راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش یا انقلاب

در قرقیزستان

"الناز گرجی"

 

   تجمعات و شورشها در پایتخت قرقیزستان و همچنین در شماری از شهرهای این کشور، سرانجام به بازداشت نخست وزیر این کشور، انحلال مجلس و اعلام انتخابات تازه انجامید.

روسای جمهوری قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بیانیه مشترکی را در مورد اوضاع قرقیزستان صادر کردند. در بیانیه منتشر شده در وبسایت رسمی رئیس جمهور قزاقستان آمده: «وقایع کنونی در قرقیزستان برادر نگرانی جدی ما را برانگیخته است. ما بعنوان همسایگان نزدیک با پیوندهای دوستی چند صد ساله، همسایگی خوب و با ارزش های مشترک فرهنگی و معنوی از مردم قرقیزستان می خواهیم خردمندی خود را در این روزهای دشوار برای حفظ صلح و برقراری ثبات در کشور نشان دهند. کامیابی و رفاه قرقیزستان عامل مهمی در امنیت منطقه و توسعه پایدار کل آسیای میانه است».

سران کشورهای همسایه قرقیزستان اطمینان می دهند که آنها همیشه «از مردم قرقیزستان در تلاش برای اتحاد، صلح، توسعه مستقل و رفاه حمایت خواهند کرد».  با این حال در خیابانهای «بیشکک» جوشش و شور وشوق مردم ادامه یافت و در پایتخت کشور همزمان چندین متینگ و تجمع هر کدام در حمایت از کاندیدای خود برای پست نخست وزیری برگزار شد. پنجم ماه اکتبر نیروهای مخالف دولت قرقیزستان که از نتایج انتخابات پارلمانی ناراضی بودند، انقلابی دیگر برپا کردند و پس از آن نتایج انتخابات را لغو و نخست وزیر «کوباتبک بورونوف» را برکنار کردند. اما اکنون شانزده حزب سیاسی نمی توانند به توافق برسند و کاندیدای نخست وزیری را که برای همه مناسب باشد منصوب کنند. قیام کنندگان قصد دارند پس از حل این مشکل، استیضاح رئیس جمهور کنونی «سورنبای ژینبکوف» را اعلام کنند. رئیس جمهور روز جمعه نهم اکتبر استعفای نخست وزیر «کوباتبک بورونوف» را که ششم اکتبر توسط مردم خشمگین از سمت خود کنار رفت امضاء کرد. رئیس جمهور بارها گفت همین که در قرقیزستان رهبری قانونی ظاهر شود آماده استعفاء است. او یادآور می شود که نخست وزیر را پارلمان انتخاب می کند و نه جمعیت در میدان. دولت در حال حاضر تصور می رود که بطور کامل استعفاء داده است، اما وظایف خود را تا زمان تشکیل کابینه جدید ادامه می دهد. چه زمانی آن تشکیل خواهد شد؟ هیچ کس پیش بینی نمی کند. ضمن استفاده از فقدان حکومت و هرج و مرج، تلاش برای تصرف مکانهای تجاری نه تنها محلی بلکه متعلق به سرمایه گذاران خارجی و شرکتهای تجاری قزاقستان بمنظور توقیف دارایی ها آغاز شده است. طی تمام دوره ناآرامی ها  در کشور، اعتراض ها و تظاهرات غیر مسالمت آمیز 1218 نفر زخمی و یک کشته برجای گذاشت. سازمان پیمان امنیت جمعی قبلا اعلام کرده بود که آماده کمک به نیروهای سیاسی قرقیزستان در یافتن راه های برون رفت از بحران است. «استانیسلاو زاس» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که «ما بسیار امیدواریم که وضعیت در قرقیزستان تثبیت شود و به مرحله قانونی برسد. سازمان پیمان امنیت جمعی درصورت لزوم نقش خود را از جمله میانجی گری ایفا می کند». میتینگ های پراکنده ای در «بیشکک» در حمایت از کاندیداها برای پست نخست وزیری سرانجام در میدان مرکزی پایتخت «آلا تو» به میتینگ واحد تبدیل شد اما این همایش بسیار سریع به درگیری تبدیل شد: از سنگ و سلاح گرم استفاده شد. تجهیزات نظامی وارد شهرگردید. رئیس جمهور پیشین قرقیزستان«آلمازبک آتامبایف» که در اثر خشم مردم از نتایج انتخابات از زندان آزاد شده بود اعلام کرد که در کشور انقلاب سوم رخ داده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 758 - 24 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت