راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اروپا از امریکا

دور و به چین

نزدیک می شود!

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

   

در سکوت کامل خبری رسانه های غربی، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنایع چین از روز شنبه 19 سپتامبر(29 شهریور) در شهر شانگهای به مدت 5 روز برگزار شد.

به گزارش تارنگاشت «صدای چین» که به زبان فارسی نیز به روز می شود، این دوره از نمایشگاه با موضوع اصلی «هوش، ارتباطات متقابل- توسعه نوین صنایع»، با 9 نمایشگاه تخصصی و حضور نمایندگان 2238 شرکت از 22 کشور و منطقه از جهان برگزار شد. در این نمایشگاه حدود 500 فناوری و محصولات جدید به نمایش گذاشته شد که رکورد جدیدی را نسبت به سال های گذشته ثبت کرد. تعداد بازدیدکنندگان حرفه ای نیز در مقایسه با سال گذشته 4/3 درصد رشد داشته است. از میان محصولات جدید به نمایش گذاشته شده، چه محصولات خارجی، چه تجهیزات تولید شده داخل، روند تغییر به سمت محصولات داخلی را نشان می دهد.

تارنگاشت «صدای چین» همچنین از برگزاری نمایشگاه «تجارت خدمات بین المللی» در چین خبر داده است. نمایشگاه «تجارت خدمات بین المللی» میزبان 18000 شرکت و موسسه از 148 کشور و منطقه و 100000 تن شرکت کننده بوده است.

همزمان با برگزاری دو نمایشگاه بین المللی در چین «کنفرانس مجازی اتحادیه اروپا و چین» دوشنبه 14 سپتامبر (24 شهریور) از طریق اینترنت برگزار شد. در این کنفرانس ویدئوئی از جمله «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان، «چالز میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا و خانم «فن در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا حضور داشتند. «لی که چیانگ» نخست وزیر چین نیز قرار است چند هفته آینده در نشست «مجمع جهانی اقتصاد» شرکت کند که یکی دیگر از گام های دو طرف برای تقویت همکاری های آنها در مقابله با تهدیدهای آمریکا محسوب می شود.

در کنفرانس مجازی مسئولین چین و اتحادیه اروپا درباره مسایلی چون روابط چین و اروپا، چند جانبه گرایی و بهبود ساختارهای بین المللی برای همکاری ها گفت و گو کردند. روزنامه «گلوبال تایمز» چین در این رابطه نوشت: با وجود بیماری کرونا، ارتباطات بین چین و اتحادیه اروپا متوقف نشده است برعکس در این شرایط تعاملات و ارتباطات تلفنی و مکاتبه ای بیشتر هم شده است.

مسوولان چینی هم بر این باورند که این گفت و گوها یکی از بهترین فرصت ها برای تعمیق همکاری ها در فرایند چند جانبه گرایی و در حین همه گیری کرونا است و آن را مقابله مثبتی با تهدیدها برای روابط بین الملل می دانند.

«هون جیانگ» مدیر بخش مطالعات اروپا در موسسه مطالعات بین المللی چین می گوید: این کنفرانس درشرایط فشارهای بیش از حد آمریکا علیه چین و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، برای همین بسیار با اهمیت است.

او تصریح کرد: این کنفرانس نشان می دهد که چین و اروپا به دنبال رهایی از فشارهای آمریکا هستند. چین و اروپا برای دفاع از چند جانبه گرایی و مقابله با هر تلاشی علیه راه اندازی جنگ سرد ، با یکدیگر همکاری می کنند این یک رابطه پایدار برای پیشبرد اقتصادی جهانی درشرایط شیوع کرونا و رکود اقتصادی است.

در کنفرانس مجازی مذکور، «شی جین پینگ» تاکید کرد: شیوع گسترده کرونا به سرعت تغییرات بزرگی پدید آورد که ظرف صد سال گذشته دیده نشده است. بشر بر سر یک دوراهی جدید قرار گرفته است. در چنین شرایطی، چین و اروپا باید قویا پیشرفت سالم و باثبات روابط راهبردی و مشارکتی همه جانبه را پیشه کنند و «چهار اصل» از جمله همزیستی صلح آمیز، درهای باز و همکاری ها، پایبندی بر چندجانبه گرایی و گفت و گو و مذاکره را عملی سازند.

رئیس جمهور چین همچنین گفت که باور دارد اروپا می تواند مشکلات حقوق بشری خود را حل کند. او افزود «چین هیچ کس را به عنوان معلم حقوق بشرنمی پذیرد و با سیاست یک بام و دو هوا در این زمینه مخالف است.» چین مایل است تعامل با اروپا را بر اساس احترام متقابل تقویت و گسترش دهد.

«شی جین پینگ» در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح موضع اصولی چین در مسائل مربوط به مناطق هنگ کنگ و شین جیانگ گفت: واقعیت مسائل مربوط به هنگ کنگ و شین جیانگ محافظت از حق حاکمیت، امنیت و وحدت چین و دفاع از حق مردم اقوام مختلف برای زندگی و کار در صلح و ثبات است. چین قاطعانه با ایجاد بی ثباتی، تفرقه و ناآرامی در چین از سوی هر فرد و یا نیرویی مخالف است و اجازه دخالت هیچ کشوری را در امور داخلی خود نمی دهد.

رسانه های آلمان از تصمیم و توافق برای سرعت بخشیدن به تکمیل و عقد قرارداد های جدید میان چین و اتحادیه اروپا تا پایان سال 2020 خبر می دهند. در این رابطه از امضای رسمی توافقنامه نشانه های جغرافیایی چین و اتحادیه اروپا نیز گزارش شده است.

موضوعات محیط زیست، مسائل اقلیمی، موضوعات مربوط به «مکانیسم دیجیتال» از جمله موارد مورد علاقه طرفین گفتگو اعلام شده است. روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» که به محافل سرمایه داری صنعتی آلمان نزدیک است، در این رابطه نوشت: چین  به یک امپراطوری تبدیل شده است و در سطح بین اللمل نفوذ و اعتبار بیش از پیش کسب کرده است. این نظر «جوزف بورل» مسئول سیاست‌ خارجه اتحادیه اروپا است که می گوید: «هدف استراتژیک چین ایجاد زمینه تغییرات بین المللی به سمت یک نظم نوین چند جانبه با ویژگی های نوع چینی است، نظمی که در حین حفظ نظم سیاسی فعلی از نظر اقتصادی واجتماعی حق تقدم با مردم باشد.» البته این دیدگاه با دیدگاه های غربی متفاوت است.

روزنامه «تاگس تسایتونگ» که به محافل «حزب سبز ها» ی آلمان نزدیک است قبل از برگزاری کنفرانس مجازی مسئولین اتحادیه اروپا با چین و همزمان با دیدار وزیر خارجه چین از المان به مخالفت خود در این زمینه دامن زد. این روزنامه با لحنی طنز آمیز نوشت: از کنفرانس اتحادیه اروپا با چین نباید توقعی زیاد داشت. وزیر خارجه چین آمده است تا قبل از برگزاری کنفرانس فضا را برای منافع چین مساعد کند. درادامه مطلب، این روزنامه دقیقا مشابه اتهاماتی را که وزیر خارجه آمریکا روزانه علیه چین در رسانه ها مطرح می کند را تکرار کرده است: سیاست چین دارای روش گرگ منشانه است، چین حقوق مسلمانان را رعایت نمی کند، با ارسال کمک های انسان دوستانه خود را صمیمی نشان می دهد، حقوق بشر را در هنگ کنگ رعایت نمی کند، عامل کرونا نیز هست و می کوشد برای رسیدن به مقام اول جهانی اروپا را نردبان ترقی خود کند. در یک کلام «حزب سبزها» دقیقا سیاست دو حزب جمهوری خواه و دموکرات های آمریکا را در رابطه با نه فقط چین بلکه روسیه، بلاروس، ونزوئلا، کوبا وحتی ایران پیش گرفته است. بررسی سیاست بغایت نولیبرالیستی «حزب سبزها» در آلمان مجال دیگری می طلبد. باید توجه داشت که آرزوهای دور و دراز محافل راست نولیبرال چه در اروپا و چه حتی در ایران با انتشار چنین خبر های کاملا بی ربط و ناقص درباره اروپا و چین برآورده نمی شود، حتی زمانی که خبرگزاری صدا و سیما با تکرار ارزیابی کاملا غیر واقعبینانه «فرانس 24 »می نویسد: به نظر می‌رسد اوضاع در اروپا در قبال چین تغییر کرده است. نه تنها واشنگتن موضع سختی در برابر چین اتخاذ کرده بلکه همزمان، افکار عمومی اروپا نیز پس از قانون امنیتی جدید چین در هنگ کنگ و سرکوب اقلیت اویغور و قزاق بیش از پیش بر روی موضوع حقوق بشر در چین متمرکز شده است.«افکار عمومی اروپا»!؟ چنین ادعائی فقط یک طنز خبری بیش نیست زیرا که افکار عمومی فعلی اروپا در رابطه با مسائل به مراتب مهمتری در خود اروپا مشغول است تا قانون امنیتی هنگ گنگ، یا اقلیت قومی ایغورها. و مسئولین اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای ایجاد مناسبات بیشتر و صمیمی تربا چین.

برای اطلاع و درک بیشتر مسائل در رابطه با اتحادیه اروپا و چین آمار زیر کاملا گویا واقعیت موجود است:

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از «شین‌هوا»، اداره آمار اروپا، «یورواستات»، اعلام کرد در 7 ماه نخست سال 2020 چین به بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا تبدیل شده است. این در حالی است که قبلاً این جایگاه در اختیار ایالات‌متحده آمریکا بود.

واردات اتحادیه اروپا از چین در بازه ژانویه تا جولای 4/9 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته جهش کرده است، در حالی که واردات این اتحادیه از آمریکا در همین مدت 11/7 درصد سقوط کرده است.

«لی هایدونگ» کارشناس مسایل بین المللی در چین گفت: با نظرداشت یکجانبه گرایی آمریکا لازم است تحرکات کشورها و چین برای مقابله با تهدیدها برای ثبات جهانی افزایش یابد. آمریکا به تهدید بزرگی برای ثبات و امنیت جهان تبدیل شده است و می کوشد چین را از دنیا جدا کند، اما موفق نخواهد شد. به نفع دنیا است که از نظم بین المللی که آمریکا در راستای منافع خود دنبال می کند، جدا شود!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 756 - 3 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت