راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

میلیاردری که

در لبنان فقر زده

دولت تشکیل میدهد!

اومانیته- جعفر پویا

  

در اوج بحران همه جانبه و بویژه اقتصادی- سیاسی لبنان "نجیب میکاتی" مامور تشکیل دولت دراین کشور شد. او تاجری است ثروتمند که از هم اکنون افشاگری درباره نقش او در فساد مالی و پولشوئی آغاز شده است.

میکاتی را به یک شبح تشبیه کرده اند. مردی از نظام، البته بسیار ثروتمند و از نظر رهبران احزاب  سیاسی کاندیدای مورد توافق. "نجیب میکاتی"  65 ساله از حمایت 72 نماینده مجلس برخوردار است و 42 نماینده دیگر از حمایت از او خودداری کرده اند. بیش از همه، او روی حمایت حزب الله این متحد شیعه و "سنگین وزن سیاسی"رئیس جمهور "میشل عون" حساب کرده است.

میکاتی در اولین حضور خود در برابر رسانه ها، از کابینه ای مطابق با "انتظارات مردم" صحبت کرد و همچنین متعهد شد "طرح فرانسه را برای اجرای اصلاحات اقتصادی" به منظور رفع انسداد کمک مالی بین المللی اجرا کند.

کاخ الیزه  تعهد او را مثبت ارزیابی کرد و اتحادیه اروپا از برنامه هائی که او اعلام کرد استقبال کرده است.

"نجیب میکاتی" پیش از این دو بار در سال های 2005 و 2011 نخست وزیر لبنان بوده است.

وی پس از عدم توافق "سعد حریری" با رئیس جمهوری در 15 ژوئیه که از تشکیل دولت انصراف داد، مامور تشکیل کابینه شد.

مخالفان "میکاتی" از هم اکنون می گویند که او در راس  دولت می خواهد به خود چند ماه و حتی چندین ماه  فرصت بدهد تا جیب نخبگان و "حامیان" خود را پر کند. انتصاب وی با وجود انکه  اجماعی است، اما او هنوز مجبور است "منبرها"، مسجدها و کلیساها را متقاعد کند و به تعادل  توافق فرقه ای  برسد که در سرزمین سروها ـ لبنان ـ ضروری است. در کوچه و خیابان او در تلاش است که مردم را قانع و راضی کند اما شواهد نشان میدهد که او به این آسانی نخواهد توانست به این هدف خود برسد و مشروعیتی در میان مردم گرسنه، خشمگین و نا امید لبنان بدست آورد. انتصاب وی، فعلا موجب گردهمایی ده ها نفر با شعار "تو عامل فسادی" در مقابل محل اقامت او در بیروت شده است. این گردهمائی ها احتمالا در آینده نزدیک به تظاهرات خیابانی علیه او خواهد انجامید.

لبنانی ها در انتظار بهبود اقتصادی ـ اجتماعی و پایان کابوس کمبود مایحتاج روزانه و اساسی، مانند سوخت، برق و مواد غذائی هستند، اکثر جامعه زیر خط فقر زندگی می کنند.

بر اساس گزارش مجله "فوربس"، ثروت "میکاتی" 2.7 میلیارد یورو برآورد شده است. "میکاتی" در رأس یک امپراتوری کوچک بین المللی قرار دارد، با سرمایه گذاری در مخابرات. همچنین در املاک و مستغلات، به ویژه در لندن، نیویورک و موناکوو غیره نیز فعال است!

https://www.humanite.fr/proche-orient-un-riche-affairiste-la-tete-du-liban-715628

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 797  - 13 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت