راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اسرائیل تا پشت

دروازه های آبی

ایران پیش آمده!

روزنامه پراودا - ترجمه آزاده اسفندیاری

 

    

اخیراً در خاور میانه اتحاد تجاوز کارانه جدیدی سازمان داده شده است. توافق برخی از کشورهای عربی خلیج فارس با اسرائیل با میان داری ایالات متحده آمریکا ایران را نشانه گرفته است و خواه ناخواه در صورتیکه جلوی آن گرفته نشود، منطقه را به در گیری های خطرناکی خواهد کشاند.

جهان سرمایه داری با آمریت ایالات متحده آمریکا، با براه انداختن جنگ سرد علیه اتحاد شوروی و دیگرکشورهای سوسیالیستی، پیمان های نظامی متعددی را با دستاویز جلوگیری از نفوذ کمونیزم و اتحاد شوروی سازمان داد که قدرتمند ترین و معروف ترین آن‌ها سازمان نظامی ناتو بود. ( پیمان های نظامی بغداد- 1955- و سنتو- 1959- نیز از این زمره اند).

با‌ گذشت چندین دهه، ماهیت سرمایه داری بدون تغیبر مانده است و بنا بر ماهیت آن «سود هر چه بیشتر» راهنمای این سیستم قرار دارد و هر نیرویی که در مقابل آن قرار گیرد باید نابود شود.

 در همین راستا، روز 15 سپتامبر ایجاد یک بلوک سیاسی- نظامی دیگری در واشنگتن پا به عرصه وجود گذاشت. مراسم بلوک جدید، در زمین چمن کاخ سفید با حضور ترامپ، وزرای خارجه بحرین و امارات متحده عربی و نخست وزیر اسرائیل با عنوان «معاهده صلح» به امضا رسید. در این اجلاسیه گفته شد: «ما اینجا گرد هم آمدیم  تا مسیر تاریخ را تغییر دهیم. پس از دهه ها اختلاف و درگیری، پیدایش راه جدید صلح خاورمیانه را می بینیم». رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: «به لطف شجاعت شگرف رهبران این سه کشور، ما به آینده ای قدم گذاشته ایم که افراد از هر دین و مذهبی می توانند در کنار هم در صلح و سعادت زندگی کنند».

ترامپ، تلاش دارد تا با توجه به اوضاع آشفته داخلی، با مانور در سیاست خارجی بخت انتخاب خود را در دوره جدید ریاست جمهوری افزایش دهد. یکی از شعارهای وی در انتخابات سال 2016 حل درگیری بین اسرائیل و فلسطین و عادی سازی وضعیت در خاور میانه بود اما در عمل ترامپ با جانبداری یک‌ طرفه از اسرائیل و عربستان سعودی و در گیری با ایران، از جمله خروج از برجام، نیات خود را نشان داد. اوج ضدیت با ایران را می‌توان در ترور کاظم سلیمانی ژنرال ایرانی توسط نیروهای نظامی آمریکا نام برد. « ابتکار صلح» ترامپ نتایج معکوسی را در پی داشت. بجای یک کشور مستقل فلسطینی که با تصمیمات سازمان ملل مطابقت داشت، با الحاق نیمی دیگر از سرزمین های فلسطینی به اسرائیل، رهبران فلسطین از دور مذاکرات با اسرائیل کنار رفتند. هر چند اسرائیل برای مدت چهار سال بطور موقت الحاق سرزمین های فلسطین را به تعویق انداخت.

به دنبال نابسامانی های اقتصادی اسرائیل، نتانیاهو، تصیم گرفت از الحاق سرزمین های فلسطینی موقتا صرف نظر کند و به نزدیکی با شیخ نشین های خلیج فارس روی آورد. بنا بر گفته نخست وزیر اسرائیل، تماس با رهبران کشورهای عربی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم از قبل وجود داشته است و روند علنی کردن این تماس ها چند ماه پیش توسط ترامپ انجام شد. سرانجام  در 13 آگوست،  ترامپ، با نتانیاهو و ولیعهد ابوظبی، محمد آل نهیان، رهبر واقعی امارات گفتگو کرد. در نتیجه، عادی سازی کامل روابط با امارات اعلام شد.

سرانجام این سلطان نشین خلیج فارس، قانون تحریم اقتصادی اسرائیل را لغو کرد و پروازهواپیما های دو طرف برقرار گردید. با اولین پرواز هواپیما از اسرائیل به امارات، هیات مذاکره کننده به سرپرستی رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل میر بن شبات و نمایندگان کاخ سفید، مشاور ارشد ترامپ و داماد او جارد کوشنر و مشاور امنیت ملی رابرت اوبراین، نیز حضور داشتند. توافق نامه های امضا شده همکاری در رشته های مختلف صنعت از جمله تبادل فناوری، سرمایه گذاری متقابل و غیره را شامل می شود. رسانه ها خبر از شروع قریب الوقوع ارسال نفت از امارات به اسرائیل و سپس به اروپا می دهند. برای این امر، خط لوله ترانس اسرائیل و ترمینال نفتی در اشکلون، ممکن است فعال شوند. این قرارداد به تل آویو اجازه می دهد تا نه تنها کمبود مواد اولیه خود را تامین کند بلکه به یک قطب انرژی منطقه ای تبدیل شود. این کشورها در نظر دارند سفارتخانه های خود د راسرائیل را افتتاح و سفیر مبادله کنند. بحرین که به وابستگی کامل اقتصادی و سیاسی به عربستان سعودی مرتبط می باشد، بدون رضایت ریاض نمی تواند با اسرائیل ارتباط ایجاد کند. مقامات سعودی فعلاً در حال مکث هستند اما به وضوح به یک حرکت مشابه تمایل دارند. آنها فضای هوایی خود را برای پروازهای اسرائیلی باز کرده اند و ترامپ درباره گفتگوی خود با پادشاه عربستان گفت، حداقل پنج کشور دیگر عربی در همان مسیر حرکت می کنند. طبق گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، عمان، سودان، مراکش و تعداد دیگری از کشورها در انتظار باب مذاکره هستند.

مقامات اسرائیلی و عربی نیات خود را مبنی بر نظامی بودن ائتلاف پنهان نمی کنند. وزرای دفاع امارات و اسرائیل وحدت در زمینه « امنیت» را قبلاً اعلام کرده بودند. ایالات متحده به نوبه خود قول داد هواپیماهای جنگی اف 35 و هواپیماهای جنگی الکترونیک را به حکومت امارات تحویل دهد. پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: « بهبود روابط بین امارات و اسرائیل می تواند منجر به تشکیل ائتلافی علیه ایران شود». سخنان پمپئو همزمان است با اطلاعات مربوط به ساخت پایگاه مشترک عربی و اسرائیلی در جزیره سقطرا در یمن.

در عین حال آمریکا در یک اقدام تحریک آمیز دیگرعلیه ایران، روز 18 سپتامبر یک گروه نیروی دریایی با جلو داری ناو هواپیما بر نیمیتز را، پس از ده ماه وارد آب‌های خلیج فارس کرد.

بدون تردید بلوک بندی هایی از این دست، ماجراجویی های امپریالیستی، برای بی ثبات کردن کشورها است. در کشورهایی که به این بلوک بندی ها وارد می‌شوند نیروهایی وجود دارند که از عواقب این نوع ائتلاف ها، با اطلاع می باشند. در بحرین حزب الوفاق، بزرگترین حزب مخالف دولت در بیانیه ای اعلام کرد، تصمیم مقامات مبنی بر ائتلاف با اسرائیل مغایر با خواست مردم کشور است. در اسرائیل اعتراضات توسط ائتلافی از احزاب عرب و چپ برگزار شد. آنها با شعار« پیمان شرم آور!» و «فلسطین فروختنی نیست!» یک نماینده پارلمان اسرائیل گفت: «ما بر آزادی و استقلال مردم فلسطین اصرار داریم». همکار وی از حزب کمونیست عفر کاسیف، تأکید می کند که بدون پایان اشغال فلسطین، دموکراسی در اسرائیل به خودی خود غیرممکن خواهد بود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین اعلام کرد، تا زمانی که آمریکا و اسرائیل حق مردم فلسطین در داشتن کشور مستقل را به رسمیت نشناسند هیچ صلحی در منطقه برقرار نخواهد شد. درعین حال رهبر تشکیلات خود گردان به عنوان اعتراض، سفرای فلسطین را از امارات متحده و بحرین فراخواند. در اقدامی دیگر، سازمان فلسطینی حماس و حزب الله لبنان توافق کردند تا مقاومت در برابر این پیمان را هماهنگ کنند. بیانیه مشابهی نیز توسط جنبش حوثی های یمن صادر گردید. در سودان، حزب کمونیست این کشور جنبش علیه پیوستن به بلوک جدید را به دست گرفته است. سادیک یوسف، عضو کمیته مرکزی این حزب گفت، ما از ملت فلسطین حمایت می کنیم و عادی سازی روابط با اسرائیل را مردود می دانیم. رئیس جمهور ایران حسن روحانی نیزاین توافق نامه ها را عملی خائنانه خواند.

خاورمیانه در حال گذراندن دوران سخت و دشواری است. در شرایط بحران سیستم سرمایه داری، امپریالیسم جهانی آماده است تا جهت برون رفت از شرایط دشوار خود، جنگ ها را در سراسر جهان به راه بیندازد. واشنگتن به روشنی اظهار داشت که نقشه حمله به ایران همیشه روی میز قرار دارد!

 https://gazeta-pravda.ru/issue/89-31021-2528-sentyabrya-2020-goda/vashingtonskiy-pakt/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 758 - 24 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت