راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش بار دیگر

با قدرت نظامی

وحمایت مالی

به صحنه بازگشته

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

مزارع گندم در شمال عراق می سوزند. این مزارع توسط داعش آتش زده میشوند. آنها بدنبال ایجاد دوباره جو وحشت و ترور هستند. باز هم حملات به نظامیان و پلیس دولتی چه در عراق و چه در سوریه آغاز شده است. ازاوایل ماه آوریل داعش چندین حمله ی بخوبی سازمان یافته را به یگانهای ارتش سوریه آغاز کرد، در منطقه «پالمیرا» نبرد چندین ساعت بطول کشید. سپس حمله به «کرکوک»،«دیاله»،«صلاح الدین» کشیده شد. بیست وهشتم آوریل تروریست ها به «کرکوک»حمله و ستاد مرکزی سرویس امنیتی در «کرکوک» را منفجر کردند. پس از آن گروه های شبه نظامی شیعه در شمال بغداد مورد حمله قرار گرفتند. ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا پس از آنکه ارتش سوریه آخرین سنگر داعش در استان «دیرالزور» را اشغال کرد، چهارده ماه پیش عملیات خود را کاهش دادند.  به نظر می رسید که سازمان تروریستی «خلافت اسلامی» دیگر وجود ندارد. عملیات ویژه ارتش آمریکا برای از بین بردن «خلیفه» «ابوبکر البغدادی» در اکتبر 2019 بعنوان آخرین ضربه در واشنگتن خوانده شد، اما این نتیجه گیری زودهنگام بود. در ژانویه همین سال شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد که داعش باردیگر فعال شده است. داعش یک شبکه زیرزمینی را بازسازی کرد و حملات در مناطق قبلا آرام سوریه و عراق را آغاز کرد.«گیدو اشتاینبر» کارشناس ضد تروریست بنیاد علوم و سیاست آلمان می گوید «داعش یکی از قویترین سازمانهای تروریستی جهان است. در سال 2010 این سازمان پیش از آغاز رشد سریع خود 700 ستیزه جو داشت. اکنون آنها دو تا سه هزار نفرند و بسیار خطرناک هستند». ارزیابی های دیگری وجود دارند که بسیار نگران کننده به نظر می رسند. فرستاده آمریکا در ائتلاف بین المللی «جیمز جفری» معتقد است که داعش از چهارده تا هیجده هزار ستیزه جو دارد. تروریستها مانند سابق بودجه خوبی دارند. اداره بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا در امور عملیات ضد تروریستی داده هایی را در باره آنکه داعش صدها میلیون دلار در اختیار دارد و همچنان به جمع آوری در آمدها از طریق شبکه های جنایت کار ادامه می دهد، منتشر کرد.

شیوع ویروس کووید 19 آب به آسیاب «جهادی ها» ریخت. در ماه مارس، در حالی که توجه بسیاری از دولت ها را مبارزه با ویروس کرونا منحرف ساخته بود، داعش فعالیت های نظامی خود را افزایش داد. «خلیفه» البغدادی اندکی پیش از مرگ خود پیامی ویدئویی منتشر کرد که در آن وی وظیفه اصلی داعش آزادی زندانی ها در سوریه اعلام شد که حدود دو هزار ستیزه جوی داعش هستند. زندانها در قلمرو تحت کنترل کردهای سوریه قرار دارند؛ بخاطر حمله سربازان ترکیه کردها مجبور شدند شمار نگهبانان را کاهش دهند و از شدت مقررات زندان بکاهند. اکنون در بازداشتگاه ها ناآرامی ها و آشوب هایی رخ می دهند و اقداماتی برای فرار از بازداشتگاه ها بعمل می آیند. آمریکایی ها چهار پایگاه نظامی در عراق را ترک کرده اند و تنها دو پایگاه باقی مانده اند. آمریکا در عملیات مشترک با ارتش عراق دیگر مشارکت نمی کند. علیرغم از بین رفتن«خلافت اسلامی» و کشته شدن «البغدادی» گروه های تروریستی بار دیگر تقویت می شوند و قدرت و کارایی جنگی خود را افزایش می دهند. تدارک و آماده سازی حملات خوب نشان می دهند که تروریست ها به اطلاعاتی درباره جابجایی و نقل و انتقال نیروهای نظامی و برخی افرادی که شکار می کنند، دسترسی دارند. «حملات تلافی جویانه» اعلام شده توسط تروریست ها هنوز انجام نگرفته اند، اما زمان را برای جمع آوری نیرو بدست آوردند. اعتراضات توده ای و گسترده در عراق در پایان سال گذشته نیز آب به آسیاب تروریست ها ریخت. این اعتراضات منجر به استعفای دولت و آشفتگی سیاسی طولانی در عراق شد که به داعش امکان داد تا از وقفه موجود بهره برداری کرده و شروع به تدارک حملات جدید کند. «حسن حسن» مدیر مرکز سیاست جهانی (آمریکا) معتقد است که پایان دادن به تروریسم بطور نهایی بدون مداخله هماهنگ بین المللی دشوار است.عملیات تاکتیکی جداگانه نتایج قطعی را بدست نمی دهد، لازم است فعالیت های گسترده ضد تروریستی انجام شود. باید به یک سال پیش برگشت. با این حال اصطکاک بین آمریکا و عراق عملیات مشترک را ناموفق می کند. اکنون در عراق داعش به آنجایی که آمریکایی ها پایگاه های خود را جمع کرده اند حمله می کند. اگر اوضاع طی چند ماه آینده تغییر نکند، جلوگیری از گروه بندی های تروریستی دشوارتر از اکنون خواهد شد.

https://www.fondsk.ru/news/2020/05/26/islamskoe-gosudarstvo-snova-nabiraet-silu-50972.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 743 - 5 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت