راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"کرونا" گریبان

اقتصاد لیبرالیستی

جهان را گرفته!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

   

طولانی شدن گسترش ویروس کرونا اقتصاد جهانی را بشدت مورد حمله قرار داده است. این حمله بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و در فرانسه و اروپا لطمات جدی در چندین بخش مهم صنعتی شناسایی شده است. از جمله در بخش لوازم یدکی یا عناصر ضروری برای تولیدات خاص، از جمله بسیاری از بخش ها ی تولیدی مانند صنایع الکترونیک، داروسازی وخودروسازی.

"شکسته شدن زنجیره های تولید" در چین به طور فزاینده ای کاهش تولید و فلج شدن این صنایع را نشان میدهد. اکنون صنعت خودروسازی و گروه های تولیدی وابسته به آن در اروپا با مشکل مواجه شده اند. برای مثال آلمان، جایی که ده ها هزار کارمند این روزها به سمت بیکاری سوق داده می شوند. باید بدانیم که برای مونتاژ یک وسیله نقلیه به تمام قطعات موتور، بدنه و غیره نیاز است که برخی از این قطعات در دیگر نقاط جهان تولید و به کشورهای اروپایی صادر شوند. پرداخت دستمزدهای پایین و کاهش هزینه های اجتماعی، همراه با توسعه حمل و نقل کم هزینه، تا حد زیادی به این نوع تولید زنجیره ای وابسته است. این شبح بخشی از جابجایی هایی است که در سالهای اخیر توسط سودجویان مالی که به سرنوشت بزرگترین گروههای صنعتی چنگ انداخته اند به پرواز درآمده و روی سر شرکت هایی که در خارج از کشور با دستمزد ناچیزی تولید می کنند در حرکت است. هنگامی که تولید کنُد می شود و یا حتی با ویروس فلج می شوند، سازماندهندگان بزرگ جهانی سازی لیبرال، بورس سهام، با بحران روبرو می شوند چنان که اکنون با ویروس کرونا درحال فلج شدن هستند.

در بخش صنایع الکترونیک، این بحران حساس تر شده است. اجزای آیفون ها و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی در چین ساخته میشوند. مانند گروه "چین  فوکسکون" که برای شرکت های چند ملیتی آمریکایی "اپل" قطعات یدکی تولید و صادر میکند و اکنون با کاهش قابل توجه تولید مواجه شده است. صفحه نمایش ها برای آیفون های "اپل" در استان "ووهان" و اطراف این ایالات ساخته میشود که ناگهان تبدیل به مرکز جهانی ویروس کرونا شد. اما در صنایع داروسازی عواقب قطع خطوط تولید چشمگیرتر و خطرناک تر از دیگر صنایع تولیدی است. مواد فعال "اولیه" حدود 80 تا 85٪ از داروهایی که در فرانسه و اروپا فروخته می شوند در چین تولید می شوند و اکنون بسیاری از این شرکت ها تعطیل شده اند، زیرا کارکنان آنها باید از ویروس محافظت شوند. این مسئله  پیشرفت خطر کمبود دارو را افزایش می دهد. شرکت های داروسازی مانند شرکت  دارو سازی"سانوفی فرانسوی" که پیوسته در جستجوی بهترین "سود" هستند و "کاهش دستمزدها" از سیاست های آنهاست، اکنون از استفاده از  کار ارزان برای تولیدات اولیه در چین محروم شده اند و در صورت ادامه این وضع باید صنایع خود را با معیارها و ابعاد دیگری بازسازی کنند  .سهام داران این موسسه عظیم برای سازماندهی قراردادهای فرعی همچنان  به "چین" فشار می آورند.

زمان ان فرا رسیده تا کسانی که از بازیگران اختصاصی این بحران هستند مجبور به تجدید نظرهای چشمگیر در مواضع خود شوند. وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، این خطر را تشخیص داده كه كروناویروس بحرانی طبیعی است که معاملات بین المللی و بازیگران جهانی را تغییر داده است، می رود تا جهانی سازی اقتصاد را تغییر دهد. وی خاطرنشان می کند: "جابجایی تعداد مشخصی از فعالیت های اقتصادی، صنعتی و مالی در سطح جهان ض رورت یافته است".

تجدید نظر درمنطق لیبرالیسم اقتصادی  کوچ به شمال جنوب اروپاست.

بحران ویروس کرونا یک چهره مضاعف دارد: این امر همچنین منجر به نزدیکی های چشمگیر بین المللی، بویژه با بازیکنان چینی، در زمینه های بهداشت، پیشگیری و تحقیقات برای سریع ترین پیشرفت یک واکسن شده است. این ممکن است در آینده، به شرط قبول فاجعه اقتصاد لیبرال، یک عامل بسیار گسترده تری برای نزدیک شدن و همکاری تبدیل شود.

://www.humanite.fr/un-virus-qui-revele-la-plaie-de-la-mondialisation-liberale-

686016

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 731 -  22 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت