راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ ادلب
فرصت تازه
رسیدن مهاجرین
ایرانی به اروپا

ترجمه - عسگر داوودی



تارنمای صدای آلمان (دویچه وله) مطلبی را در رابطه با بحران پناهندگی موجود در ترکیه و مرز یونان از «راینر هرمان» عضو هیئت تحریره روزنامه « فرانکفورتر آلگماینه» منتشر کرده است. گزیده این مطلب در زیر می خوانید:
از مجموعه کسانی که در جریان تشدید جنگ در ادلب کوشش کردند تا از مرزهای ترکیه به یونان، راهی اروپا شوند تعداد بسیار اندکی سوری هستند و اکثریت قریب به اتفاق آنها از افغانستان، پاکستان و یا ایران می باشند. دلیل این ترکیب جمعیتی قابل توجه است.
دو دلیل برای مهاجرت ترکیب جمعیتی بویژه برای افغانی های ساکن ترکیه به اروپا قابل ذکر است. مهاجرت سوری ها به اروپا چندان هم که به نظر می رسد در مقایسه با افغانی ها، پاکستانی ها و ایرانی ها مناسب نیست. سوری ها در یک چنین مهاجرتی زیان های قابل توجهی را باید متحمل شوند. آنها در سالهای گذشته توانسته اند در ترکیه از هر لحاظ برای خود تا حدودی «جا باز کنند»، آن ها برخلاف گروه های دیگر پناهنده در ترکیه، به شکل گروهی در مجموعه فامیلی خود زندگی می کنند، برخلاف سوریها، افغانی ها، ایرانی ها و پاکستانی ها اغلب مردانی جوان و مجرد با آرزوهای زیاد می باشند و مایل نیستند ساکن ترکیه باشند، بلکه مایل به رسیدن به مقصد مورد ایده ال خود هستند. ترکیه به محل عبور مهاجران آسیائی به اروپا تبدیل شده است. در حال حاضر در ترکیه حدود 5 میلیون پناهنده ثبت شده و ثبت نشده زندگی می کنند. این تعداد حدود 6 درصد جمعیت ترکیه است . در ترکیه بعد از سوری ها که با 3و6 میلیون (سه ممیز 6 میلیون) ثبت شده اند، تعداد پناهندگان افغانی در ردیف دوم قرار دارد. اما رقم مشخصی در این رابطه وجود ندارد. تعداد ایرانی ها 20 هزار تن برآورد شده است. در سال 2019 مسئولین ترکیه تعداد 200 هزار تن از افغانی های ثبت نشده در ترکیه را به دلیل ورود غیر قانونی به کشور بازداشت کردند و تعدادی از آنها یا به افغانستان برگشت داده شدند و یا تعدادی هنوز در حال بررسی پرونده و حتی بلاتکلیفی در بازداشت هستند.
بخشی از مرز ترکیه با سوریه توسط ترکیه با دیواری بتونی مسدود شده است. در چند ماه اخیر دولت ترکیه میزان گشت زنی در مرز سوریه را افزایش داده است. میزان کنترل و گشت زنی در مرز ایران و ترکیه نیز اخیرا افزایش داشته است، زیرا اکثر مهاجران افغانی و پاکستانی نیز مانند خود ایرانی ها به طور غیر قانونی از مرز ایران و ترکیه عبور می کنند، برخلاف منطقه بین النهرین و مرز سوریه، مرز ایران و ترکیه منطقه ای کوهستانی و در نتیجه به سختی قابل کنترل است.
برای پناهندگان غیر سوری ساکن در ترکیه، این کشور در اصل محل مناسبی برای یک زندگی تقریبا عادی پناهندگی نیست، امکانات نسبی موجود برای پناهندگان سوری ساکن ترکیه از جمله کمک های دولتی، کمک های سازمان های بین المللی و قرارداد های مابین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا عملا شامل حال پناهندگان غیر سوری نمی شود. آنها عملا به حال خود رها شده اند، برای پیدا کردن کار و یا مسکن هیچگونه امکان و مرکزی برای آنها در نظر گرفته نشده است. افغانیها معمولا سیاه کار می کنند و مجبورند به حداقل مزد و تحقیر راضی باشند البته این در شرایطی است که آنها به طور قانونی و مطابق قانون پناهندگی بین المللی اجازه تحصیل یا کار کردن را دارند. افراد بدون مدرک شناسائی امکان دسترسی به تحصیل وخدمات درمانی را ندارند. چنین افرادی اگر دارای کودکان همراه باشند ممکن است از خدمات مراکز خصوصی ترکیه برخوردار شوند. به دلایل بالا برای پناهندگان غیر سوری، اقامت در ترکیه به هیچ وجه مناسب نیست و طبیعی است که آنها کوشش کنند با استفاده از امکانی که به بهانه درگیری در سوریه توسط دولت ترکیه فراهم شده تا حد ممکن از تخته پرش ترکیه برای رسیدن به یونان استفاده کرده و شانس خود را در این رابطه آزمایش کنند. گرچه، این پناهندگان با توجه به مقاومت مرزی یونان و اتحادیه اروپا شانس اندکی برای رسیدن به مقصد دارند.


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 731 -  22 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت