راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ج. بلاروس بر سر

دو راهی اتحاد یا وحدت

با روسیه!

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

  

روز 9 اوت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در یک کنفرانس مطبوعاتی 8 ساعته، با حضور 300 خبرنگار، تعدادی از نمایندگان مردم و متخصصان در رشته‌های گوناگون در کاخ استقلال این کشور در شهر مینسک شرکت کرد.

ا. لوکاشنکو، در این کنفرانس گفت: بلاروس این روزها، بدون اراده و خواست خود در مرکز توجه جهانیان قرار گرفته است. طی یک سال گذشته بسیاری از اتفاقات صورت گرفته در کشور ما توسط مخالفان و رسانه‌های جهان وارونه جلوه داده شده است. در حالی که ما برای پیشرفت جامعه نیاز به یک گفتگوی رو در رو، جدی، صادقانه و بدون خشونت نیازمندیم.

در جهان مدرن امروز، نحوه کار دموکراسی جای خود را به دستگاه دیجیتال و ربات ها داده‌اند و دروغ های آشکار با هیاهو، نفرت، قلدری، و دیگر نوآوری های ارتباطی در این جهان حاکم شده است. این دستگاه‌ها امروزه با یک سرو صدای همه جانبه اطلاعات، زمینه‌های عاطفی منفی را در جامعه ایجاد می کنند. غم انگیزترین موضوع این است که دنیای مجازی بطور مصنوعی، می تواند بر تصمیمات اساسی سیاسی واقعی اتخاذ شده جوامع در عرصه بین المللی تأثیر بگذارد. به همین مناسبت تنها پادزهر سموم اطلاعات تقلبی، توسل به حقیقت است. ما توانستیم با رویکرد صادقانه با مردم خود، آسیب های اطلاعاتی مخدوش و انحرافی را با صبر و برد باری تحمل کنیم.

بلاروس پس از انتخابات سال گذشته، یک آزمون جدی وحدت ملی را از سر گذراند. در این دوره پر آشوب بلاروسها توانستند کشور را در مبارزه برای انتخاب مسیر تاریخی و چشم اندازهای روشن حفظ کنند. تجربه نشان داده است بدون استحکام جامعه و تمایل و کوشش برای تأمین صلح وهمزیستی در سرزمین مادری، چنین امری غیرممکن خواهد بود.

 در سال جاری برای اولین بار، جمهوری بلاروس روز وحدت ملی (17 سپتامبر) را جشن خواهد گرفت، روزی که به حق می توان آن را عامل اتحاد و آزادی مجدد مردم بلاروس، دانست. مناسبت این روز عملیات آزاد سازی کشور ما توسط ارتش سرخ در سال 1939 می باشد ( از سال 1923 قسمت‌های وسیعی از جمهوری سوسیالیستی بلاروس با کمک و تشویق قدرت‌های غربی تحت اشغال ارتش لهستان بود.م). اگر در آن روز این امر مهم با درایت و دور اندیشی استالین انجام نمی گرفت کشور ما وجود خارجی نداشت. ما همواره سپاسگذار وی و ارتش سرخ اتحاد شوروی خواهیم بود.

 در باره وقایع سال گذشته، باید تاکید کنم که انتخابات ریاست جمهوری با شفافیت کامل و عزم دموکراتیک شدن زندگی سیاسی شهروندان برگزار شد. در حالی که باید گفت، مخالفان داخلی و خارجی از قبل آماده انجام کودتا بودند. چالش های بوجود آمده و جدید مستلزم راه حل های سریع و مؤثری بودند که در آن شرایط گرفته شد.

شرایط حاد این دوره قهرمانان قابلی را با تشخیص درست وضعیت، مانند ناظران سیاسی، تحلیلگران، کارشناسان، وبلاگ نویسان را به خود دید که با وجود تهدیدها و خطرات واقعی آشکارا برای دفاع از کشور و حکومت ایستادند. امروزه معلوم شده است که نمایندگان رسانه های مدرن ما رزمندگان کشور می باشند.

ما می‌پذیریم که توجه لازم را به مبارزات انتخاباتی نکرده ایم، زیرا در آن شرایط اولویت مربوط به نجات جان شهروندان در بیماری همه گیر بود. بر خلاف سایر کشورها، بلاروس اقدام به بستن مرزهای خود و منع رفت و آمد نکرد که مخالفان، موجی از انتقادات را علیه حکومت به راه انداختند. با این حال، روند زندگی صحت چنین تصمیمی را به اثبات رساند. اقتصاد جمهوری با وجود فشارها و تحریم های خارجی به سرعت بهبود یافت و در عین حال سیر سعودی را طی میکند.

در ارتباط با نا‌آرامی های سال گذشته رئیس جمهور خاطرنشان کرد که جمعیتی حدود 46.7 هزار نفر در اوج اعتراضات سال گذشته در مینسک شرکت کردند. در حالی رسانه های غرب عمداً و از روی ستیز با مردم ما تعداد را به «صدها هزار نفر» رساندند و تلاش کردند تا ویرانی و وحشت در جامعه ایجاد شود. این در حالی است که، مخالفان نمی توانند شکست را متحمل شوند.

در نشست رئیس جمهور با روزنامه نگاران تعدادی از رسانه های معروف انگلیسی زبان کوشش کردند با کلماتی مانند «اعتراضات مسالمت آمیز»، «خشونت»، «شکنجه»، و «کبودی افراد» سؤال کنند. یا مانند «زندانیان سیاسی»، «سرکوب»، «پاکسازی مطبوعات مستقل» و «عدم مشروعیت دیکتاتور»، که مخالفان فراری و سیاستمداران غربی همواره ورد زبانشان است مورد سؤال قرار دهند

رئیس دولت، اتهامات دیکتاتوری در کشور را رد کرد و گفت، برای این امر وسائل و زمینه ای وجود ندارد. من هرگز موضوعی و یا تصمیمی را به همکارانم و یا به کسی دیکته نکرده ام و نمی خواهم دیکته کنم. در جایی که امنیت و استقلال کشور و تاریخ چند صد ساله آن مطرح باشد ما باید با آشوب گران و فرصت طلبان برخورد قاطع می کردیم. توجه داشته باشید، تعدادی از معترضین «مسالمت جو» که در اقدامات غیرمجاز شرکت کرده بودند، چاقو، تبر و مواد منفجره حمل می کردند و « کبودی ها» نه «در طول شکنجه» بلکه در درگیری با نیروهای امنیتی بوجود آمدند.

در ارتباط با توسعه اقتصاد تحت فشار تحریم ها، ا. لوکاشنکو خاطرنشان کرد، بازارهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده هرگز برای کشور ما در اولویت قرار نگرفته اند، زیرا آن‌ها از خریداری محصولات بلاروس همواره طفره رفته اند. ما اطمینان داریم بلاروس، با وجود مشکلات و شرایط دشوار، از پس ضربه ها با موفقیت بر خواهد آمد، خصوصا با کمک متحدان استراتژیک خود، روسیه و جمهوری خلق چین.

در جریان گفتگو، روزنامه نگاران، در باره روابط بلاروس- اوکراین و بلاروس- لهستان و همچنین بحران مهاجرت در لیتوانی سؤال کردند. رئیس جمهور بر تعهد خود بر مذاکره و گفتگوی سازنده اما بدون فشار و اولتیماتوم تأکید کرد.

در ادمه گفتگو، رئیس جمهور توجه ویژه ای به چشم اندازهای توسعه همکاری با روسیه داشت. وی  خاطرنشان کرد، بلاروس هرگز مخالف اتحاد با نزدیکترین متحد خود نبوده است. لذا اساس اتحاد باید در شرایط مناسب و برابری طرفین باشد. در بدو امر خصوصا در حوزه اقتصادی. با این حال با ادغام دو جمهوری فاصله زیادی وجود دارد. ما ادغام دو کشور را به وضوح درک می کنیم: ادغام در زمینه‌های مختلف امکان دارد اما بدون از دست دادن دولت و حاکمیت. ما حدود 30 نقشه راه داشتیم که با ولادیمیر پوتین مطرح کردیم و بلافاصله مواردی را که دارای جنبه های سیاسی بود حذف کردند و من هم از او حمایت کردم. ما چیزی را از دست نخواهیم داد، زیرا ما نهادهای ملی مشترک و بخش‌های هماهنگ با یکدیگر داریم. به عنوان مثال، کالج مشترک، وزارتخانه های صنایع روسیه و بلاروس، کالج مشترک وزارتخانه های دفاع بلاروس و روسیه و بخش‌های متفاوت دیگر که برای افزودن آن‌ها باید کار کرد. تا به حال، بجز عده‌ای معدود، هیچ کس در بلاروس با اتحاد با روسیه مخالفت نکرده است. رویدادهای سال گذشته درس‌های آموزنده زیادی را نشان داد و هر دو کشور را به همکاری فعال تر و مؤثر ترغیب کرد.

در پاسخ به سوالی در مورد افق های برنامه ریزی استراتژیک با روسیه، لوکاشنکو، خاطرنشان کرد، برنامه های وسیعی هم در اقتصاد و هم در حوزه نظامی- سیاسی وجود دارد. در عین حال، رئیس جمهور معتقد است، همکاری باید بر اساس شرایط متقابل مفید و احترام آمیز باشد و نه بر اساس (خرید) صنایع اصلی بلاروس، مانند کارخانه های تراکتور سازی و تولید کامیون... ( بارها الیگارش های روسیه شرط ادغام دو دولت را واگذاری صنایع اصلی بلاروس به خود گذاشته اند.م) در بلاروس هم علم و هم تولید بخوبی حفظ شده است، بنابراین می تواند در بسیاری از زمینه ها برای روسیه آینده ساز و مفید باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد، بلاروس به بهترین وجه یک کشور سوسیالیستی است و اطمینان داد که تمام تلاش های سرمایه داری خصوصی را برای تصرف مالکیت اصلی دولت و افزایش نفوذ در جامعه همچنان محدود خواهد شد.

شرکت کنندگان در جلسه همچنین در مورد تغییرات پیشنهادی قانون اساسی سوال کردند. رئیس دولت گفت، اولین مرحله از کار کمیسیون قانون اساسی به پایان رسیده و پیشنهاد های زیادی برای بهبود قانون اساسی دریافت شده است. در حال حاضر مهمترین موضوع این است که آشکارا و صادقانه همه پرسی در مورد قانون اساسی به رأی گذاشته شود. ضمن اینکه پیش نویس نهایی قانون اساسی جدید اولیه منتشر می شود تا شهروندان بتوانند با تغییرات پیشنهادی آشنا شده و تعدیلاتی را پیشنهاد کنند.

در ادامه نشست ا. لوکاشنکو، در باره موضوع جانشین احتمالی خود اشاره کرد و گفت، در حلقه مشاوران خود 15 تا 20 نفر از افراد شایسته و توانمند وجود دارند که تا حدودی مشابه من می‌باشند و توانایی اداره دوره ریاست جمهوری را به نحو مطلوب دارند. او یاد آوری کرد که موضوع اختیارات مجمع خلق بلاروس هنوز حل نشده است و قانون اساسی جدید در این باره باید مشخص کند.

رئیس جمهور با جمع بندی نتایج انتخابات سال قبل، اذعان کرد که رویدادهای کشور یک بازنگری خوب و سازنده را در جامعه نشان داد. «در اساس چه اتفاقی افتاد و می افتد و چه کسی ارزش تجربیاتی از این دست را می داند». بسیاری از شهروندان بلاروس آگاه گردیدند که می توانند در بازی‌های سیاسی خواسته و یا ناخواسته بازنده شوند. سرانجام، رئیس جمهور برخی از مقامات دولتی را به انفعال و عدم ابتکار جهت دست یابی به حل مشکل متهم کرد، هر چند خیانت قابل توجهی از جانب مقامات مسئول کشور صورت نگرفته است!

https://gazeta-pravda.ru/issue/86-31146-12-avgusta-2021-goda/aleksandr-lukashenko-belarus-v-luchshem-smysle-sotsialisticheskaya-strana

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 799  - 3 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت