راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت ایران

در فلج کامل

قرنطینه عمومی!

 

همه‌گیری کرونا همچنان در جهان و ایران به کشتار خود ادامه می دهد. در حالیکه راه مبارزه با بیماری شناخته شده است آمریکا و کشورهای اروپایی و به تبع آنها ایران، از پذیرش آن سرباز می زنند. همانطور که تجربه چین و کشورهای شرق آسیا مانند ویتنام نشان داد تنها راه مقابله با همه‌گیری کرونا انجام تست و آزمایش‌های وسیع در مقیاس کل جمعیت و سپس قرنطینه افرادی است که نتیجه آزمایش‌های آنان مثبت شده است. به این ترتیب با شناختن و جدا کردن مبتلایان می توان از گسترش آن پیشگیری کرد و بیماری را مهار کرد. اگر ایران اساسا تمرکز و مدیریت و پول و منابع لازم برای چنین کاری را ندارد، اروپا و آمریکا که چنین منابعی را دارند از انجام آن سرباز می زنند و همچنان بدنبال سراب یا طرح "ایمنی گله ای" هستند. طرحی که شاید گمان می کنند می تواند آنها را از شر هزینه‌های سالمندان و بیماران خلاص کند و بنگاه‌های خرد و کوچک را ورشکست و ثروت آنها را در دست بنگاه‌های بزرگ جمع کند. در حالیکه اکنون روشن شده که ایمنی گله‌‌ای به گفته یک دانشمند روس و سازنده واکسن کرونای روسیه هیچگاه رخ نخواهد داد، زیرا کسانی که این بیماری را گرفته‌اند می توانند دوباره بدان مبتلا شوند. بعبارت دیگر چشم‌انداز روشنی برای بیرون آمدن از این تونل دیده نمی شود.

در ایران دنبال کردن طرح ایمنی گله ای به فروپاشی نظام درمانی انجامیده است. میزان قربانیان از میان پزشکان و پرستاران و کادر درمان به ابعاد نگران کننده‌‌ای رسیده است. بیمارستان‌ها تخت برای بیماران کرونایی ندارند و برخی بیمارستان‌های خصوصی برای هر شب دهها میلیون تومان از بیماران طلب می کنند.

تهران اکنون به مرکز همه گیری در کشور تبدیل شده و پیشنهادهای مربوط به قرنطینه و تعطیلی دو هفته‌‌ای تهران برای اجازه دادن به استراحت و بازسازی کادر درمان به جایی نرسیده است چرا که به نوشته رسانه‌ها این تعطیلی حدود 28 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که تامین آن از عهده دولت یا شهرداری‌ها خارج است و از بودجه نهادهای مذهبی و حکومتی هم نمی شود کم کرد و برای مبارزه با کرونا هزینه کرد.

در این میان مافیای دارو هم به جان مردم افتاده و هر روز خبرهای پوچ و بی پایه‌‌ای درباره موفقیت این یا آن دارو در مبارزه با کرونا منتشر می شود. بیمارستان مسیح دانشوری به مدیریت علی اکبر ولایتی که مثلا باید مرکز اصلی مبارزه با کرونا باشد خود اکنون به یک پای این مافیا تبدیل شده و در حال جنگ و دعوا با دیگر مافیاها برسر داروهاست. ستاد مبارزه با کرونا نیز شهامت این را که صریحا اعلام کند امکان درمان ویروس کرونا با دارو وجود ندارد و مبتلایان به کرونا ناگزیر می شوند هست و نیست خود را برای خرید دارو مصرف کنند بدون آنکه تاثیر مثبتی بر روی بیمار آنها داشته باشد. در واقع میزان مرگ و میر در ایران از میان مبتلایان به مراتب بیش از آن 6 درصدی است که بدون مصرف هیچ دارویی قربانی خواهند شد. این نشان می دهد که داروهایی که مافیاهای دارویی در ایران برای آن تبلیغ می کنند نه تنها موجب کاهش مرگ و میر برآمده از کرونا نشده بلکه میزان مرگ و میر را بدلیل عوارض شدید این داروها بر روی بیماران افزایش هم داده است. این مافیاهای دارویی عملا با هر نوع ابتکاری که در جهت تست و قرنطینه باشد مخالفند و دربرابر آن کارشکنی می کنند یا حتی هر روز مدعی کشف داروهایی هستند که با مصرف آنها می توان از ابتلا به ویروس پیشگیری کرد!

اکنون نحوه مقابله با ویروس کرونا در حد زیادی به نشاندهنده قدرت نظام سلامت و درمان در کشورها از یکسو و اهمیت آنها به جان شهروندان خود از سوی دیگر تبدیل شده است. تا اینجا کشورهایی مانند چین، ویتنام، کوبا، کره توانسته‌اند با همه گیری مبارزه کرده و بطور حیرت انگیزی تلفات آن را پایین نگه دارند. کشورهای اروپایی با اینکه هنوز یک نظام درمانی نسبتا نیرومند دارند کارنامه بسیار منفی در مبارزه با بیماری داشته‌اند. کشورهایی مانند آمریکا و ایران که نظام درمانی آنها کلا طبقاتی و پولی است هم بدترین کارنامه را در این زمینه داشته‌اند. نحوه مبارزه کشورها با بیماری کرونا امروز خود آیینه سمت و سو و آینده ایست که جهان بسوی آن در حرکت است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 762 - 22 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت