیل سئوال اصلی اینست که "ریشه" این خشونت کجاست و از کجا سرچشمه گرفته؟ پاسخ این سئوال را در همان فیلم مستندی باید جستجو کرد که به آن اشاره کردم. بویژه سکانس هائی که باز می گردد به "مباحثات پر جنب جوش و زنده "مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس".

تفاوت زیادی بین عدم مقاومت در برابر شر و مقاومت غیر خشونت آمیز در برابر شر وجود دارد.  "مالکوم ایکس" با استراتژی صلح طلبانه خود، علیه محرومیت سیاهان و دفاع ازحقوق شهروندی آنها مبارزه می کرد و فراتر از آن سخن می گوید. "بالدوین" در مورد "بی هوشی اخلاقی" در ایالات متحده و شرمساری از "شیوه زندگی آمریکایی" نوشت و در فیلمی که براساس کتاب او تهیه شد همین نکات در لحظه لحظه های فیلم نشان داده شده است. صحنه هایی که امروز علیه آن در شهرهای امریکا تظاهرات برپاست!

https://www.humanite.fr/television-james-baldwin-raconte-les-etats-unis-635226

 

تلگرام راه تود:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 742 -  29 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت