راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین با دو اهرم

توانست کرونا را کنترل کند!

مرتضی قوامی

 

   

روش کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در چین شامل دو فاز کاملا متفاوت بود که در مطالبی که شما تا کنون منتشر کرده اید عمدتا راجع به فاز اول آن صحبت شده است که عمدتا مربوط به رابطه بین حکومت و مردم و وجود سرمایه اجتماعی قوی و قابلیت بسیج گروه های مردم نهاد و نظارت و خط دهی به کارکرد آنها و مواردی از این دست بود. این مطالب کاملا از جنس علوم انسانی هستند و بحث های فنی و فناوری در آن نمود نیافته است، لذا شاید برخی همچنان نتوانند به عمق و غنای عظمت کاری که در چین انجام شده پی ببرند.

البته شاکله اصلی و کلیدی در موفقیت چین در کنترل کرونا به همین مفاهیم علوم انسانی در حاکمیت و حکمرانی باز می گردد. چرا که موضوعی مثل قرنطینه و کنترل مردم از جمله مواردی هستند که در تمام جوامع توسط افراد پذیرفته نمیشود و تمایلی به کنترل شدن نخواهند داشت، و به همین دلیل سرمایه اجتماعی، حکمرانی صحیح و رابطه توام با اعتماد بین مردم و حکومت به فاکتور کلیدی بدل می شود.

به هر صورت چین غیر از کتمان اولیه که اشتباه تمام کشورهاست، مدیریت خوبی در جهت کنترل این ویروس داشت و هر چه بیشتر زمان بگذرد و کشورهای بیشتری درگیرکرونا شوند، می توان به عظمت کاری که در چین انجام شده است پی برد.

روشی که در چین برای کنترل کرونا اتخاذ شد، شامل دو فاز کاملا متفاوت بود. فاز اول کنترل ویروس با قرنطینه حدودا چهار هفته ای تمام شهروندان در منازل که زیر و بم آن در مطالب شما تشریح شده است.

اما فاز دوم و مهم تری هم در کنترل ویروس کرونا وجود داشت که در واقع زمانی بود که پس از کنترل شیوع قرار بود مردم از حالت قرنطینه خارج شوند و با این حال احتمال وجود و حضور افرادی در جامعه بود که به هر دلیلی امکان داشت حامل و ناقل ویروس باشند و لذا بایستی امکان کنترل آنها نیز در شرایط خارج از قرنطینه فراهم می شد.

چین در فاز دوم نیز به لطف سرعت تصمیم گیری و تسلط و استفاده از تکنولوژی توانست در کنترل کرونا نیز کاملا موفق باشد. در چندین روز صدها هزار دوربین حرارتی در معابر اصلی شهرهای بزرگ چین نصب شد و روزانه پایش کلیه شهروندان انجام شد. در شهر "شنزن" دوربین های حرارتی سوار بر کوادکوپترها (Quadcopter) بر سر چهار راهها دمای بدن شهروندان را رصد می کنند تا کوچکترین نشانه ای از کرونا را رهگیری و متعاقب آن مسئولان بهداشتی و درمانی را مطلع سازند.

در شانگهای حتی کنترل روزانه افراد در چندین مرحله و در مبادی تمام گذرگاه های کلیدی انجام می شود و از طرف دیگر موارد ایمنی مربوط به کودکان حفظ گردیده و کلاس های مدارس در این کشور یک و نیم میلیاردی به صورت آنلاین برقرار است.

بعلاوه دولت و نظام بهداشتی چین یک اپلیکیشن نرم افزاری تولید کرد که بر روی کلیه گوشی های شهروندان نصب گردید و در آن سعی بر رصد تمام شهروندان جهت کنترل ویروس می شود. این نرم افزار مسیر حرکتی تمام افراد در روز را مانیتور و ثبت می کند. در صورت تشخیص یک مورد مشکوک به کرونا، مسئولان با استفاده از مسیر حرکتی ثبت شده از طریق آن آپلیکیشن، تمام افرادی که در چند روز قبل با فرد ناقل هم مسیر یا مرتبط بوده اند را شناسایی کرده و بر روی گوشی های آنها هشدارهای لازم را ارسال می کنند و نهایتا مراتب قرنطینه و تحت مراقبت قرار دادن این افراد نیز دنبال خواهد شد.

بنابراین راهبرد چین در کنترل و نظارت بر ویروس کرونا شامل دو راهبرد اصلی قرنطینه و پس از قرنطینه می شود که هم سرمایه اجتماعی و رابطه توام با اعتماد بین مردم و حاکمیت را نشان می دهد، و هم تسلط چین به استفاده از فناوری های نوین و خلق راهکارهای عملی بر بسترهای علمی و تکنولوژیک.

در این میانه نه رسانه های فارسی زبان داخلی و نه خارجی، تمایلی به اشاره به هیچ یک از دو راهبرد فوق ندارند و کار شما در انتشار گزارش هائی در این زمینه قابل ستایش است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 732 -  29 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت