راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ به بهانه"کرونا"
میخواهد طلب های چین
از امریکا را بالا بکشد!

راشا تودی و فرانکفورتر آلگماینه- ترجمه رضا نافعی

  

کمیسیون ملی حزب جمهوریخواه امریکا رهنمودی در 57 صفحه عرضه داشته که در آن دورنمایی از رویدادهای آتی- چون انتخابات ریاست جمهوری آینده و دوران پس از پاندمی کرونا- توصیف شده است.
طبق این توصیف باید کارزاری بزرگ علیه چین آغاز گردد و طی آن کارزار تصویری که از چین در ذهن مردم ساخته می شود تصویر عفریتی و منفور باشد.
در مبارزات انتخاباتی باید یک استراتژی پرخاشگر علیه چین در پیش گرفته شود. در این رهنمود به تیم انتخاباتی توصیه شده روی مناسبات حزب دموکرات با چین تبلیغ شود.
در این نامه استراتژی حزب جمهوری خواه بر سه خط اصلی حمله متمرکز شده است:
چین «با توسل به لاپوشانی» موجب گسترش ویروس شده است،
رفتار دموکرات ها با چین «خیلی نرم» است
چین موجب گسترش پاندمی شده و جمهوریخواهان باید برای اعمال تحریم علیه چین پافشاری کنند .
در این رهنمود تصریح شده که «ویروس کرونا نوع چینی فرار راننده است ( حالا که زدی در رو) و متعاقب آن لاپوشانی در پیش گرفته شد که موجب مرگ هزاران نفر شده است.»
این سند از نامزدهای جمهوریخواهان می خواهد هنگام پاسخ دادن به سؤالات مربوط به ویروس، سرسختانه به استراتژی علیه چین پایبند بمانند.
به نامزد انتخاباتی توصیه می شود وقتی از او می پرسند که آیا ترامپ در گسترش ویروس کرونا مقصر است این موضوع را به چین مربوط سازد.
در این یادداشت آمده است:
«از ترامپ دفاع نکنید ، به چین حمله کنید.»
جمهوریخواهان تلویحا اشاره کرده اند که می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 چین را تبدیل به یکی از موضوعات مرکزی سازند .
کمپین انتخاب مجدد ترامپ اخیراً ویدئویی منتشر کرد که ادعا می کند «جو بایدن» در مورد چین بسیار « با گذشت» است.
یکی از گروههای هوادار ترامپ چندین فیلم تبلیغاتی تلویزیونی به هواداری از ترامپ راه اندازی کرده است که بایدن را به چین پیوند می دهد.
به نظر می رسد مشاوران ترامپ معتقدند که حملات متمرکز بر چین تأثیر مثبتی روی نظرسنجی ها دارد.
جسی هانت، سخنگوی کمیته ملی جمهوری خواه در سنا گفت: «ما به طور معمول در هفته دهها بار را با اسناد و منابع اطلاعات مختلف را برای کمپین ها ارسال می کنیم.»
رهنمود همچنین متضمن نکاتی در رابطه با پاسخ های نامزدهای جمهوری خواه به پرسش هائی از این نوع نیز هست كه آیا مقصر دانستن چین باعث ایجاد نژادپرستی می شود؟ نامزدها باید پاسخ دهند:
«هیچ کس چینی ها و آمریکایی ها را به دلیل پیدایش کرونا سرزنش نمی کند. این تقصیر حزب کمونیست چین است که ویروس را لاپوشانی کرده و در مورد خطر آن دروغ گفته است. این باعث شده است که این بیماری همه گیر شود. آنها مسئول هستند و باید پاسخ بدهند.»
استدلال بعدی که توصیه می شود این است: «هیچ کس بیشتر از مردم چین از دیکتاتوری جنایت کار حزب کمونیست چین رنج نمی برد. ما در کنارآنها هستیم و در برابر دولت فاسدی قرار می گیریم که باعث شیوع این بیماری همه گیر شد «.
دو روز پس از انتشار این مطلب، روزنامه "فرانکفورترآلگماینه" آلمان بدون اشاره به این دستورالعمل، اجرای آن را تفسیر کرد که در ادامه میخوانید.

فرانکفورتر آلگماینه :

رئیس جمهور امریکا سخت به چین حمله کرد و گفت: گزارشهای اطلاعاتی که به او رسیده حاکی از آنست که ویروس کرونا از آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان به دست آمده است.
ترامپ با این اتهام در پی چیست؟ پنهان کردن خطاهای خود؟ هنوز روشن نیست که آیا اظهارات ترامپ فقط تاکتیکی است یا این که او واقعا تصمیم به تغییر استراتژی خود گرفته است. رئیس جمهور آمریکا در دو ماه گذشته سیگنال های متناقض داده است. حال چنین به نظر می رسد که وی مایل است مسئولیت همه گیر شدن ویروس کرونا و عواقب آن را بگردن چین بیاندازد.
شامگاه پنجشنبه، وی در کاخ سفید از شواهدی سخن گفت که به ادعای وی نشان می دهند ویروس کرونا در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان بوجود آمده است. ترامپ در پاسخ به این سؤال كه آیا او اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی را دیده و متقاعد شده است یا خیر؟ گفت: "بله، دیده ام." بیش از این مجاز به گفتن نیستم.
ترامپ دوباره از رهبری پکن انتقاد کرد که رفتارش مانع از آن شده تا جلوی گسترش ویروس در چین گرفته شود. آنها یا نتوانستند این کار را انجام دهند و یا این کار را نکردند و جهان بشدت متحمل آسیب شد." رئیس جمهوری همچنین ادعاهای خود را علیه سازمان بهداشت جهانی مجددا تکرار کرد و گفت WHO، که او آن را "آژانس روابط عمومی" چین نامید نباید اشتباهات وحشتناک افراد را توجیه کند.
اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه او شواهدی را دیده که نمی تواند درباره آن اظهار نظر کند، در تضاد با بیانیه ایست که از سوی آژانس موقت هماهنگ کننده اطلاعات منتشر شده است.
دفتر رؤسای سرویس های ملی اطلاعات ( DNI ) که بطور موقت توسط ریچارد گرنل از افراد مورد اعتماد ترامپ اداره می شود تایید کرده بود که در حال بررسی محل پیدایش ویروس است. این فرض که ویروس پرورش داده شده یا مورد اصلاح ژنتیکی قرارگرفته حذف می شود.
با این حال، این بررسی ادامه خواهد یافت که آیا "بروز بیماری به دلیل تماس با حیوان آلوده آغاز شده است یا نتیجه تصادف در آزمایشگاهی در ووهان است".
این اظهارات شباهتی به دست یافتن به سر نخی مطمئن ندارد. گزارش های قبلی حکایت از آن داشتند که سرویس های اطلاعاتی امریکا هیچ مدرکی در دست ندارند که نشان دهد منشاء ویروس ازمایشگاه بوده است و از آنجا به بازار حیوانات ووهان راه یافته است.
آنچه بسیار غیر متعارف این است که سرویس های اطلاعاتی به کسی بگویند که مشغول تحقیق در باره چه هستند. با این حال، ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که سرویس ها در حال تحقیق در مورد این سوال هستند و به گزارش "دفتر رؤسای سرویس های ملی اطلاعات" نیز اصلا نپرداخت. او اصلا این گزارش را ندیده است. نیویورک تایمز گزارش داد که این سرویس ها برای ارائه شواهدی که از تئوری آزمایشگاه پشتیبانی می کند، تحت فشار سیاسی قرار دارند. گزارش نیویورک تایمز مؤید گزارش هائی است حاکی از آن که دولت ترامپ در جستجوی راه هائی برای مجازات چین و مجبور ساختن آن به جبران خسارات مالی است.
گفته می شود در گفتگوهای محرمانه ترامپ صحبت از محروم ساختن چین از مصونیت دولتی به میان آمده است تا افراد و دولت ها بتوانند از چین تقاضای پرداخت خسارت بکنند.
علاوه بر این، گفته می شود که در مورد تعلیق بازپرداخت بدهی آمریکا به چین نیز صحبت شده است. آنچه ترامپ روز پنجشنبه در این باره گفت فقط این بود که اگر این بازی آغاز شود، بازی سختی خواهد شد. مسئول ساختن چین از لحاظ حقوقی کار دشواری خواهد بود. بعنوان مثال رابرت دالی، دانشمند چینی در مرکز ویلسون در واشنگتن، به نماینده این روزنامه گفت كه در سال 2008 نیز برغم آن که بحران مالی از اینجا آغاز شد کسی از امریکا نخواست که خسارات وارده را جبران کند.
مقامات شورای امنیت ملی مدتهاست تلاش می کنند تا ترامپ را به طرف اتخاذ خط مشی سخت تری علیه چین سوق دهند. تاکنون او مردد بود و بیم داشت که هزینه تجدید نظر در مناقشه بازرگانی و تشدید آن پیش از انتخابات بیشتر از سودی باشد که نصیب او خواهد ساخت.
وی هفته ها پیش درباره هرگونه ادعای جبران خسارت گفت: "تصادف تصادف است."
اینک با توجه به روبرو شدن با یک اقتصاد در حال فروپاشی ، ممکن است او به نتیجه دیگری رسیده باشد. او که تا کنون از مناسبات خوب خود با شی جین پینگ سخن می گفت حالا می گوید: "چین تمام توان خود را بکار خواهد گرفت تا من در این مسابقه بازنده شوم" پکن می خواهد رقیب او، جو بایدن، وارد کاخ سفید شود تا از فشار بر چین کاسته شود.
پیش زمینه تغییر خط مشی: ترامپ امروز، سه ماه پس از شیوع ویروس در آمریکا تحت فشاری عظیم قرار دارد. بیش از 60 هزار تلفات، 30 میلیون بیکار و دست آخر بحران مهم نفت، چشم انداز پاییز را تاریک کرده است. فقط در کاخ سفید نیست که افرادی او را تحت فشار قرار می دهند تا چین را مسئول بخواند درمجلس سنا نیز جمهوریخواهان به او فشار می آورند. آنها ترس از آن دارند که در ماه نوامبر اکثریت خود در کنگره را از دست بدهند.
اینطور تصور می شود که میتوان از این طریق اذهان مردم را منحرف سازند. از این گذشته، بسیاری از آمریکایی ها متقاعد شده اند که چین مقصر بحران است. گفته می شود که ترامپ اخیراً مدیر کمپین خود Brad Parscale ، برد پارسکیل را در یک گفتگوی تلفنی تهدید کرده است که از وی شکایت خواهد کرد. دلیل عصبانیت شدید او نتایج نظرسنجی در ایالات مهم و کلیدی امریکاست که مطابق این نظر سنجی بایدن در همه جا جلوتر است.

https://www.faz.net/aktuell/politik/trumps-praesidentschaft/will-trump-mit-seiner-china-kritik-von-fehlern-ablenken-16750148.html

https://deutsch.rt.com/nordamerika/101683-strategiepapier-der-republikaner-nicht-trump-verteidigen-china-angreifen/

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh






 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  18 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت