راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین و روسیه

در برابر حمله

امریکا به ایران

منفعل نخواهند ماند

روسیه امروز- راشا تودی

گزینش و ترجمه آزاده اسفندیاری

  

سال‌هاست ایالات متحده آمریکا کشور ایران را به تقابل نظامی و جنگ تهدید می کند اما این روزها شیپور جنگ همه جانبه آمریکا علیه جمهوری خلق چین نیز از هر سو به گوش میرسد.
ما در دنیای امروز با چالش های جدیدی زندگی میکنیم. پی آمد همه گیر شدن ویروس کرونا، سقوط قیمت نفت به پایین‌ ترین میزان در سال‌ های اخیر. با سقوط قیمت نفت، ایران و دیگر کشورهای تولید کننده این طلای سیاه، ضربه سنگینی را متحمل شده اند. در این میان، ایران وضعیت دشوار تری دارد. علاوه بر پایین بودن قیمت نفت، از تحریم های ایالات متحده نیز آسیب های زیادی را متحمل شده است. بر خلاف خواست آمریکا ایران زیر فشار تحریم های کمر شکن و دست و پنجه نرم کردن با کرونا ویروس از پای در نیامده است. هر چند برای مجریان تحریم ها اهمیت ندارد که مردم ایران چه مصائبی را متحمل شده‌ اند و خواهند شد. ضمن اینکه خطر تهاجم نظامی آمریکا به ایران در سراسر مرزهای این کشور همچنان به قوت خود باقی است.
چندی پیش زنگ خطر درگیری نظامی بین آمریکا و ایران در خلیج فارس به صدا درآمد. نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا با فاصله هزاران مایلی از کشور خود، با عملیات تحریک آمیز، نزدیکی سواحل ایران دست به مانور نظامی زدند. قایق های جنگی ایران که در آب‌ های ساحلی خود در حرکت بودند سعی کردند کشتی‌های جنگی آمریکایی را از محل دور کنند. متعاقب عکس العمل نیروهای نظامی ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی ایران را به واکنش شدید نظامی تهدید کرد.
به هر حال ایالات متحده آمریکا از موضع خود و تهدید نظامی علیه ایران عقب نشینی نخواهد کرد. چناچه در گیری نظامی در منطقه خلیج فارس علیه ایران صورت بگیرد، برنده آن عربستان سعودی خواهد بود. با وجود اینکه برخی از متحدین عربستان در ارتباط با جنگ علیه یمن به سمت ایران متمایل شده اند دولت سعودی همچنان با اشتیاق به اختلافات منطقه دامن می زند.
حکومت سعودی با بالا بردن سطح تولید نفت بیشترین آسیب را به روسیه وارد کرده است. روسیه در سال‌های اخیر سعی کرده است تا به زعم خود یک سیاست متعادل را درخلیج فارس دنبال کند و تعادل سیاسی میان سعودی و ایران را حفظ کند، گرچه چندان موفق نبوده است.
آیا در این شرایط سخت و حساس اتخاذ تصمیم مناسب دشوار خواهد بود؟
در وضعیت کنونی برای روسیه و جمهوری خلق چین، منطقی نخواهد بود تا دست آمریکا را برای ضربات نظامی به ایران و از پای درآوردن این کشور باز بگذارند.
دولتمردان روسیه، ایالات متحده را دشمن کشور خود نمیدانند در حالی که برعکس، رهبران آمریکا روسیه را همراه جمهوری خلق چین و ایران دشمن خود می‌دانند و در حرف و در عمل هم از ابراز آن پروایی ندارند.
برای رقص تانگو به دو نفر نیاز است اما برای شروع جنگ کافی است تا یک طرف فرمان آتش بدهد. آیا جمهوری خلق چین و روسیه این مجال را به آمریکا خواهند داد تا یکی از این پیوندهای سه جانبه ( چین، روسیه و ایران) را با قوای نظامی درهم بکوبد؟ اگر چه قرارداد های نظامی چند جانبه بین سه کشور نوشته نشده است اما کدام سندی می‌تواند معتبر تر از منافع مشترک بین کشور ها باشد؟
هنوز برای کسی روشن نیست که سر منشأ بیماری همه گیر ویروس کرونا کجا است اما چین و روسیه نباید به ایالات متحده به بهانه برون رفت از بحران ویروس و تحکیم موقعیت انتخاباتی ترامپ برای دور بعدی ریاست جمهوری مجال حمله نظامی به ایران را بدهند.
ترامپ در تلاش است تا از قرنطینه جهانی و پائین آمدن قیمت نفت، غول‌ های نفتی جهانی یعنی روسیه، ایران و ونزوئلا را تضعیف کند و سپس به رو درویی بزرگ‌ تری با جمهوری خلق چین بپردازد.
به هر صورت رهبران روسیه با هوشیاری نباید از رو در رویی نظامی آمریکا و ایران غافلگیر شوند.
https://russian.rt.com/opinion/740322-shamir-ssha-iran-ugrozy
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 738 -  25 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت