راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ داخلی
نتیجه انتخابات
امریکا خواهد شد؟

عسگر داوودی
 

   
هرگز در تاریخ بشریت لحظه ای به خطرناکی لحظه کنونی برای جهان وجود نداشته است. این جمله چکیده مطلب اخیری است که «نوام چامسکی» در تارنگاشت Thehillدر رابطه با وضعیت بین المللی با تاکید بر وضعیت سیاسی ـ اجتماعی آمریکا نوشته است. او از جمله می نویسد:
«در برهه کنونی شاهد تلاقی بحران‌های شدیدی هستیم، شامل تهدید جنگ اتمی، تغییرات اقلیمی، اپیدمی کرونا، رکود اقتصادی و ناآرامی‌های نژادی، انتخابات در ایالات متحده آمریکا. این یک لحظه بسیار حساس در تاریخ بشریت است. هرگز در تاریخ بشریت شاهد لحظه ای که چنین تلاقی همزمان بحرانها وجود داشته باشد، نبوده است...»
علاوه بر دیدگاه استراتژیک «نوام چامسکی» مجموعه تحلیل ها موجود، بروز حساسیت های شدید سیاسی ـ اجتماعی درایالات متحد آمریکا را نشان می دهد:
30میلیون بیکار:«سی ان. ان» در گزارشی اوضاع وخیم شهروندان آمریکایی را در روزهای شیوع کرونا نشان داد. از بیکاری میلیون‌ها شهروند آمریکایی گرفته تا بیرون انداختن مستاجران از خانه‌هایشان به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره‌ها و تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت غذای رایگان. وزارت کار آمریکا پنجشنبه 28فروردین گذشته (16‌ آوریل) اعلام کرد که فقط در یک طول هفته 5/25 میلیون تن دیگر در این کشور بیکار شده اند. بدین ترتیب در تاریخ مذکور 22 میلیون بیکار در آمریکا بوده است که مطابق آمار جدید تعداد بیکاران به 30 میلیون رسیده است.
ـ آمریکا سال گذشته 732 میلیارد دلار بودجه نظامی هزینه کرده است.
ـ برنی سندرز: 282 میلیارد دلار؛ میلیاردرهای آمریکایی‌ در کمتر از یک ماه بر ثروت خود افزوده‌اند. در همان حال و همزمان بیش از 22 میلیون تن شغل خود را از دست داده‌اند.
ـ رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: بیش از 50 هزار آمریکایی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.
ـ بحران ناشی از تقابل با چین و اروپا دراشکالی مختلف در جامعه ملموس است. مورد جدید: برنامه محروم کردن تحصیل دانشجویان چینی توسط دولت در حال بررسی است.
با این وضعیت ناپایدار و سیال، جامعه، آمریکا روز 3 نوامبر 2020 .(13آبان‌ ماه1399 ) برای انتخاب چهل و ششمین رئیس‌ جمهور این کشور روانه صندوق‌های رأی خواهد شد. یعنی حدود دوماه دیگر. رقابتی که تا پیش از شیوع کرونا، دونالد ترامپ دست بالا را در آن داشت اما جو بایدن توانست در نظرسنجی‌ها برتری نسبتا قاطعی از خود نشان دهد. در نتیجه تعادل بیشتری در نظرسنجی‌ها دیده می‌شود. اما به قول معروف «سیب را که به آسمان پرتاب بکنی، چندین بار چرخ می زند تا به دستت برسد» تا دوماه دیگر ممکن است کلیه یا بخشی هائی از برآورد های آماری موجود تغییر کند، زیرا عینیت ها مطابق زمان و مکان تغییر می کنند. همانطور که در انتخابات سال 2016 در امریکا اتفاق افتاد. نگاهی کوتاه به یک‌ ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 نشان می‌دهد که بیش از هشتاد درصد بنگاه‌های شرط‌بندی روی پیروزی «هیلاری کلینتون» شرط بسته بودند؛ درحالیکه درنهایت نتیجه‌ای متفاوت رقم خورد. بدیهی است که این انتخابات چه با پیروزی ترامپ و چه با پیروزی بایدن، تغییر چندانی مثبتی در وضعیت سیاسی ـ اقتصادی آمریکا و دیگر کشورها بویژه برای کشوریی که در شرایط ایران قرار دارند در بر نخواهد داشت. چرا که در پشت سر «جو بایدن» صحنه گردان اصلی «هیلاری کلینتون » است. همان وزیر خارجه «اوباما»، وزیرخارجه ای که رسما گفت و در کتابش هم نوشت: «داعش را خودمان راه اندازی کردیم». او کسی است که به شهادت فیلم موجود در یوتیوپ در رابطه با ایجاد شورش در لیبی و براندازی قذافی گفته است: «آمدیم، زدیم، رفتیم». «کالین پاول» وزیر خارجه وقت امریکا نیز که حامی بایدن است ماهیت خود را درروزهای قبل از حمله نظامی امریکا به عراق بدستور «جرج دبیلو بوش» در سازمان ملل نشان داد. او با بالا بردن و نشان دادن محتوی سفیدرنگی در یک لوله کوچک لابراتوار از طرف دولت بوش مامور بود تا با این نمایش رسانه ای ادعا کند که صدام حسین دست اندرکار تولید بمب اتم است! ادعائی که نه فقط پس از اشغال عراق توسط آمریکا (اشغالی که دولت های اروپائی به جز انگلیس با آن همکاری نکردند) بلکه خود دولت بوش و حتی «تونی بلر» نخست وزیر وقت انگلیس رسما اعتراف کردند که این ادعا فقط یک دروغ بود. «کالین پاول» اکنون از جو بایدن حمایت می کند. اگر عدالتی حتی در ادعا های بشر دوستانه اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود داشت به جای گیر دادن به دولت بلاروس، این دروغ پردازان را در یک دادگاه جنگی بین المللی با توجه به اینکه خود به دروغگوئی خود هم اعتراف کرده اند به عنوان جنایتکار جنگی و تهاجم بی مورد به یک کشور و کشتار مردم و راه اندازی داعش در عراق و سوریه محاکمه میکرد که نکردند وسکوت را ترجیح دادند. با این محتویات موجود در هر دو کاندیدای ریاست جمهوری باید به صراحت گفت که هر دو کاندید «سر و ته یک کرباسند.» باید توجه داشت که موضوع این مطلب دفاع از این یا آن کاندید انتخاباتی نیست بلکه با توجه به واقعیت های موجود، توجه به امکان بروز اتفاقاتی است که ممکن است در فاصله دو ماه آینده و یا پس از پیروزی غیر محتمل «جو بایدن» در آمریکا بروز کند.
نشانه های موجود امکان بروز اتفاقاتی را در صورت پیروزی غیر محتمل «جوبایدن» محتمل می کند. (بویژه اینکه هر دو رقیب انتخاباتی مدعی شده اند که با اعلام پیروزی طرف مقابل صحنه را بلافاصله ترک نخواهند کرد. ترامپ در یک نشست خبری گفته است: دموکرات‌ها با ایجاد هرج و مرج در کشور در صورت به قدرت رسیدن، همه شهرهای ایالات متحده را به پورتلند ( منطقه اصلی اعتراضات و تشنج ها) تبدیل خواهند کرد. او دوشنبه گذشته معترض شد که چرا شهردار نیویورک عبارت «زندگی سیاهان مهم است» را در مقابل برج ترامپ نصب کرده است؟ همچنین او از هوادارانش که گفته می‌شود در درگیری‌های مرگبار خیابانی اخیر در آمریکا نقش داشتند، دفاع کرده و جو بایدن و هوادارانش را «چپ افراطی» لقب داد. در آخرین مورد درگیری ها پس از آنکه مرد سیاه پوستی با نام « جیکوب بلیک» شهر کنوشا به عنوان یک میانجی دعوا ما بین دو سیاه پوست دیگر در خیابان وارد صحنه شده بود توسط مامور پلیس با شلیک 7 گلوله به پشت و کمرش مجروح شد. او اگر چه نمرده است اما از کمر به پائین فلج شده است. به دنبال اعتراضات به این واقعه جوان 17 ساله ای که طرفدار ترامپ بود با دردست داشتن یک مسلسل در خیابان یک تن از تظاهرکنندگان سیاه پوست را کشته و همانطور که در فیلم منتشر شده دیده می شود با خونسردی از کنار خودروهای پلیس عبور کرده و به خانه اش رفته، اما روز بعد دستگیر شده است. در این بحبوحه از کشته شدن یکی از طرفداران ترامپ در درگیری ها خبر می رسد که هنوز جزئیات حادثه به طور واضح رسانه ای نشده است. از سوئی ترامپ روز سوم شهریور ( 25اوت) در گردهمایی ملی حزب جمهوریخواه، درباره احتمال تقلب در رای دهی‌های پستی هشدار داد. اظهارات او در مورد احتمال نپذیرفتن نتایج انتخابات ماه نوامبر باعث شده تا برخی سیاستمداران و نظامیان مسئله دخالت نظامیان را مطرح کنند. ترامپ همچنین درکارولینای شمالی مدعی شده حزب دموکرات قصد «دزدیدن» انتخابات را دارد و با توسل به شیوع کرونا می‌خواهد سر مردم آمریکا «کلاه بگذارد». او گفته است احتمال «مخدوش» بودن این انتخابات زیاد است.«تنها راهی که آنها می‌توانند این انتخابات را از ما بگیرند تقلب در انتخابات است.»
شبکه خبری سی.‌ان.‌ان. گزارش داده است دخالت دادن نظامیان در این انتخابات از طرف جو بایدن، رقیب، ترامپ بوده است. بایدن طی مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سئوال که اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد ولی کاخ سفید را ترک نکند، چه می شود؟ گفته است: «نظامیان، او را تا بیرون کاخ سفید مشایعت خواهند کرد». از طرفی «ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است نیروهای مسلح ایالات متحده در روند انتخابات ریاست ‌جمهوری و در حل و فصل مناقشه احتمالی آن دخالت نخواهند کرد.
ژنرال میلی روز جمعه، 28 اوت در پاسخ به سوال دو عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره گفت: «قانون اساسی آمریکا و قوانین ایالات، راه و روش‌هایی برای انجام انتخابات و حل اختلافات درباره نتیجه انتخابات تعیین کرده‌اند ... من ارتش ایالات متحده را بخشی از این روند نمی‌دانم.» رئیس ستاد مشترک آمریکا گفته است "عمیقا به اصل یک ارتش غیر سیاسی اعتقاد دارم."
از سوئی ترامپ تاکنون چندین بار در مصاحبه‌های خود از گفتن این که نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت امتناع کرده است. او همچنین مدعی شده افزایش رای‌گیری پستی می‌تواند منجر به «تقلب و نتایج نادرست» شود و او ممکن است چنین نتیجه‌ای را نپذیرد. او در یک سخنرانی دیگر گفته است: «در صورت پیروزی جو بایدن، ایران، چین، کانادا و مکزیک آمریکا را مال خودشان می‌ کنند. شما دیگر کشوری نخواهید داشت.»
در نقطه مقابل با توجه به ضعف جسمی بایدن و اینکه «هیلاری کلینتون» به عنوان «حامی در سایه» بایدن خود مستقیما نمی توانست کاندید این انتخابات شود، در صورت پیروزی بایدن احتمالا مسئولیت «دولت سایه» بر عهده خواهد گرفت. او به بایدن توصیه کرده است که او نباید در شب انتخابات شکست را قبول کند. رسانه ها گزارش داده اند: نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 میلادی اکیدا به جو بایدن توصیه کرد تا در صورت وقوع هر اتفاقی از قبول شکست در شب انتخابات خودداری کند. پیش بینی می شود نیمی از رای دهندگان آمریکایی به صورت پستی در انتخابات شرکت کنند، که این رقم دو برابر سال 2016 است، ولی همه ایالت ها و مقام های محلی ظرفیت لازم و کافی برای شمارش سریع آراء پستی را ندارند. ترامپ بارها از رای گیری پستی انتقاد کرده و بدون ارائه سند و مدرکی مدعی شده است که از این طریق دموکرات ها قصد تقلب در انتخابات را دارند.
اظهارات دونالد ترامپ در مورد احتمال نپذیرفتن نتایج انتخابات ماه نوامبر باعث شده تا برخی سیاستمداران و نظامیان مساله دخالت نظامیان را مطرح کنند.
«ترامپ» در نشست خبری روزانه خود در رابطه با تیراندازی یکی از طرفدارانش به تظاهر کنندگان ضد نژادپرستی با دفاع از نوجوان ۱۷ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌های "کنوشا" با شلیک گلوله یک نفر را کشت، گفت که او تلاش داشت از صحنه دور شود و اگر اقدام به تیراندازی نمی‌کرد، خودش توسط معترضان کشته می‌شد.
شب قبل از تهیه این مطلب در جریان تظاهرات هواداران دونالد ترامپ و فعالان حقوق سیاه پوستان در پورتلند یک تن بر اثر تیراندازی کشته شده است. هنوز مشخص نیست این فرد بر اثر درگیری بین این دو گروه جانش را از دست داده یا نه. بر اساس گزارش‌ها گروهی از هواداران دونالد ترامپ قصد ورود به مرکز شهر پورتلند را داشتند که درگیری بین دو گروه آغاز شد.
نیویورک‌ تایمز نوشت: همه اینها گفته شد تا به این نتیجه برسیم که شکست ترامپ آسان نخواهد بود. ناکارآمدی و عملکرد به شدت نامناسب او در مقابله با همه‌گیری کرونا باعث محکومیتش نمی‌ شود. ترامپ تا آخرین توان برای باقی ماندن در قدرت مبارزه خواهد کرد. هرگز هیچ تقصیری را نخواهد پذیرفت. او همینطور به دروغگویی ادامه خواهد داد و کسانی که حمایتش می‌کنند نیز پشت او را خالی نمی‌کنند و در هر مرحله پا به ‌پای وی خواهند رفت. نیویورک تایمز در پایان نوشت: هیچ چیز از ترامپ بعید نیست. خود را برای اقدامات او آماده کنید زیرا وی برای پیروزی در انتخابات نوامبر از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد. مردی که می‌تواند نواری از صدای خود را که در آن با افتخار از آزار و توهین به زنان صحبت می‌کند، انکار کند، قادر به انجام هر کاری هست.
مجموعه ناهماهنگ تحرکات و تظاهرات و صف کشی متقابل از دو سو، اینکه هر کاندید مدعی امکان تقلب توسط رقیب در انتخابات را مطرح و از هم اکنون آماده باش خود را برای نپذیرفتن نتیجه پیروزی رقیب را اعلام کرده و با توجه به التهاب شدید اجتماعی و صف کشی متقابل حتی مسلحانه و شبه نظامی توسط هواداران غیر نظامی رقیب همانگونه که عکس ها و فیلم ها نشان میدهند، امکان بروز خشونتی شبیه جنگ داخلی در آمریکا را پس از اعلام نتایج انتخاباتی را نباید از نظر دور داشت. بویژه که در یک سال گذشته جنبش تحت عنوان «جنبش بوگالو»، که به پسران بوگالو یا بوگی بوگو شناخته می‌شود، یک جنبش راستی افراطی در آمریکاست. هواداران این گروه به عنوان یک شهروند آزادیخواه - شبه نظامی شناخته می‌شوند و می‌گویند که آنها در حال آماده ‌سازی خود برای یک «جنگ داخلی دوم» در آمریکا هستند که آن را «بوگالو» می‌نامند. استفاده گسترده از این اصطلاح از اواخر سال 2019 میلادی آغاز شد. تصاویر متعددی از اعضاء علنی این گروه که مسلحانه در تظاهرات خیابانی حضور دارند، در رسانه ها از جمله در سایت فلاکر وجود دارد. (این گروه مستقل از دیگر نیروهای دست راستی و شبه فاشیست و حتی کوکلس کلان تاکنون در آمریکا عمل کرده است). تصاویر متعددی از حضور مسلحانه تظاهر کنندگان سیاه پوست در متینگ های خیابانی نیز وجود دارد. نباید فراموش کرد که در آمریکا تعداد« 300 میلیون» اسلحه در خانه های مردم انبار شده است.
برای مشاهده تصاویر مربوطه می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.bing.com/images/search?q=boogaloo+bois&form=HDRSC2&first=1&scenario=ImageBasicHover

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 753 - 13 شهریور ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت