راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 758

 حرکت خزنده کرونا درایران

تبدیل شد به یورشی خوفناک!

 

 

همه گیری کرونا ویروس در ایران با سرعت نگران کننده‌‌ای به پیش می رود. آنچه از آغاز نسبت بدان هشدار داده می شد یعنی احتمال فروپاشی نظام درمانی کشور در حال روی دادن است. فقط به گفته زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری 20 هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. امروز تقریبا همه بیمارستان‌های کشور – حتی خصوصی – دیگر تخت برای پذیرش بیماران کرونایی ندارند و این در حالیست که بسیاری از مردم از پا گذاشتن به بیمارستان وحشت دارند و ترجیح می دهند در همان خانه خود را قرنطینه کنند.

از همان آغاز شیوع کرونا دو راه حل برای مقابله با آن طرح شد:‌

 اول- راهی که چین پیشنهاد و پیگیری کرد. یعنی قرنطینه کامل برای یک دوره محدود و گسستن زنجیره سرایت و جلوگیری از افزایش مرگ و میر. چین بعدا پیشنهاد قرنطینه دوماهه کل جهان را بعنوان تنها راه خلاص شدن سریع از دست کرونا مطرح کرد که هیچکس در غرب به آن توجه نکرد.

دوم- راهی بود که ترامپ در آمریکا، جانسون در انگلستان و مرکل در آلمان پیشنهاد کردند. یعنی ایمنی گله‌‌ای و الویت اقتصاد بر جان مردم. ترامپ و جانسون تا آنجا پیش رفتند که ادعا کردند که ماسک بی فایده است، کرونا از انفلونزا خطرناک تر نیست، یا بقول مرکل 90 درصد مردم کرونا می گیرند و 5 درصد قربانی می شوند که می شد حدود 15 میلیون قربانی در اروپا ... و اینها را "راه حل" مقابله با بیماری اعلام کردند. نتیجه راه اول شد کمتر از 5000 قربانی در کشور یک میلیارد و نیمی چین یعنی 3 نفر در یک میلیون و در ویتنام 100 میلیونی حتی کمتر، یعنی 35 قربانی تا به امروز. در مقابل آمریکا با بیش از 220 هزار کشته یعنی بالاتر از 660 نفر در یک میلیون در صدر جدول جهانی قربانیان قرار گرفت و شمار قربانیان در انگلستان که 5 درصد چین جمعیت دارد از 40 هزار فراتر رفته است.

اگر وضع معکوس این بود و مثلا چین 200 هزار و آمریکا 4000 قربانی داده بود اکنون چه جشن و سروری در رسانه‌های غربی و ایرانی برقرار بود و چه ستایش‌ها که از برتری سرمایه داری آمریکایی بر "چین کمونیست" توسط هواداران آنها می شد، ولی اکنون ترجیح می دهند که آمار را هم پنهان کنند و صدایش را در نیاورند و البته شکست خود را برآمده از "دموکراسی" در غرب و دیکتاتوری در چین عنوان می کنند. به این پرسش هم پاسخ نمی دهند که اعلام اینکه ماسک بی فایده است به مردم، یا این ادعا که کرونا را می شود با کلروکین یا بقول ترامپ با تزریق مایع ظرفشویی درمان کرد هم برآمده از دموکراسی بود؟ آیا اینکه مثلا فرانسه پس از 9 ماه توانسته 12 میلیون نفر را تست کند و چین در ظرف پنج روز در هفته گذشته 9 میلیون نفر را در یک شهر تست کرد هم بدلیل دیکتاتوری در چین است؟

به هر حال حکومت ایران هم پس از دو ماه پنهان کردن بیماری برای برگزاری انتخابات مجلس 5 درصدی و نمایش راهپیمائی 22 بهمن بسرعت نظریه غیراخلاقی ایمنی گله‌‌ای غرب را پذیرفت بدون آنکه حداقلی از ظرفیت‌های اقتصادی و مالی و فنی آنها را داشته باشد. البته دچار چنین خوش خیالی نباید بود که مثلا ایران می توانست مانند چین عمل کند و چندین شهر را قرنطینه کند یا خوراک و غذا و لوازم 40 یا 50 میلیون ایرانی را تامین کند. این را آمریکا و انگلستان هم نمی توانستند انجام دهند چه رسد به ایران. ولی می شد پیام‌های متناقض به جامعه نفرستاد و مردم را خسته و سردرگم نکرد. مثلا سماجت بر برگزاری مراسم مذهبی محرم و اربعین، یا بازدیدهای تبلیغات انتخاباتی امثال قالیباف به شیوه ترامپ، یا اصرار بر بازگشایی ادارات و مدارس بر این اساس که انگلستان و فرانسه و آمریکا مدارسشان را باز کرده‌اند چه دلیل و بنیانی می تواند داشته باشد؟

ظاهرا برخی مقامات ایران محاسبه کرده‌اند که هر کاری اروپا کرد ما از روی آن تقلید می کنیم و در نتیجه هر اتفاقی در آنجا بیفتد در ایران هم می افتد و مردم نمی توانند به ما ایرادی بگیرند. ظاهرا این مقامات سخنان معروف چند ماه پیش آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان را فراموش کرده بودند که در آن تاکید کرد مدیریت کشته‌های کرونا باید به شکلی باشد که نظام درمانی کشور فرو نپاشد و اگر ما (در آلمان) با همین آهنگ ادامه دهیم در ماه نوامبر(آبان) نظام درمانی مان فرو خواهد پاشید. آنها توانستند بقول خودشان شمار قربانیان کرونا را مدیریت کنند ولی ما در ایران همین امروز نظام درمانی مان فروپاشیده است و بنظر می رسد اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند نگه داشتن و حفظ پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌ها تا دو یا سه هفته دیگر غیرممکن شود.

مقابله با کرونا نیازمند عزمی جدی تر از جریمه کردن نزدن ماسک، نیازمند رساندن پیام واحدی از کل حکومت به مردم برای حفظ جان آنهاست. در بحبوحه تحریم و فشارهای اقتصادی و فروپاشی مالی کشور و درگیری‌های جناحی و رقابت‌های انتخاباتی باید منتظر خبرهایی باز هم وحشتناک تر درباره قربانیان کرونا در ایران بود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 758 - 24 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت