راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

آغاز جنگ نفتی

میان دو غول نفتی

مسکو و ریاض

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

ریاض پس از اختلاف نطر با مسکو بر سر قیمت و کاهش تولید نفت با مسکو وارد جنگ شده است.

ریاض رهبری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را دارد و حالا در پی اختلاف نظر با روسیه  دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان وارد یک جنگ استراتژیک شده است.

ریاض در اواخر هفته گذشته اعلام کرد، به منظورجبران انقباض تقاضا ناشی از اپیدمی "کرونا  ویروس" 1.5 میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش میدهد. مسکو، از هدیه ریاض به امریکا نگران است .

"میخائیل لئنتیف" سخنگوی شرکت "روس نیف" غول انرژی روسیه روز یکشنبه 8 مارس به خبرگزاری  ریانویستی گفت: از نظر منافع روسیه این جنگ معنی ندارد . به گفته وی، عقب نشینی از بازار ارزان قیمت نفت عربستان و روسیه می تواند به معنای باز کردن جاده برای ذخایر گران قیمت "شیست" امریکایی باشد، تا سود بیشتر بدست آورند. این اغار یک درگیری بین المللی است. کاهش تولید نفت خام به سادگی با افزایش تولید رقبای ما جایگزین خواهد شد. این تصمیم ریاض یک "مازوشییسم" است، یک درگیری است. ناگهان، ریاض در یک تخفیف غیرقابل تصور تولید وارد انتقام گیری شد. این کاهش قیمت طی بیست سال گذشته بی سابقه است.

این در حالی است که آژانس خبری بلومبرگ اعلام کرد "که تولید دو شرکت اصلی انرژِی  "وست تگزاس واسطه  ـ برنت" معادل 20 در صد کاهش یافته است. قیمت نفت خام "وست تگزاس واسطه  " با 32 دلار هر بشکه و "برنت" با 36 دلار در بازارهای حهانی بفروش میرسد. به نوشته همین منبع، قیمت نفت صادراتی  به آسیا 4-6 دلار در هر بشکه کاهش یافته است، در حالی که قیمت آن برای آمریکا 7 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. و این یعنی انفجار!.

تحلیلگران فرسایش درآمد اقتصادهای وابسته به انرژی را، از جمله در کشورهای فقیری مانند نیجریه و آنگولا و کشورهایی که قبلاً زیر فشار تحریم های آمریکا قرار گرفته اند (ونزوئلا، ایران) پیش بینی می کنند. به این ترتیب ما در مقابل پس زمینه اجتناب ناپذیر تورم جهانی هستیم . محمد بن سلمان این نبرد را هنگامی آغاز كرد كه در نظرداشت اصلاحات اقتصادی را كه توسط طلای سیاه تأمین می شود، بدون در نظر گرفتن "گرداب های داخلی" انجام دهد. برادر و برادرزاده پادشاه باتهام توطئه علیه بن سلمان  در پشت میله های زندان هستند.

 https://www.humanite.fr/petrole-larabie-saoudite-se-tire-une-balle-dans-le-pied-686034

  .

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 731 -  22 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت