راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت سوسیالیسم

یگانه راه نجات

  روسیه است!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

  

به مناسبت صد و پنجاهمین سالروز تولد لنین و هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحاد شوروی بر فاشیسم هیتلری، گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه مقاله مفصل و همه جانبه ای در باره اوضاع بحرانی روسیه و جهان به رشته تحریر درآورده است.

در ارتباط با مقاله تحلیلی گنادی زوگانف، سرگیی ابوخوف، دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه می نویسد: مردم روسیه ، نیروهای ملی و میهن پرست و کمونیست ها، برآیند حکومت آینده کشور خواهند بود. هسته قدرت روسیه همانطور که در کنگره ها و پلنوم های گذشته حزب کمونیست جمع بندی شده است، مسئله روسیه، بر وحدت ایدئولوژیک و سیاست ملی و آرمان های سوسیالیستی، درک صحیح مبارزات طبقاتی و رهایی ملی تاکید شده است.

به نظر ابوخوف، مقاله زوگانف، سطح بحث‌ و گفتگوی همه جانبه را در حزب کمونیست افزایش خواهد داد.

سرگیی ابوخوف می افزاید، در شرایط حاضر روسیه در وضعیت دشواری قرار دارد. سرمایه داری فاسد کمپرادور که بشدت مشغول محو کردن دستاوردهای اتحاد شوروی و ادامه روسیه ستیزی است در شرایط بحران کنونی می‌ تواند سر زمین مادری ما، مردم و ساختار دولتی روسیه را تضعیف و در نهایت دفن کند. طی سال‌های گذشته در هیچ زمانی مانند امروز امر وحدت و یگانگی جامعه ضروری و حتمی نبوده است. ارزشمندی تجربه تاریخی روسیه، پروژه تمدن سوسیالیستی کشور ما، مردم دوستی و پیوند های عمیق خلق ها قطب نمای آینده می باشند.

وی ده مورد کلیدی را که در نوشته رهبر حزب کمونیست ارئه شده، بدین شرح بیان می کند:

1. پاسخ به سؤال درباره روسیه امروز، رمزی است که نه تنها نجات خود روسیه بلکه کل جهان را شامل می شود. این رمز بدون اینکه از عزت و منافع سایر اقوام بومی روسیه کاسته شود باید به رسمیت شناخته شود. مسئله روسیه امروز حاد ترین و مبرم ترین مسئله جهانی است. سر نوشت کشور ما و مردمی که در چارچوب مرزهای آن و خلق های اتحاد شوروی سابق زندگی می‌کنند بسته به سرنوشت آینده روسیه است.

2. با توجه به تمام معیارهای پذیرفته شده جامعه بشری امروز، می‌توانیم در باره نسل کشی خلق های روسیه که از سال 1990 آغاز شد و همچنان ادامه دارد صحبت کنیم. سیستم سرمایه داری که به ما تحمیل کرده اند ارمغانی جز کشتار میلیون‌ها انسان نداشته است. طبق سرشماری سال 2010 جمعیت روسیه را 111 میلیون نفر اعلام کرده اند. با این حساب در دوره اولیه ده ساله استقرار سیستم سرمایه داری ده میلیون نفر کاهش پیدا کرده است. بنا بر این دردناک ترین مسئله ملی آسیب‌ پذیری هسته اساسی ملی کشور می باشد.

3. آینده روسیه یک سؤال تمدنی است که بطور جدایی ناپذیری با ایده‌های دوستی خلق ها پیوند نا گسستنی دارد. اگر روس ها سرانجام تضعیف شوند و از مسیر اصلی تاریخ حذف گردند همچنان که از سال 1990 آغاز شد، فاجعه‌ ای برای همه شهروندان ساکن در وسعت ارو- آسیا خواهد بود که در ادامه، توسط همسایگان و یا قدرت‌های قوی‌ تر جهانی تکه‌ تکه و بلعیده خواهد شد.

4. راه حل مسله روسیه ساختن سوسیالیسم بر اساس ارزش‌ های تمدن روسیه و اتحاد شوروی ( اوج تمدن روسیه) است.

5. درک واقعی از تاریخ روسیه بطور کلی و دوره برجسته آن اتحاد شوروی، بدون درک اینکه ایده سوسیالیستی ریشه در مسیحیت ارتدوکس داشت غیر ممکن است. اصل اساسی سوسیالیستی در این عقیده نهفته است و با اتخاذ آن روس ها به عنوان یک ملت واحد خود را نشان دادند و در مسیر ایجاد پایداری فکری، فرهنگی، سیاسی و دولتی گام برداشتند.

6. کمونیست ها، ملی گراها و همه میهن دوستان روسیه باید به طور فعال از تاریخ، فرهنگ و روح روسیه دفاع کنند. در این زمان دشوار، ما وظیفه داریم نه تنها یک حزب آزادی خواه و عدالت محور باشیم بلکه نقش یک حزب نجات ملی را نیز ایفا کنیم.

7. اگر افرادی که در تخریب جنایت کارانه اتحاد شوروی وجایگزین کردن حکومت های الیگارشی وحشی نقش داشتند استعفا بدهند و یا از صحنه خارج گردند، می‌توان بر بحران های سیستماتیک غلبه کرد و به توسعه و شکوفایی در خور زندگی مردم ما بازگشت. آن‌ها باید از سطوح سیاسی، اقتصادی و مالی حذف شوند.

8. اساس ایدئولوژی که راه را برای توسعه و احیای گذشته هموار می‌کند باید ایده مدرن روسیه باشد تا بتواند همه اقوام کشور را با نام یک امر مشترک و منافع مشترک متحد کند. ایده ای که مبتنی است بر سوسیالیسم، ارزش‌های معنوی و میهن پرستانه هزاره ها.

9. برای متوقف کردن فاجعه انقراض روسیه، فقط یک تغییر اساسی در یک دوره و احیا و تقویت اصول اقتصادی- اجتماعی که نرخ زاد و ولد را ارتقا می‌ بخشد نیست یعنی برنامه‌ ای که دولت در حال اجرای آن است. برای نجات مردم روس و دیگر اقوام بومی کشور باید برنامه‌ ای بر اساس برنامه‌ های اقتصادی با پایه‌ های محکم و مؤثر که سوسیالیسم جواب آن را دارد اجرا شود. بنا بر این تنها برنامه حزب کمونیست است که امروز از نظر منافع اساسی ملت پاسخگو و قانع کننده است.

10. فقط حاکمیت کمونیست‌ها و بهره گیری از بهترین تجربه‌ های سوسیالیسم اتحاد شوروی می تواند سد راه سیستم انحرافی باشد که کشور را به سمت نا بودی کشانده است. یعنی سیستمی که مردم ثروتمند ترین کشور جهان هراسی از آینده خود، تشکیل خانواده و صاحب فرزند شدن نداشته باشد. تنها وطن دوستان واقعی روسیه می‌توانند این امر مهم را تشخیص دهند .

برای غلبه بر بحران وحشتناک جمعیتی و فاجعه اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور، تلاش همه افرادی که از ایده‌های سوسیالیستی، مسیحیان ارتدوکس و سایر طرفداران ادیان مختلف حمایت می‌کنند باید به نام نجات روسیه و ایجاد دولتی که زحمتکشان کشور را نمایندگی می‌ کند و با ذات ریشه‌ ای تمدن روسیه ترکیب می‌ شود کمر همت ببندند.

https://www.rline.tv/news/2020-05-16-sergey-obukhov-kommunisty-uverenno-vozvrashchayutsya-v-russkuyu-povestku-/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 739 -  اول خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت