راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 پیروزی قاطع
"جنبش بسوی سوسیالیسم" در بولیوی

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی


تلویزیون و تارنگاشت «تله سور» که هردو از طریق کانال تلگرام نیز قابل مشاهده هستند، پورتال خبری ـ تحلیلی ویژه منطقه آمریکای لاتین می باشند که به زبان های اسپانیائی و انگلیسی بروز می شوند. این تارنگاشت و تلویزیون روز چهارشنبه 30 مهر اعلام کردند نماینده «جنبش بسوی سوسیالیسم» با 54 در صد آرا پیروز انتخابات بولیوی شده است. همچنین همین منابع خبری چهارشنبه 3 مهر گزارش دادند بولیویائی های که در خارج از کشور زندگی می کنند با بیش از 94 در صد آرا به «لوئیس آراس» نماینده «جنبش بسوی سوسیالیسم» رای داده اند.
«لوئیس آراس» رئیس جمهور جدید که وزیر اقتصاد در دولت «اوو مورالیس» بوده در گفتگوئی با تلویزیون «تله سو» الویت سیاست خود را همکاری با کشورهای ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه اعلام کرد.( لینک این گفتگو به زبان اسپانیالی در بخش زیرین این مطلب قابل رویت است.)
روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان نیز روز چهارشنبه ( 30مهر) در این رابطه نوشت: کوشش الیگارشی بولیوی همدست با قدرت های امپریالیستی برای به شکست کشاندن «جنبش بسوی سوسیالیسم» ازطریق کودتا در بولیوی با حضور مردم در صحنه و انتخاب مجدد نماینده این جنبش به ریاست جمهوری عملا با شکست مواجه شد. انتخاب «لوئیس آراس» نامزد «جنبش بسوی سوسیالیسم» در روز یکشنبه گذشته نشان داد که «اوو مورالس» رئیس جمهور قبلی تا چه حد همچنان در بین زحمتکشان بولیوی محبوبیت دارد. اعتصاب عمومی ماه آگوست زحمتکشان در بولیوی به کودتاگران و محافل قدرت خارجی فعال در بولیوی نشان داد که میزان محبوبیت این جنبش به مراتب بیش از آن است که حدس می زدند و این محبوبیت به دلیل سیاست های مردمی «اوو مورالس» در بین زحمتکشان بولیوی بوده است.
یونگه ولت همچنین نوشت: دوشنبه گذشته پس از مشخص شدن پیروزی نماینده «جنبش به سوی سوسیالیسم» در بولیوی، «اووه مورالس» رئیس جمهور قبلی در یک کنفرانس رسانه ای از آرژانتین اعلام کرد که در مدت یکسال گذشته که در مهاجرت اجباری در آرژانتین بسر می برده همواره آرزوی بازگشت به بولیوی را داشته و همانطور که در روزهای اول خروج اجباری اش از بولیوی گفت، اکنون نیزمی گوید: «بزودی باز می گردم».
به گزارش «اشپیگل آنلاین» این پیروزی غیر منتظره نبود زیرا «اوو مورالس» با یک اقدام سنجیده توانست به رغم مقاومت‌های درون حزبی، وزیر پیشین اقتصاد دولت خود را، که سیاست‌مداری میانه‌رو به شمار می‌رود و در تمام نظرسنجی‌ها مدام پیشتاز بود را بعنوان نامزد نهایی سوسیالیت‌ها وارد رقابت‌های انتخاباتی کند.
روزنامه «آلمان نو» که به «حزب چپ» آلمان تعلق دارد با عنوان: «بازگشت بولیوی به دموکراسی» روز سه شنبه خبر پیروزی قاطع «لوئیس آرس»، کاندید «جنبش بسوی سوسیالیسم» در بولیوی را منتشر کرد. این روزنامه نوشت: چون میزان آرای کاندید پیروز از 50 درصد بیشتر است دولت جدید بولیوی از «جنبش بسوی سوسیالیسم» دیگر نیازی به ائتلاف با دیگر جریانات سیاسی رقیب ندارد. رقیب انتخاباتی او با کسب 31.5 در صد آرا شکست خود را در انتخابات پذیرفته و جریان سیاسی خود را اپوزیسیون اعلام کرد. در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نامزدی در مرحله اول پیروز شناخته می‌شود که بیش از 50 درصد یا دست‌ کم 40 درصد آراء را کسب کند مشروط بر آن که میزان اختلاف آرایش با نفر دوم بیش از 10 درصد باشد. افزون بر این «لوئیس آرس» با معرفی «دیوید چوکه هوانکا» سیاست‌مدار بومی‌تبار و با تجربه ای که مدتی نیز وزیر خارجه دولت «اوو مورالس» بود به عنوان معاون در دولت جدید خود، توانست آرای بسیاری از بومیان که اکثریت جمعیت بولیوی را تشکیل می‌دهند را جذب کند.




 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 759 - اول آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت