راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحاد چین و تایوان

اجتناب ناپذیر است

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

   

بیست و چهارم ماه مه وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن شرکت کرد. وی در خلال مصاحبه در مورد موضوعاتی همچون مبارزه جهانی با بیماری همه گیر، روابط بین چین و روسیه، چین و آمریکا، قانون امنیت ملی در استان سین کیانگ و مسئله ویروس توضیحاتی داد.

وانگ یی، در ارتباط با ایالات متحده گفت، جمهوری خلق چین هیچ ادعایی مبنی بر تغییرات در این کشور را ندارد و متقابلا ما نیز متوقع هستیم که ایالات متحده به تغییرات در چین بر مبنای خواست و اراده مردم ما توجه داشته باشد. روندی که یک و نیم میلیارد چینی دست در دست هم راه پیشرفت و نو سازی را در پیش گرفته اند. برخی از نیروهای سیاسی ایالات متحده در پی آن هستند تا جنگ سرد را به ما تحمیل کنند. عمل آن ها تلاشی است خطر ناک و خلاف روند مسالمت آمیز تاریخی.

بیماری اپیدمی نشان داد که بی‌تفاوتی و استفاده ابزاری برای هیچ کس و کشوری اتوریته به همراه نمی آورد. ایالات متحده به جای همکاری در امر مقابله با این ویروس کشنده، بدون هیچ دلیل و منطقی با « ویروس سیاسی» حمله تبلیغاتی را به جمهوری خلق چین گسترش می دهد.

در مقایسه با رفتار ایالات متحده، جمهوری خلق چین همراه با روسیه، با حمایت یکدیگر در مبارزه با انواع « ویروس سیاسی» در جهان به هم می پیوندند و در سطح بالایی تعامل استراتژیک را نشان می دهند. قرار گرفتن دو کشور در کنار هم، تضمینی خواهد بود برای صلح، ثبات و عدالت جهانی.

مسلماً همکاری و رابطه دو کشور در زمینه مبارزه با بیماری کرونا ویروس نیز پس از این بیماری به سطحی بالا تر فرا خواهد روئید. مردم انعطاف پذیر روسیه با رهبری ولادیمیر پوتین، تاج ویروس را نابود خواهند کرد و مردم بزرگ روسیه در فردای پسا کرونا، توانا تر و قوی‌ تر در عرصه داخلی و خارجی ظاهر خواهند شد.

وزیر خارجه چین در ارتباط با کمک و همکاری با دیگر کشورها اظهار داشت، چین با اقدام‌ های شرافتمندانه و عاری از اهداف جاه طلبانه، هیچ‌گاه منافع ژئوپلیتیکی را دنبال نمی‌کند و به محاسبات اقتصادی پایبند نیست و برای کمک به دیگر کشورها هیچ گونه شرایط سیاسی را پیش شرط قرار نمی دهد. در بدو امر، هدف ما بالا بردن عزت و احترام به مقام انسانی مردم و دولت چین است. جمهوری خلق چین به هیچ کس و کشوری توهین نخواهد کرد و  توهین و حقارت به خود را هم بر نخواهد تابید.

جدا از سطح رشد و توسعه کشور، ادعا ها مبنی بر سلطه جویی چین، نه مبنای واقعی دارد و نه تاریخی. هم چین و هم کل جهان با صد سال قبل تغییر اساسی کرده‌ اند. توهم برای تضعیف مردم و حاکمیت چین برای مدعیان جز شرمساری چیزی در بر نخواهد داشت.

در ارتباط با اروپا باید بگویم که چین با اروپا خصومت و تضادی ندارد. در رابطه سیاسی و اقتصادی دو‌جانبه ما، بازنده وجود ندارد و برای طرفین هدف برد- برد در نظر گرفته شده است.

وانگ یی، در ارتباط با استان سین کیانک توضیح داد، این استان جزئی از سر زمین چین است و  مداخله کشورهای خارجی قابل قبول نیست. در این استان مانند دیگر استان ها قانون حاکمیت ملی بر قرار است و همه شرایط برای رشد بیشتر و متناسب با وضعیت آنجا آماده می باشد.

در ارابطه با مسأله تایوان، روند اتحاد دو کشور امری است تاریخی و اجتناب‌ ناپذیر و هیچ‌ کس و هیچ قدرتی از این روند نمی‌تواند جلوگیری کند. هیچ ارتباطی نیز به دیگر کشورها ندارد.  جمهوری خلق چین از ایالات متحده می‌خواهد تا از نفاق افکنی بپرهیزد، از خط قرمز ما عبور نکند و دست به بازی های خطر ناک نزند.

در ارتباط با دریای جنوبی چین نیز باید بگویم، آمریکایی ها ادعا می‌کنند چین تحت عنوان همکاری با کشورهای منطقه، جهت مبارزه با بیماری همه گیر کرونا، خواهان تسلط بر منطقه دریای جنوبی چین است. این یک ادعای غیر مسئولانه و دخالت جویانه می باشد. منطقه دریای جنوبی چین بیانگر همکاری و پشتیبانی جمهوری خلق چین با کشورهای آ سه آن، در مبارزه همه جانبه با اپیدمی ویروس کرونا است.

https://gazeta-pravda.ru/issue/48-30980-1922-iyunya-2020-goda/kitay-i-rossiya-splotilis-voedino-pered-politicheskim-virusom/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 743 - 5 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت