راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه درتدارک
ایجاد ارتش تورانی

بنیاد استراتژیک
ترجمه از کیوان خسروی


در سرمقاله روزنامه «ترکیه» گفته می شود که «در برابر موفقیت آذربایجان در قره باغ به دلیل تقویت ارتش آذربایجان در سایه آموزش نظامی، مانورهای مشترک و پشتیبانی پهپادهای ضربتی ترکیه، ایده ارتش تورانی که مدتها مورد بحث بود دوباره در دستور کار قرار گرفت». این روزنامه اشاره می کند که دیدار وزیر دفاع ترکیه «هولوسی آکار» از قزاقستان نخستین گام ایجاد ارتش یکپارچه از کشورهای ترک زبان بود. کارشناسانی که روزنامه نگاران روزنامه «ترکیه» با آنها گفتگو کرده، معتقدند که ارتش آینده تورانی که تحت رهبری ترکیه ایجاد شده، بزودی می تواند«سرمشقی برای همه مسائل منطقه ای و جهانی باشد». پروفسور «کورشاد زورلو» تحلیلگر روابط بین الملل می گوید «این مسئله بطور دوره ای در جهان ترک و بویژه در ترکیه در دستور کار قرار می گیرد. نتایج همکاری های نظامی ترکیه و آذربایجان در ارتباط با جنگ قره باغ بُعد دیگری به این موضوع می دهد. در سال 2013 ترکیه، آذربایجان، قیرقیزستان و مغولستان اتحادیه ای را که نام «اتحادیه ارگانهای اجرای قانون و وضعیت نظامی» (در ایران بنام «شورای همکاری کشورهای ترک زبان» شناخته می شود. مترجم) گرفت ایجاد کردند. این پروفسور معتقد است که ارتش تورانی- یک هدف بسیار مهم است، حتی نه یک هدف بلکه یک نماد واقعی است که «انتظارات بزرگ و مشخصی» با آن در ارتباط است، که البته نمی تواند در برخی مناطق جهان موجب هیجان و سر و صدا نشود. پروفسور«زورلو» اشاره می کند، که اخبار واقعا ترسناکی در مورد ارتش آینده تورانی در رسانه های جهان وجود دارد. با این حال همه اینها یک بار دیگر آن فاکتی را ثابت می کند که در چشم انداز دراز مدت این انتظارات قطعاً نتیجه خواهد داد.
پروفسور«کورشاد زورلو» هشدار می دهد که «در زمان کنونی تمرکز بر تقویت پتانسیل کلی ارتش در چارچوب های شورای ترک و گذار به گامهای مشخص در حوزه همکاری های تکنیکی ضروری است. من به ویژه می خواهم یادآوری کنم که اگر درباره چنین طرح هایی پیش از شکلگیری چارچوبهای ذهنی لازم و رسیدن توازن بین المللی به سطح قابل قبول بسیار صحبت شود، این امر می تواند روند این مسئله را مختل کند». وی معتقد است: هنگامیکه مبارزه بخاطر قره باغ کوهستانی«به سطح شایسته خود» برسد، در جهان ترک تغییرات بزرگی رخ خواهد داد که انگیزه های زیادی را بین مردمان ترک بوجود خواهد آورد. و این امر قطعاً روزی اتفاق خواهد افتاد. این روزنامه برای اظهار نظر در مورد این مسئله به پروفسور دیگری بنام دکتر «جمال الدین تاشقیران» مراجعه می کند. «جمال الدین تاشقیران» در مورد اوضاع منطقه چنین اظهار نظر می کند:«در تاریخ ترک چنین دوره هایی بسیار کم است که جمهوری های آسیای میانه و جمهوری ترکیه و پیش از آن امپراتوری عثمانی چنین بهم نزدیک شده باشند و حتی یکدیگر را حمایت کنند. این وضعیت پس از مانورهای مشترکی که در آذربایجان و نخجوان در پی حمله به منطقه «تووز» صورت گرفت، پدید آمد. بعداً پس از پاسخ آذربایجان به تجاوزات ارمنستان، با حمایت اخلاقی ترکیه، آذربایجان در مدت زمان کوتاهی قادر شد در عمل تمام سرزمین های از دست رفته را بازپس بگیرد». روزنامه «ترکیه» خاطر نشان می کند که به نظر وی حمایت ترکیه اساساً توازن نظامی را در منطقه تغییر می دهد که فقط می توان از آن استقبال کرد. تا آنجا که به ایجاد ارتش توران مربوط می شود، این کارشناس امیدوار است که این اتفاق رخ خواهد داد، اما هشدار می دهد: نباید در این مورد از قبل زیاد صحبت کرد، زیرا چنین ایده ای در دنیا مورد پسند خیلی ها نیست.« هنوز خیلی زود است که در مورد این مسئله صحبت کنیم. صحبت ها درباره این مسئله محافل خاصی را برخواهد انگیخت. در حقیقت هنگامیکه اراده نیرومندی بوجود می آید، چیزهایی که امروز بنظر غیر ممکن می رسند، می توانند در مدت زمان کوتاه، در میان مدت یا بلند مدت محقق شوند».
------------------------------------------
1- ارتش متحد کشورهای ترک زبان.
2- روزنامه "ترکیه" با گرایش ملی مذهبی و متمایل به راستگرایان آن کشور منتشر می شود
3- عناوین ترجمه هائی که در راه توده منتشر می شود، با توجه به محتوای این ترجمه ها انتخاب راه توده است.
https://www.fondsk.ru/news/2020/10/29/tuerkiye-turanskaja-armia-mechta-ankary-ili-realnost-52146.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 762 - 22 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت