راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کوچ سودان

 از جبهه ایران

به سنگر اسرائیل

ترجمه و تدوین از اومانیته- آذرنگ

 


دولت سودان پس از امارات متحده عربی و بحرین اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن کشور مناسبات دیپلماتیک برقرار می کند. دولت ترامپ سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم در آوده و تحریم هائی که علیه آن وضع شده بود را لغو می کند. با آن که رسما گفته نمی شود، اما لغو تحریم ها جایزه ای است که امریکا به سودان برای شناسائی رسمی اسرائیل به آن کشور داده است.

ژنرال "عبدالفتاح البرهان" که رهبری دولت انتقالی "دوران گذار" را پس از سرنگونی دولت "البشیر" در سودان پشت سر می گذارد، مدعی است که برای عادی سازی روابط با اسرائیل تسلیم هیچ "فشاری" ازجانب واشنگتن نشده است!

 مقامات دولتی و بویژه نظامیان دولت البرهان در تلاشند تا دلیل توافق نامه به رسمیت شناختن اسرائیل را  بازگشت  سودان به جامعه بین المللی تبلیغ و آن را برای سودان ضروری بنامند.

در پشت صحنه، ژنرال "البرهان" چندین ماه با نتانیاهو رئیس دولت اسرائیل ودولت ترامپ در حال مذاکره بوده است. او اکنون قهرمان ساقط کردن دولت 30 ساله و سلطنتی عمر البشیر است.

"عبدالفتاح البرهان" در تلویزیون ملی سودان بعنوان دلیل برقراری مناسبات با اسرائیل اعلام کرد: "وضعیت اقتصادی به ما اجازه نمی دهد یک سال دیگرصبر کنیم

او ژنرالی است که راه سرمایه گذاران خارجی را در سودان باز کرده، نرخ ارز را تثبیت کرده و در انتظار لغو کامل تحریم های بین المللی است. تحریم هائی که از سال 1993 به عنوان حمایت خارطوم از "تروریسم بین المللی" علیه این کشور اعمال شد .

سودان در اواسط دهه 1990 اسامه بن لادن رهبر القاعده را یکی از اخوان المسلمین اعلام  کرده و از او استقبال کرد.

سودان کشوری است تجزیه شده در قاره آفریقا، که به معنای واقعی تحریم های بین المللی گلوی آن را فشرد و زمینه تجزیه آن به دو بخش شمال و جنوب را فراهم ساخت.

سودان سپس موفق شد به لطف کشف قابل توجه هیدروکربن ها و سرمایه گذاری های گسترده چین، در ازای بهره برداری تقریباً منحصر به فرد برخی کشورها از طلای سیاه  زیر تحریمهای بین المللی دوام آورد. اختلافات اسرائیل و سودان بسیار قدیمی تر از کودتای عمر البشیر در سال 1998 است .

یکی ازکشورهای اعضای اتحادیه عرب از زمان استقلال آن در سال 1956، بزرگترین کشور آفریقا - تجزیه شده به دو بخش شمالی و جنوبی در سال 2011- خصومت با تل آویو را به استراتژی خود تبدیل کرد و بسرعت به جمهوری اسلامی نزدیک و از حمایت آن برخوردار شد.

اسرائیل و امریکا نیز تلاشهای خود را برای تجزیه سودان تشدید کردند و سرانجام توانستند کشوری بسیار بزرگ، بالقوه ثروتمند و قدرتمند که با مصر همسایه است و راه به دریای سرخ دارد را دو قسمت کنند.

پس از سرنگونی عمرالبشیر، دولت انتقالی به بهانه ضرورت یافتن متحدان جدید به سیاست های اسرائیل در قاره افریقا نزدیک شد. از جمله دستآوردهای این نزدیکی خرید 5 میلیون دلار گندم از اسرائیل برای مقابله با قحطی در سودان بود.

از سوی دیگر و در چارچوب سیاست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، دولت انتقالی و وارث عمرالبشیر قیمت سوخت را در کشور دو برابر کرد تا بودجه دولتی را تامین کند.

(حال باید دید سیاست های نوین و پیوستن به باصطلاح جامعه جهانی، چه دستآوردی برای مردم قحطی زده سودان به ارمغان خواهد آورد!)

 https://www.humanite.fr/israel-savoure-sa-nouvelle-amitie-soudanaise-695526

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 759 - 15 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت