راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

79 مین سالگرد

تاسیس حزب توده ایران

وظیفه امروز

همه توده ایها!

 

 

دهم مهرماه امسال، 79 مین سالگرد تاسیس حزب توده ایران، کهن ترین و دیرپاترین حزب سیاسی ایران، تنها "حزب" به معنای واقعی کلمه در ایران است. حزب توده ایران در این 79 سال تاریخی پرحادثه، پر دستاورد و انباشته از درس‌های تلخ و شیرین را پشت سر گذاشته است. تاریخ حزب توده ایران همواره با‌اندیشه ایجاد یک جبهه یگانه میهنی، یک تفاهم بزرگ ملی، یک حکومت وحدت ملی پیوند خورده است. کوشش در جهت تشکیل "جبهه آزادی" در دهه بیست، جبهه ضد امپریالیستی در جریان ملی شدن نفت در دهه‌های بیست و سی، جبهه ضد دیکتاتوری در دهه‌های چهل و پنجاه بالاخره جبهه متحد خلق در دوران انقلاب 57 نشانه‌هایی از این کوشش خستگی ناپذیر برای ایجاد وحدت خلقی و ملی در کشور ماست. این کوشش در دوران پس از انقلاب 57 به بهایی سنگین برای حزب و توده ای‌ها تمام شد. ولی در آن خلل عمده‌‌ای بوجود نیاورد. شرکت راه توده در انتخابات 76 و رای به محمد خاتمی یا شرکت در انتخابات 88 و دفاع از میرحسین موسوی و جنبش سبز تداوم همان مسیر تاریخی حزب توده ایران بود که همچنان ادامه دارد.

انقلاب 57 نقطه عطفی در تاریخ کشور ما و تاریخ حزب توده ایران بود. این انقلاب همه نیروهای سالم و مثبت جامعه ما را فعال کرد و به میدان کشاند و در عین حال همه آن ظرفیت‌های واپسگرایانه‌‌ای که می خواست رژیم گذشته را کنار بزند تا خود امتیازات طبقه حاکم گذشته را بدست آورد به میدان کشاند. اقتصاد نفتی و غیرتولیدی که بطور پیوسته قدرت سرمایه داری تجاری و دلال را در کشور ما تقویت می کرد و بر وزن سنگین خرده بورژازی که دنباله رو و ذینفع در تجارت و دلالی بود می افزود با حزبی که مسئله توسعه صنعتی و اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و هنری ایران را سرلوحه فعالیت خود قرار داده بود سر آشتی نداشت و هنوز ندارد. ریشه ناکامی حزب توده ایران و سرنوشت اسفبار انقلاب 57 در این ترکیب طبقاتی ناهمگون جامعه، اپوزیسیون و دستگاه رهبری انقلاب قرار داشت.

با اینحال نه آن ناکامی و نه این سرنوشت اجتناب ناپذیر نبود. می توان با اتکا به اسناد تاریخی و صفحات روزنامه "مردم" ارگان مرکزی حزب توده ایران نشان داد و اثبات کرد که می شد جلوی فاجعه را سد کرد. مجموعه حوادث بسیار روی داد تا سرنوشت انقلاب به اینجا کشید و در هر مرحله عناصر منفی بر عناصر مثبت غلبه کرد. در حالیکه تمام کوشش حزب توده ایران در چهل سال پس از انقلاب بر آن قرار داشته که بکوشد در هر مرحله عناصر مثبت را بر عناصر منفی غلبه دهد و گاه به تنهایی و با دست‌های خالی. همین امروز نیز هر لحظه کوشش ما در همین جهت است. دقت در جزیی ترین رویدادها، دیدن کمترین امکان‌ها، جستجوی کمترین ظرفیت‌ها که بتواند کمک کند که کشور ما گامی به پس نرود و در صورت امکان گامی به پیش بگذارد. این محتوای کوشش چهل ساله و هر روزه حزب توده ایران و توده ای‌ها در ایران است.

اکنون و با به بن بست رسیدن اقتصاد نفتی شرایط برای برآمد دوباره حزب توده ایران و‌اندیشه سوسیالیستی در ایران بیش از هر زمان دیگر آماده شده و این خود دلیل تازه‌‌ای برای وحشت و ناسزاگویی به حزب توده ایران شده است. کسانی که گمان می کنند کمترین فضا برای یک حزب چپ می تواند بسرعت آن را خلقی کند و قدرت و ثروت را از چنگ آنها بیرون آورد بیش از هر زمان دیگر به ناسزاگویی و تحریف تاریخ و فعالیت توده ای‌ها روی آورده‌اند. ولی بن بستی که این بار در اقتصاد نفتی و تجارت محور ایران بوجود آمده به این سادگی قابل از سرگذراندن نیست، زیرا مدل سرمایه داری تجاری و دلالی و مالی در کل جهان به بن بست رسیده است. تقلید از این مدل جز آنکه کشور ما را به سمت فروپاشی سوق دهد پیامد دیگری نخواهد داشت. به همین دلیل فضای مساعدی برای فعالیت حزب توده ایران در آینده ایران وجود دارد بشرط آنکه بتوان وحدت سرزمینی و بقای کشوری بنام ایران را تضمین کرد. بزرگترین کوشش توده ای‌ها امروز باید در همین سمت باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 757 - 10 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت