راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با وزیرخارجه افغانستان

طالبان

حکومت میخواهد

انتخابات نمی خواهد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

در اوج فتوحات جنگی- تروریستی طالبان در افغانستان و متزلزل شدن روز افرون حکومت مرکزی این کشور در کابل پایتخت افغانستان روزنامه اومانیته موفق شده با وزیرامور خارجه افغانستان "محمد حنیف اتمر" درباره اوضاع این کشور مصاحبه کند. "محمد حنیف اتمر"، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان معتقد است که طالبان باردیگر نشان داد که صلح نمی خواهد و حتی حاضر به قبول یک انتخابات سراسری در افغانستان نیز نیست زیرا میداند که مردم به حکومت آنها رای نخواهند داد. به همین دلیل آنها عجله دارند با جنگ و خشونت و ترور و کشتار بار دیگر در افغانستان حاکم شوند.

 اومانیته: خروج کامل امریکا از افغانستان تا پایان ماه اوت عملی خواهد شد. آیا احساس نمی کنید که رها شده اید؟

محمد حنیف اتمر: ایالات متحده، اعضای ناتو و کشورهای منطقه نباید از ایده حفاظت از جهان، منطقه و افغانستان در برابر تروریسم دست بردارند. تروریست ها هنوز افغانستان و منطقه را تهدید می کنند و ما مسئولیت مشترک داریم که برای مقابله با آنها همکاری کنیم. ما همیشه معتقد بوده ایم که نیروهای بین المللی باید افغانستان را ترک کنند و افغان ها باید با حمایت شرکای بین المللی از جمله ایالات متحده و بقیه اعضای ناتو امنیت و ثبات را به افغانستان باز گرداندند. ما برای این دوره انتقالی به شش ماه تا دوازده ماه نیاز داشتیم. تصمیم به خروج ناگهانی نیروهای امریکا درماه آوریل گرفته شد و در واقع اکنون، سیستم امنیتی ایجاد شده توسط افغان ها و شرکای آنها تنها بر عهده نیروهای افغان است.

اومانیته: چگونه توضیح می دهید که ایالات متحده شما را این چنین ترک کرده است؟

محمد حنیف اتمر: احتمالاً به این دلیل که جامعه بین المللی معتقد بود که اگر نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، طالبان صلح می کنند، اما طالبان یکبار دیگر نشان داد که صلح نمی خواهد بلکه حکومت را می خواهد. ما درخواست بازگشت نیروهای بین المللی به کشورمان را نداریم، بلکه درخواست حمایت هوایی بیشتر می کنیم.

اومانیته: همه درباره صلح صحبت می کنند اما آنچه ما می بینیم جنگ است. چگونه میتوان جلوی جنگ را گرفت؟

محمد حنیف اتمر: ما متعهد به صلح هستیم و هر کاری را برای رعایت تعهدات خود انجام می دهیم. طالبان تحت توافقنامه صلح" دوحه" به تعهدات خود احترام نگذاشتند. آنها کاملا علیه تواقفنامه عمل کردند. تعهدات انها احترام به صلح ـ قطع روابط با تروریسم بین المللی ، کاهش خشونت و دستیابی به یک توافق سیاسی با دولت افغانستان بود ـ .با این وجود ما گول انها را نخوردیم. ما می دانستیم که طالبان یک استراتژی نظامی را دنبال می کند و سپس وارد مذاکرات صلح و آشتی می شود. اکنون برای افغانستان و شرکای منطقه ای و بین المللی ما مهم است که بر طالبان فشار بیاورند تا صادقانه در روند صلح شرکت کند و عملیات نظامی و خشونت خود را متوقف کند.

اومانیته: وزیرامور خارجه چین هفته گذشته با پذیرش هیئت طالبان در پکن گفت که انتظار می رود طالبان "نقش مهمی" در روند آشتی ایفا کند. آیا پکن جای استراتژیکی به جای ایالات متحده در افغانستان دارد؟

حمد حنیف اتمر: ایالات متحده و چین منافع مشترکی در افغانستان دارند. اما مهمترین مسئله مبارزه با تروریسم، تامین امنیت، ثبات و صلح در منطقه و فراتر از آن است... به همین دلیل، آنها در رقابت نیستند. در حال حاضر، آنها یک هدف را دنبال می کنند. من معتقدم که این مسئله نباید به عنوان که ایالات متحده در مقابل چین یا برعکس مورد توجه قرار گیرد. افغانستان باید به عنوان کشوری برای همکاری بین چین، ایالات متحده، روسیه، پاکستان، هند، ایران و عربستان سعودی و سایر کشورها در نظر گرفته شود.

اومانیته: نگرش پاکستان را چگونه می بینید؟

محمد حنیف اتمر: افغان ها و جامعه بین المللی نگرانی های خود را در مورد این کشور به اشتراک گذاشته اند. زیرا این یک واقعیت است که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند و از پاکستان جنگ را مدیریت می کنند. این یک راز نیست. همه آن را می دانند. باید پاکستان را مجبور ساخت تا دست از کمک طالبان بردارد و به روند صلح بپیوندد.

اومانیته: طالبان از رئیس جمهور "اشرف غنی" می خواهد قبل از هرگونه پیشرفت در روند صلح استعفا دهد. آیا این ممکن است؟

محمد حنیف اتمر: رئیس جمهور"غنی" گفت که آماده است تا برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و ایجاد یک روند گذار را قبل از انتخابات بررسی کند. وی افزود که آمادگی دارد تا پایان دوره پنج ساله خود نرود و تنها شرط او این است که انتخابات برگزار شود که در آن شرکت نخواهد کرد. اگر طالبان برای مردم افغانستان و اراده آنها احترام قائل بود و مطمئن بود که افغان ها از آنها حمایت می کنند، پس نباید از انتخابات بترسد.

اومانیته: آیا چارچوب بحث های جاری معتبر است؟

محمد حنیف اتمر: روند مذاکره در"دوحه" وجود دارد و ما می خواهیم طالبان آن را جدی و صادقانه مورد بحث قرار دهد. اصل اساسی که باید مورد احترام قرار گیرد، خواست افغانهاست. اگر این اصل پذیرفته شود می توان در مورد همه موضوعات بحث و مذاکره کرد.

اومانیته: استراتژی دیپلماتیک شما چیست؟

حمد حنیف اتمر: ما با شرکای بین المللی و منطقه ای خود، شامل ایالات متحده، اروپا، ژاپن، استرالیا و شورای امنیت سازمان ملل متحد در تعامل خواهیم بود. ما به آنها توضیح خواهیم داد که طالبان فقط وعده هایی داده اند. با توافق "دوحه" اجماع بین المللی پدید آمد. قطعنامه 2513 شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلامیه سه گانه مسکو (ایالات متحده، روسیه، چین) . جامعه بین المللی از طالبان خواسته است که خشونت ها را متوقف کرده، به توافق سیاسی برسد و متعهد شود که افغانستان پناهگاهی امن برای تروریسم بین المللی نیست. ما دوباره تأکید می کنیم که اینها تصمیماتی هستند که به صورت جمعی گرفته شده اند و اکنون زمان آن رسیده است که با ما همکاری کنند تا طالبان به تعهدات خود عمل کند. اگر تروریسم ادامه یابد، اروپا، آسیا، ایالات متحده را تهدید می کند، تولید مواد مخدر افزایش می یابد و پناهندگی افزایش خواهد یافت و این روی کل جهان تأثیر می گذارد. ما یک مشکل مشترک داریم. برای حل آن باید با هم همکاری کنیم. اگر کشورها صادقانه رفتار کنند، بازی دوگانه انجام ندهند، تروریسم را می توان از بین برد!

 

https://www.humanite.fr/entretien-avec-le-ministre-afghan-des-affaires-etrangeres-le-pakistan-devrait-faire-pression-sur-les

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 798  - 20 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت