راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با وزیر دارائی سابق لبنان

استراتژی اسرائیل

تکه ، پاره کردن

لبنان است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

یک سال پس از انفجار بندر بیروت که بخشی از پایتخت لبنان را ویران کرد، "ژرژ کورم"، مورخ و نویسنده کتابهای متعدد در مورد جهان عرب و وزیر سابق دارایی لبنان، یک ارزیابی غم انگیز از وضعیت سرزمین "سروها" ارائه می دهد. مصاحبه" ژرژ کورم" با روزنامه اومانیته را میخوانید:

اومانیته: یک سال پس از فاجعه بیروت که ما شاهد ویرانی بخشی از شهر بیروت شدیم چرا هنوز مسئول آن اعلام نمی شود؟

ژرژکورم: ما به طور قطع نمی دانیم، متأسفانه تحقیقات بشدت سیاسی شد و برخی حزب الله را متهم کردند که این چند  تن نیترات آمونیوم را به بندر بیروت آورده بود. اما این واقعاً منطقی نیست، زیرا انها تسلیحات نظامی خود و از جمله سلاح های پیچیده و مدرن را  بیشتر از طریق سوریه تامین می کنند و از این ماده نیترات برای ساختن مواد منفجره ابتدائی استفاده می شود. قاضی مسئول پرونده همچنان به کار خود ادامه می دهد اما مقامات ارشد که در مدیریت بندر نقش داشته اند و به دادگاه احضار شده اند  پاسخی به مقامات قوه قضائیه نداده اند و پرونده به بن بست رسیده است.

اومانیته: وضعیت اجتماعی کنونی را چگونه توصیف می کنید؟

ژرژکورم: بیروت به جهنم تبدیل شده است. گرچه ما هنوز هم شاهد این هستیم که یک طبقه بورژوایی به راحتی زندگی، ولخرجی می کند، گویی هیچ چیز تغییر نکرده است. واحد پول "پوند" لبنان تقریباً هیچ ارزشی ندارد. رئیس بانک مرکزی که متهم به پولشویی در فرانسه، سوئیس و انگلیس است، تریلیون ها پوند لبنان را چاپ کرده و باعث تورم بی سابقه شده است. بسیاری از لبنانی های ثروتمند را می بینیم که با پیش بینی ورشکستگی سیستم بانکی و سقوط پول ملی دلار جمع آوری می کنند. برعکس، افراد فقیری را می بینیم که دیگرمسکنی ندارند و در خیابان ها می خوابند.

اومانیته: این انفجار چه تاثیری بر توازن قدرت سیاسی در لبنان داشت؟

ژرژ کورم: متأسفانه طبقه حاکم با وجود جنبش های بسیار مهم اجتماعی و مردمی که در سال 2019 بسیج شدند، هنوز سر جای خود است. این طبقه بسیار مورد انتقاد و تحقیر مردم قرار دارد. این طبقه کاملا "اوتیسم" است. این طبقه ثروتمند خود را در دنیای خود حبس کرده است و از بدبختی شدید مردم لبنان که در سطل زباله به دنبال غذا می گردند کاملاً بی خبر است.

تعداد گدایان دائما در حال افزایش است و در عین حال شما شاهد افزایش ثروت یک گروه  از"نخبگان "هستید. تضادی که گیج کننده است. با این سیستم "بانکوکراسی" که همچنان منحصر به فرد در جهان است و بر خلاف اصول حقوق بشر اداره می شود، ما شاهد این واقعیت هستیم که  این بانکداران هستند که زندگی روزمره ما را تعیین می کنند. چقدر اجازه دارید از حساب بانکی خود برداشت کنید، چگونه می توانید به دلار دسترسی پیدا کنید. اکنون چندین نرخ مبادله ای در بازار وجود دارد. از این طریق بانک مرکزی مردم را چپاول می کند، پول هنگفتی بدست می اورد، اگرچه این سیستم کاملاً مورد انتقاد است، اما مقامات کلیدی همچنان در قدرت اند. معاون وزیرامور خارجه آمریکا در امور لبنان به تازگی در منزل "فرماندار"  شام خورد و این گویای حمایت خارجی است که همچنان به نفع بخشی از این طبقه حاکم لبنان عمل می کند . همزمان نمایندگان فرانسه برای گفتگو درباره سرنوشت لبنان  از عربستان بازدید می کنند.

با این حال، فرانسه باید مراقب باشد. این فرانسه است که لبنان بزرگ را ایجاد کرد، درست همانطور که در سال 1936 سیستم سیاسی را بر اساس سهمیه بندی  جامعه تأسیس کرد که ما هنوز از آن رنج می بریم. سیستم سیاسی که "بطور موقت" با روحیه هماهنگی در جامعه آن زمان اتخاذ شد و این سیستم اکنون پاسخگوی خواست های مردم نیست. "نجیب میکاتی"، نخست وزیر جدید، "مشتری" فرانسه است. در گذشته و اکنون پاریس از طریق "ژاک شیراک" با  رابطه ای که او با رفیق حریری (پدر سعد حریری، نخست وزیر سابق ) داشت، در همه فساد ایجاد شده در لبنان شریک بوده است. یادآوری می کنم که ما حتی میزان چک هایی را که رئیس جمهور سابق ماهانه به مبلغ  800000 فرانک فرانسه  دریافت می کرد اگاه هستیم .

اومانیته: قدرت های منطقه ای، به رهبری عربستان سعودی و ایران، مدت هاست که در سیستم سیاسی لبنان سرمایه گذاری کرده اند، آیا این وضعیت امروزه نیز ادامه دارد؟

ژرژ کورم: رهبر نیروهای لبنان "سمیر فرید جعجع" افراطی، همچنان روابط حسنه ای باعربستان سعودی دارد، اما سیستم بانکی لبنان دیگر از خلیج فارس پول جذب نمی کند، زیرا تمام سپرده ها توسط همین "بانکوکراسی" توقیف و مسدود  شده است. چه کسی ممکن است امروز در لبنان سرمایه گذاری کند؟ در عوض، امروز  مزارع عظیم "حشیش" در دره بقاع در معرض دیده همه است .

اومانیته: امانوئل مکرون روز گذشته یک کنفرانس "خیریه" را در پاریس با هدف جمع آوری مبلغ 300 میلیون یورو برگزار کرد. آیا این مبلغ در مقایسه با نیازهای کشورلبنان  مسخره نیست؟

ژرژ کورم: هدف از این کنفرانس جمع آوری پول برای کمک های بشردوستانه بود. این امر باعث تقویت سازمان های غیردولتی فعال در آنجا که تحت نفوذ غرب هستند می شود و در عین حال وضعیت کشور را به عنوان یک دولت "حائل" تقویت می کند. از زمان ایجاد لبنان، ما تحت تأثیر خارجی، فرانسوی، انگلیسی، آمریکا یا اسرائیل قرار داشته ایم. بویژه اینکه ما الگویی از جامعه را نمایندگی می کنیم که در آن مسیحیان و مسلمانان قرن ها با هم زندگی کرده اند.

اومانیته: آیا این مدل همزیستی با بحران اقتصادی تهدید می شود و مسئله پناهندگان سوری را  در خاک لبنان تشدید می کند؟

ژرژ کورم: سفیر آمریکا در حال حاضر مرز بین سوریه و لبنان را تقویت نظامی می کند تا مانع نقل و انتقال و روابط تجاری عادی  بین دو کشور شود. لبنان کشوری است که  بطور مصنوعی توسط استعمار فرانسه از سوریه جدا شد. لازم به یادآوری است که تحت فشار اجباری پاریس، تلاش هایی برای ایجاد یک دولت "علوی" و یک دولت "دروزی" در سوریه انجام شد، که مردم سوریه از آن امتناع کردند. از همه بدتر اینکه، فرانسه حتی در سال 1939 ، منطقه" انطاکیه"، مهد همه کلیساها و همه پدرسالارهای منطقه را به ترکیه واگذار کرد .

اومانیته: لبنان اغلب بدون سقوط به پرتگاه نزدیک شده است. آیا  در رکود فعلی هنوز هم  امیدی باقی مانده؟

ژرژ کورم: خوش بینی من به عادی سازی روابط  بین دولت اسرائیل و پادشاهی های شبه جزیره عربستان و همچنین روابط این دو کشور با لبنان تعدیل می شود. استراتژیست های اسرائیلی مدتهاست روی انفجار لبنان کار می کنند. به دلیل همین همزیستی بین جوامع مختلف مذهبی در لبنان، اسرائیل ما را به عنوان یک دشمن "موجود" و خطرجدی  محسوب می کند. در داخل، طبقه سیاسی بی اعتبار لبنان از ظهور کووید 19 سود زیادی برد، که منجر به پایان اعتراضات بزرگ خصمانه با این سیستم سیاسی" اسکلروتیک "ـ سیستم سیاسی فاقد سازگاری و تکامل ـ شد. کمک به سازمان های غیردولتی لبنانی بسیار عالی است، اما این چیزی نیست که این کشور را به طرزی پایدار از وضعیت اقتصادی کنونی نجات بدهد.

در حال حاضر، ما باید پروژه های چینی و روسی را در لبنان دنبال کنیم. مانند بازسازی پالایشگاه های کشور و خط لوله انتقال گاز از قطر که می تواند منبع انرژی بهتری را برای این کشور فراهم کند. مشکل این است که کشورهای غربی وعرب برای رساندن  کمک های بین المللی به لبنان  پیش شرطه های را تعیین کرده اند. ازجمله تضعیف قابل ملاحظه حزب الله که متهم به تابعیت از ایران است. اما این پیش شرط هاغیر واقعی است و عملی نیست.  این حزب الله  بود که جنوب لبنان را پس  از 30 سال از اشغال اسرائیل آزاد کرد!

https://www.humanite.fr/liban-paris-ete-complice-de-la-corruption-generalisee-au-liban-716586

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 798  - 20 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت