راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ برای

اروپائی های مخالف

تحریم ها

شمشیر قضائی تیز کرده

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  با اعلام بازگرداندن یک جانبه تحریم ها علیه ایران از سوی امریکا، شرکای احتمالی ایران در معرض خطر جریمه های سنگین قرار دارند. ایران از جهان خواسته تا "یک صدا" در برابر "اقدامات غیرمسئولانه" ایالات متحده بایستند، اما آیا حاکمیت سرمایه داری جهانی به چنین خواستی پاسخ مثبت خواهد داد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید "ما انتظار داریم جامعه جهانی و همه کشورهای جهان با این اقدامات غیرمسئولانه کاخ سفید مخالفت کرده و  یک صدا مخالفت خود را با این اقدامات اعلام کنند." رویائی که بویژه با باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید نقش بر آب است.

بازگشت به رژیم تحریم ها علیه ایران و مخالفت شرکا و متحدان اروپائی امریکا با این اقدام، امریکا می خواهد از مکانیزم قضایی علیه این متحدان استفاده کند و بتدریج آنهائی را که از اقدام امریکا سرپیچی می کنند را به این مکانیزم بسپارد.

پمپئو رئیس دیپلماسی ایالات متحده نه تنها ایران، بلکه همه شرکای اقتصادی بالقوه آن را با مجازات جدی اقتصادی تهدید کرده است.

پمپئو با صدور حکمی درباره "مجازات دوباره ایران" گفت: "ایالات متحده همه تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران که قبلاً لغو شده بود را دوباره برقرار می کند. او هشدار داد: "اگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود برای اعمال این تحریم ها عمل کنند، ایالات متحده آماده است تا از ابزارهای خود برای مجازات این کشورها  استفاده کند".

بدنبال این تهدیدها که بتدریج در حال اجراست، وزارت خارجه روسیه بیانیه وزیر خارجه امریکا را محکوم کرد و اقدام یکجانبه امریکا را غیرقانونی دانست و آن را "اجرای سناریوی یک تئاتر" دانست که ضربه بزرگی به اقتدار شورای امنیت سازمان ملل متحد می زند .

پیشتر در نامه مشترکی که پاریس، لندن و برلین  به ریاست شورای امنیت نوشتند تاکید کردند که  " اقدامات امریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران غیر قانونی است."

علیرغم همه این مخالفت ها و هشدارها و نامه نگاری ها، واقعیت اینست که همه آنها اقدامات امریکا را جدی تلقی می کنند و میدانند که سیاست تهاجمی امریـکا با گسترش همه جانبه تحریم ها علیه ایران می تواند همه کشورهایی که از ایران حمایت میکنند را نیز شامل شود. این قدرت نمائی امریکا دور از مرزهای ایالات متحده و با  بهره گیری از "دلار" که فراتر از همه قوانین بین المللی است و همه کشورهای جهان به آن وابسته اند اعمال می شود.

در ژوئن 2014، رئیس دولت سابق فرانسه، "فرانسوا اولاند" بدون موفقیت سعی در جلب "توجه رئیس جمهور اوباما به ماهیت نامتناسب مجازات های پیش بینی شده "علیه بانک ب ا م پ" فرانسه که متهم به نقض تحریم های مصوبه علیه کشورهای "محور شرارت" یعنی ایران و سودان شده بود، در نهایت به این بانک دستور داد كه حدود 10 میلیارد دلار به خزانه داری ایالات متحده پرداخت كند ، در حالی که خزانه داری ایالات متحده دست دردست  سایر ادارات دولتی (سیا، وزارت دادگستری ...) به بزرگترین جنایات متهم است. همان زمان رئیس جمهور دموکرات امریکا خطاب به فرانسوا هولاند توضیح داد که به دلیل عدم دخالت در امور قضائی داخلی "تفکیک قوا" نمی تواند در امور حقوقی قضائی داخلی دخالت کند. این همان شمشیر قضائی است که اکنون ترامپ برای اروپائی هائی که با امریکا برای بازگرداندن یک جانبه همه تحریم ها علیه ایران سرپیچی کنند تیز کرده است.

  https://www.humanite.fr/iran-larme-de-lempire-face-au-reste-du-monde-693833

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 757 - 10 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت