راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هفته راهپیمائی

حمایت از جنبش

سوسیالیستی بولیوی

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

  

هزاران بولیویائی از اقصی نقاط کشور بمنظور حمایت از «جنبش سوسیالیستی بولیوی» و رئیس جمهور «لوئیس آرک» و دولت او و نیز رهبر جنبش سوسیالیستی «اووه مورالس» دوشنبه اول آذر ماه (29 نوامبر) در لاپاز پایتخت این کشور هفته «راهپیمایی سراسری اتحاد برای دموکراسی» را به پایان رساندند. این راهپیمائی و تظاهرات طولانی مدت، از سوی اتحادیه های کارگری، گروه های سرخپوستان، انجمن های کارگران کشاورزی و سازمان های اجتماعی کشور فراخوانده شده بودند. «اووه مورالس»، رئیس جمهور سابق که در سال 2019 توسط کودتاچیان برکنار و از کشور خارج شده بود، رهبری راهپیمایی را بر عهده داشت. «خوان کارلوس هوآراچی»، دبیر اجرایی کنفدراسیون اتحادیه کارگری «اوبررا بولیویای مرکزی» ابتدای راهپیمایی یک هفته ای در رابطه با تبلیغات دروغین و غرض ورزانه مخالفان، خطاب به اپوزیسیون راست متکی به قدرت های خارجی گفت: بدانید که خلق بولیوی با تمام توان از روند رو به رشد و ترقی در کشور و دولت رئیس جمهور منتخب «لوئیس آرک» دفاع می کند.

«مورالس»، که رهبری راهپیمایی را بر عهده داشت، پس از ورود راهپیمایان به «لاپاز» گفت:

جریان سیاسی راست نئولیبرال و مخالف جنبش سوسیالیستی طرفداران این جنبش را دشمن خود معرفی می کند. به همین دلیل با دستور از بالا علیه مسئول جنبش و رئیس دولت قبلی توطئه کردند و کوشیدند یک دولت کودتائی را جانشین کنند، اما همانطور که شاهد هستیم، مردم زحمتکش بسیج شدند و از رئیس جمهور منتخب خود دفاع کردند. جریانات راست در حال حاضر نیز می کوشند تا توطئه هائی علیه ریس جمهور منتخب « لوئیس آرک» اعمال کنند اما مردم بولیوی از رئیس جمهور جدید خود نیز دفاع خواهند کرد.

رئیس دولت فعلی «لوئیس آرک» از جنبش سوسیالیسم «(MAS) که بیش از یک سال پیش با 55,1 درصد آرای زحمتکشان بولیوی انتخاب شد همراه دیگر اعضای دولت در آخرین مرحله راهپیمائی یک هفته ای به تظاهرکنندگان پیوست. «آرک» در سخنرانی خود از مخالفان راستگرا خواست تا به نتیجه انتخاب مردم احترام بگذارند. رئیس جمهور گفت: «افرادی» هستند که اکنون پس از شکست انتخاباتی خود تلاش می کنند مانع بهبود و رشد اقتصادی کشور شوند و به این ترتیب هم منافع شخصی و هم منافع بین المللی قدرت های استعماری را دنبال می کنند.

او به اقدامات یک گروه راستگرای افراطی با نام «کمیته شهروندان طرفدار سانتا کروز» اشاره می کرد که هفته گذشته علیه تصویب قانونی جدید به اعتراضات و راهبندان چند خیابان و جاده دراطراف لاپاز اقدام کرده بودند. فرماندار شهر سانتا کروز، که از عوامل حزب فوق راست «کرموس» می باشد و مغز متفکر کودتا علیه «مورالیس» بوده، عامل تحریک برای تظاهرات و اعتراضات در چند هفته گذشته بوده است. هدف اصلی حزب مذکور تجزیه کشور و راه اندازی ظاهری فدرالیسم است که در اصل توطئه برنامه ریزی شده از خارج بمنظور تضعیف جنبش چپ می باشد. کشورهای همسایه بولیوی نیز با درک تحرکات ناامن کننده جریان راست مورد حمایت واشنگتن، اعلام حمایت خود از راهپیمائی مردم بولیوی و «جنبش سوسیالستی بولیوی» را اعلام کردند. سفیران آرژانتین و نیکاراگوئه همبستگی خود را با «راهپیمایی اتحاد برای دموکراسی» اعلام کرده و اطمینان دادند که بولیوی تنها نیست.

همچنین روز جمعه از طرف تعدادی از اعضاء سازمان ملل متحد بیانیه ای منتشر و در آن کودتای سال 2019 علیه مورالیس محکوم اعلام شد. کلود هلر، دیپلمات مکزیکی، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد در گزارشی اشاره کرد که در روزهای پس از کودتا اعمالی نژادپرستانه و تبعیض آمیز از طرف دولت موقت خود خوانده در بولیوی روی داد. سند منتشره از طرف سازمان ملل متحد انتقاد می کند که در زمان دولت موقت خودخوانده «جینین آنیز»، رویدادهایی مانند سوزاندن پرچم بومیان سرخ پوست منطقه «ویفالا» به منظور«عمل انتقام جویانه و تحریک به نفرت» رخ داد و «حقوق مردم برای زندگی و امنیت نقض شد». دیپلمات مکزیکی، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد گزارش داد که در مدت زمان حاکمیت دولت موقت تحمیلی توسط کودتاگران، واحدهای نظامی اعزامی و پلیس در مناطقی به قتل و غارت دست زدند و تعدادی از هواداران جنبش سوسیالیستی را به قتل رساندند. بویژه در مناطق «سنکاتا» و «ساکابا» افراد متعددی توسط پلیس و واحدهای نظامی و شبه نظامی راستگرا و اعزامی دولت کودتا کشته شدند. برخی از گروه های مخالف که در حال حاضر علیه دولت فعالیت می کنند نیز از جمله گروه هائی هستند که گزارش کمیته سازمان ملل متحد از آنها به عنوان جریانات دارای« ارتباطات شبه نظامی» ذکر کرده است.

در پایان راهپیمائی مذکور، هوآراچی رهبر اتحادیه های کارگری اشاره کرد که «راهپیمایی اتحاد برای دموکراسی» با هدف جلب توجه دادستانی کل کشور به موضوع بی عدالتی های دولت موقت تحمیلی انجام شده است. تظاهر کنندگان و راهپیمایان خواستار اجرای عدالت علیه کشتار و قتل عام ها بویژه در «سنکاتا»، «ساکابا»می باشند. ما خواهان اجرای عدالت هستیم. «مورالیس» رئیس جمهور سابق و رهبر جنبشMAS  گفت این راهپیمایی ثابت کرد که «خلق بولیوی آگاه و هشیار است و اجازه نخواهد داد تا ماجراجوئی و کودتائی مشابهی در کشور رخ دهد.»

https://www.jungewelt.de/artikel/415645.gegen-putschisten-f%C3%BCr-respekt-und-fortschritt.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 815  - اول دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت