راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دشواریهای

دولت ترکیه

برای کنترل

اینترنت این کشور

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 

   

 در این هفته و با بالا گرفتن جنگ در ادلب میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه، دولت ترکیه فیتیله اینترنت را پائین کشید و برای 24 ساعت دسترسی شهروندان این کشور به فیسبوک، واتس آپ، اینستاگرام و یوتیوب را ناممکن ساخت. این محدودیت ها چنان بود که درون ان جنگی گسترده را نوید میداد، تا آنکه روسای جمهور روسیه و ترکیه با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و قرار دیداری در روسیه برای مذاکرات و کاهش تنش و رویاروئی های نظامی در ادلب سوریه را با یکدیگر گذاشتند.

در کشوری که 33 میلیون حساب فیسبوک در آن وجود دارد، کنترل اینترنت دشوار است، بویژه که هنور در ترکیه دمکراسی نیمه جان باقی است و قانون مانع خودسری های رئیس جمهور است. به همین دلیل دولت سعی می کند به کنترل اینترنت جنبه قانونی بدهد. ترکیه کشوری است که هم می خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد و هم می خواهد سانسور را به سبک کشورهای استبدادی تشدید کند.

بهانه قانون تشدید سانسور مانند همه کشورهای دیگر و از جمله در جمهوری اسلامی جلوگیری از دسترسی به سایت های گمراه کننده اخلاقی اعلام شده است، اما همه میدانند که دلیل این کنترل که از بعد از کودتای نظامی سه سال پیش در دستور کار قرار گرفت، کنترل سیاسی جامعه است. بویژه پس از فاش شدن فساد مالی در دولت.

بموجب قانون کنترل اینترنت، قرار است شرکت مخابرات ترکیه کنترل مخابرات را برعهده بگیرد تا دولت بتواند بدون حکم دادگاه فیسبوک افراد را در عرض 4 ساعت مسدود کند.

در گذشته یک اصلاحیه قانونی وجود داشت که در سال 2007 به اجرا گذاشته شد. بموجب این اصلاحیه، توهین به بنیانگذار جمهوری ترکیه "مصطفی کمال آتاتورک" جرم اعلام شد و همچنین تحریک به خودکشی؛ آزارجنسی کودکان؛ توزیع و فروش مواد مخدر؛ ترویج فحشا و بازی های غیر قانونی وغیره نیز ممنوع شد. نقض حریم خصوصی مردم اتهامی است که متوجه دولت ترکیه است.  دولت به خود اجازه میدهد اخبار بایگانی شده در هر صفحه فیسبوک را کنترل و ضبط کند. به این ترتیب سطح سانسور در ترکیه برابر می شود با سطح کنترل اینترنت در ایران و عربستان سعودی.

دولت هر نوع افشای فساد دولتی را عبور از قانون میداند و حساب کاربر را مسدود می کند.

دولت می گوید که این محدودیت ها سانسور نیست، بلکه اقداماتی برای محافظت از زندگی خصوصی مردم است .

سانسور و کنترل اینترنت در ترکیه ابتدا با گام های آهسته آغاز شد و اکنون گام های بلند برداشته می شود. در سال 2002 تنها یک وب سایت از طرف دولت ممنوع اعلام شد. در سال 2006 چهار وب سایت ممنوع شد. در سال 2008 بعد از اولین سانسور اینترنتی 835 وب سایت ممنوع اعلام شدند. در سال 2010 بیش از 1667 وب سایت ممنوع اعلام شد. در سال 2012 این رقم به 8409 وب سایت رسید و در سال 2013 بیش از 10295 وب سایت و دراوایل ژانویه سال 2014 نیز این شمار به 35038 وب سایت رسید که این رقم اکنون بسیار فراتر از این ارقام است، تا حدی که دولت توانست در این هفته اینترنت را در سراسر کشور فلج کند و دسترسی کاربران شبکه های پر مخاطبی مانند فیسبوک و اینستاگرام، واتس آپ و حتی تلگرام را تقریبا ناممکن سازد مگر با فیلترشکن.

آیا تلاش دولت ترکیه برای کنترل اینترنت به نتیجه خواهد رسید؟ این تلاش فعلا با اعتراضات در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، با لیکسیر، انتاکیه و بورسا روبرو شده و از سوی دیگر با مقاومت گردانندگان صنعت توریسم در ترکیه. صنعتی که بخش مهمی از اقتصاد ترکیه را تشکیل میدهد و کنترل، کاهش سرعت و یا قطع آن به این صنعت می تواند ضرباتی کمر شکن بزند. برای میلیون ها توریستی که از اواخر بهار تا اوائل پائیز به طرف شهرهای توریستی و دریائی ترکیه سرازیر می شوند نداشتن اینترنت و حتی کُند بودن آن قابل تحمل نیست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 730 -  15 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت