راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت پیروزمندانه مورالس

درس هائی از

ایستادگی

مردم بولیوی

در برابر امریکا!

"الناز گرجی"

 


مورالس، رییس جمهور انقلابی بولیوی در بهمن 1384 به قدرت رسید. در چهارده سالی که سکان رهبری بولیوی را در دست داشت آمریکا بی‌وقفه فشار اقتصادی به بولیوی را به امید شورش مردم علیه دولت انقلابی ادامه داد. کاری که علیه ونزوئلا می کند. همزمان با محاصره اقتصادی بولیوی رسانه‌های امریکا بحران های اقتصادی را متوجه مورالس کردند. سرانجام در آبان 98 سفارت آمریکا در لاپاز پایتخت بولیوی عملا علیه مورالس و دولت انقلابی او کودتا کرد. کودتاچی ها توانستند به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بخشی از طبقه متوسط بولیوی را به خیابان کشانده و کشور را به لبه جنگ داخلی بکشانند. مورالس برای جلوگیری از جنگ داخلی و کشتار مردم، کشور را ترک کرد و در انتظار نتیجه انتخابات دوباره که به آن یقین داشت، در آرژانتین به مهاجرت موقت خود ادامه داد. او پیش از ترک بولیوی با قاطعیت گفته بود که بازگشت او به کشورش طولی نخواهد کشید. حق با او بود. در انتخاباتی که امریکا آن را رفراندوم علیه مورالس تبلیغ کرده بود، کاندیدای مورد حمایت مورالس در این انتخابات "لویی آرسه" که هم اندیش مورالس و همراه دولت او بود، با نزدیک به 52 در صد آراء  بر رقیب خود که همه جانبه مورد حمایت تبلیغاتی و مالی امریکا بود به پیروزی رسید.

آن ایرانی ها که اخبار بولیوی را دنبال کرده اند حق دارند سئوال کنند که  چرا مردم این کشور بار دیگر به مورالس آری گفتند و فریب تبلیغات 14 ساله امریکا را نخوردند و تسلیم فشارهای  اقتصادی آن کشور نشدند؟

مورالس نفت و گاز بولیوی را ملی کرد و بدون شعارهائی شبیه آنچه در جمهوری اسلامی رایج است و بدون هرگونه ماجراجوئی و دست به ترور زدن و گروگانگیری کردن و پرچم امریکا سوزاندن در مقابل آمریکا ایستاد. با همین سیاست غیر ماجراجویانه و حفظ گسترش با همه کشورهای جهان از سال 84 تا 98 تولید ناخالص ملی سالانه کشور را 5ر4 درصد افزایش داد و جمعیت فقیر در کشور را که عمدتا بومیان کشور را شامل می شد از 36 درصد به 17 درصد رساند. متوسط درآمد از هزار دلار برای هر نفر در سال به 3500 دلار رسید و 54 میلیون هکتار زمین بین کشاورزان فقیر و عمدتا بومیان باز توزیع شد و هزاران مدرسه و درمانگاه و بیمارستان برای فرو دستان جامعه که آنها نیز عمدتا بومیان بودند ساخته شد. محرومین جامعه اثرات سیاست های مورالس را در زندگیشان آنچنان لمس کردند که ابتدا، پس از کودتا علیه مورالس سر به شورش برداشتند و از روستاها به طرف شهرها به راه افتادند که بشدت سرکوب شدند. آنها به توصیه مورالس تا انتخابات دوباره صبر پیشه کردند و سرانجام نیز به همان نتیجه ای رسیدند که با شورش می خواستند بدان برسند: بازگشت مورالس به کشور و ادامه سیاست های دولت او بدست یکی از یاران و هماندیشانش بنام "لوئی آرسه".

بولیوی نشان داد که راه حل مقاومت در برابر زورگوئی امریکا ایستادگی است اما مقاومت و ایستادگی که هدایت آن از سوی یک نیروی انقلابی باشد و حمایت مردم را پشتوانه خود داشته باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 759 - 8 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت