راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

جدال برای تصاحب

واکسن "کرونا"

میان امریکا و آلمان

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

نشریه آلمانی ""ولت ام زونتاگ" که روزهای یکشنبه در آلمان منتشر می شود، یکشنبه هفته گذشته (هشتم مارس) به نقل از یک منبع ناشناس دولتی در آلمان نوشت که رقابت میان دولت های آمریکا و آلمان برای مالکیت تولید واکسن کرونا که شرکت دارو سازی آلمان CureVac در حال انجام آنست، به شدت بالا گرفته است. این نشریه و دیگر منابع خبری آلمان از جمله کانال اول تلویزیون آلمان در این رابطه گزارش دادند که «دونالد ترامپ» مبلغ هنگفتی را به رئیس شرکت آلمانی CureVac پیشنهاد کرده تا او نتایج تحقیقات شرکت برای تولید واکسن کرونا را به صورت اختصاصی در اختیار دولت آمریکا قرار دهد. مسئولین بالای این شرکت از جمله «دانیل منچائیل» مدیر عامل این شرکت داروسازی متعلق به آلمان که شعبه ای از آن نیز در شهر ماساچوست آمریکا مستقر است، روز سوم مارس در آمریکا در این رابطه تشکیل جلسه دادند. در این جلسه علاوه بر مدیر عامل و هیئت آلمانی همراه، شخص ترامپ و مایک پنس معاون رئیس جمهور و اعضای گروه ویژه مقابله با کرونا در کاخ سفید و نمایندگان ارشد شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی آمریکا درباره نتیجه تحقیقات واکسن ضد کرونا نیز حضور داشتند و درباره خرید نتایج تحقیقات شرکت مذکور گفتگو کردند.

 شرکت CureVac همراه با «انستیتوی دولتی پاول ارلیش آلمان» در حال فعالیت برای کشف و بررسی عملکرد واکسیناسیون‌ها و داروهای بیوشیمی است. این شرکت که مقر آن در شهر «توبینگن» آلمان قرار دارد، با بروز ویروس کرونا کوشش داشت تا یک واکسن آزمایشی ضد این ویروس را تا ماه ژوئن یا ژوئیه آماده کرده و موافقت نهاد‌های تایید دارو را برای آزمایش بر روی انسان‌ها بدست آورد.

در همین رابطه همچنین گزارش شده است که یک سخنگوی وزارت بهداشت آلمان در تماسی با خبرگزاری رویترز گفته است: «ما خبر منتشر شده در ولت ام زونتاگ را تایید می‌کنیم.» پیش از این رئیس هیئت مدیره شرکت  CureVacگفته بود: «ما افرادی که پتانسیل بالایی برای تولید این واکسن دارند را استخدام کرده‌ایم و این واکسن چند ماه بعد عرضه خواهد شد» «فلوریان فان در مولبه» از مسئولان ارشد شرکت CureVac  نیز به گزارشگر خبرگزاری «رویترز» گفته است: «این شرکت فعالیت هایش را بر روی تعدادی از داوطلبان برای آزمایش واکسن کرونا آغاز کرده است. شرکت اکنون در حال انتخاب دو نفر از بهترین داوطلبان برای انجام آزمایش‌های کلینیکی است».

سخنگوی وزارت بهداشت آلمان گفته است: دولت آلمان در حال تلاش برای جلوگیری از فروش این شرکت و نتیجه تحقیقات آن به دولت ترامپ است. شرکت خصوصی«CureVac و «انستیتوی دولتی پاول ارلیش آلمان» هم اکنون با استفاده از بودجه عمومی در حال تحقیق و آزمایش بر روی واکسن ویروس کرونا می باشند و این در حالی است که نمایندگان شرکت CureVac از پاسخگویی به سوالات روزنامه نگاران و اظهار نظر در مورد خبری که توسط نشریه "ولت ام زونتاگ" اعلام شده، خودداری می‌کنند. سفارت آمریکا در برلین نیز روز یکشنبه به تماس خبرگزاری رویترز در خصوص این خبر پاسخ نداد و مسولان شرکت مذکور نیز برای پاسخگویی دردسترس نبودند.

پیش از این "دتلف گانتن" بنیانگذار مجمع جهانی سلامت و رییس سابق بیمارستان دانشگاهی برلین در رسانه های خبری از تلاش برای تولید واکسن کرونا در آلمان خبر داده بود. در این رابطه تارنگاشت «متروپلیس» که به منابع چپ آلمان نزدیک است نوشت:

خصوصی سازی در دنیای سرمایه داری نتایجی اینگونه را دارد. افرادی و یا دولت هائی می کوشند نتیجه دستاورد های بشری را صاحب شده و به خود اختصاص دهند. دولت آلمان در وضعیت فعلی کاملا بی اختیار است و  اگر صاحبان این شرکت هاُ انسان های منصف ومیهن دوستی نباشند، ممکن است که تمام نتایج این نوع دستاورد ها را بفروشند. آخرین گزارش ها در این رابطه از تصمیم «دیتمار هوپ»سرمایه گذار این شرکت آلمانی در مخالفت با فروش نتیجه تحققات این شرکت به دولت ترامپ خبر می دهد. به دنبال اعلام انصراف فروش نتیجه تحقیقات به آمریکا،«دانیل منچائیل» رئیس شرکت بر کنار و « اینگمار هوورر» رئیس قبلی این شرکت دارو سازی دوباره به ریاست منصوب شده است.

در آخرین لحظات تهیه این مطلب (سه شنبه 27 اسفند) کسب اطلاع شد که خانمی با نام « جنیفر هالر» ۴۳ ساله، در آمریکا نخستین کسی است که داوطلب شده است تا واکسن آزمایشی کروناویروس بر بدنش تزریق شود. پژوهشگران آمریکایی واکسن ویروس کرونای جدید،‌ موسوم به «کووید-۱۹»، را در یک آزمایش بالینی بر روی اولین فرد امتحان کردند. دانشمندان انستیتیو پژوهشی کایزر پرمننته در شهر سیاتل ایالت واشنگتن با احتیاط فراوان این واکسن را به بازوی یک زن داوطلب سالم به نام جنیفر هالر تزریق کردند. البته باید توجه داشت تا زمانی که واکسن آماده استفاده عمومی شود دست‌کم یک سال تا ۱۸ ماه دیگر طول خواهد کشید. این واکسن تولید شرکت  امریکائی «مودرنا» است.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 732 -  29 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت