راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتقادهای زوگانف

از مصاحبه سالانه

پوتین در مسکو

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

روز 23 دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به روال معمول اواخر هر سال، در یک گفتگوی مستقیم تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد.

پس از پایان برنامه گفتگوی مستقیم پوتین، گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه در یک مصاحبه رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی ارزیابی کمونیست های روسیه را در ارتباط با جواب پوتین به پرسش های متعدد داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد و گفت:

من با دقت و توجه زیاد به برنامه گفتگوی مستقیم رئیس جمهور گوش دادم. کاملاً قابل درک است که بحران سیستمی و چالش هایی که کشور ما با آن دست به گریبان است، نیازمند پاسخ‌های بسیار دقیق و ارزیابی های صادقانه و ارائه برنامه‌ های سازنده دارد. ضمن اینکه بدون انسجام حداکثری اجتماعی، با بکارگیری همه امکانات کشور، حل چالش های موجود میسر می شود.

امروز رئیس جمهور در توصیف وضعیت، لحن ملایمی را بکار برد. در صورتی که قبلاً در انجمن« والدای» صادقانه گفت، سرمایه داری به انتها رسیده است و بطور کلی سیاره ما در بن‌ بست قرار دارد. جامعه نیازمند به روز رسانی و سیستم مدیریت جدید دارد، در غیر این صورت امکان دارد بحران ها شدید تر شوند.

در دیداری که چندی پیش بین پوتین و شی جین پینگ ( رهبر چین) صورت گرفت نیز، انتظار می رفت وی به تجربه جمهوری خلق چین، با علاقه بیشتری توجه می کرد، زیرا لوکوموتیو چین، امروز نقش اصلی را در جهان ایفا می کند. حرف اول را در اقتصاد جهانی دارد و در حوزه های اجتماعی نیز نتایج خارق‌العاده‌ای را ارائه داده است. طی سال‌های گذشته تقریباً 800 میلیون نفر در چین از فقر مطلق درآمده و این کشور اکنون بالاترین نرخ توسعه را دارد.

زمانی که من برای بار اول به چین سفرکردم وسیله نقلیه بیشتر شهروندان الاغ و دوچرخه بود، در حالی که امروزه این کشور به یک قدرت فضایی تبدیل شده است. آن‌ها امسال بیش از 50 پرتاب فضایی انجام داده اند، در حالی که سهم پرتاب ما به نصف چینی‌ها نمی رسد.

در همان ابتدای، برنامه رئیس جمهور، در پاسخ به سه سؤالی (در باره وضعیت داخلی) که خبرنگاران با تجربه مطرح کردند، سریعاً شرح کوتاهی از آنچه گذشته است ارائه داد و اوضاع کشور ما را با آمریکا مقایسه کرد، در حالی که ضرورت داشت اقتصاد و وضعیت روسیه را با کشورهایی که روند اقتصادی متعالی و پیشرونده دارند مقایسه می کرد. جمهوری خلق چین با نرخ رشد تقریبا 7- 8 در صد در حال توسعه است. رشد و توسعه ویتنام و تعداد دیگری از کشورها نیز همین نتایج را نشان می دهند. بنا براین، ما نباید از آمریکایی ها که در حال افول هستند و مسیر ماجراجویی های نظامی را در پیش دارند الگو بگیریم. بنظر من، رئیس جمهور باید تصویر روشنی را از آینده کشور ترسیم می کرد، ضمن اینکه انتخابات ریاست جمهوری 2024 در پیش است و باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ما در این شرایط باید به وضعیت کشور توجه کنیم. طی 10 سال گذشته میانگین نرخ رشد (اقتصادی) کمتر از 1 درصد بوده است. در حالی که رئیس جمهور نرخ رشد را 4.5 در صد  عنوان کرد. لازم است یاد آوری کنم که ما سال گذشته به نرخ تعیین شده 3 در صد نرسیدیم و در بهترین حالت 1.5 در صد رشد داشته ایم. در صورتی که برای رسیدن به نرخ توسعه جهانی شاخص ها باید دو برابر باشند. برای رشد و توسعه، لازم است بر ابزار و ماشین آلات صنعتی، رباتیک، هوش مصنوعی و… تسلط داشته باشیم. در صورتی که پوتین در این کنفرانس تقریباً هیچ صحبتی در باره اهمیت و اثر گذاری علم و فنآوری پیشرفته به میان نیاورد. باید توجه داشت که صنعت و فنآوری مدرن نقش لوکوموتیو اصلی را در رشد، احیاء و آبادانی کشور دارد و می‌تواند ما را به خارج شدن از ناهنجاری های اجتماعی رهنمون سازد.

قبلاً صحبت بر سر این بود که تقریباً 90 میلیون متر مربع مسکن خواهیم داشت اما توجه داشته باشید از این ایده چه نیتجه ای به دست آمد. خیلی از افراد آپارتمان های تک نفره خریدند که اندازه آن‌ها 12-11 متر است. در کشور ما هرگز چنین آپارتمان هایی ساخته نمی شد. چرا آن‌ها را به این اندزه کوچک می سازند؟ آیا دلیلی منطقی‌ تر از عدم امکان مالی شهروندان می‌تواند وجود داشته باشد.

موضوع دیگر اینکه در سه و نیم ساعت پرسش و پاسخ، افزایش بی رویه قیمت ها اساساً مورد بحث قرار نگرفت. در حالی که همین رشد قیمت ها موضوع اصلی کشور است که مردم را در تنگنا قرار داده است.

در دسامبر سال پیش، از پوتین پرسیده شد که چرا قیمت شکر 70 در صد افزایش یافته است؟ بدنبال آن امسال قیمت همه اجناس چند برابر بالا رفته است. به عنوان مثال، قیمت کلم 124 در صد و مصالح ساختمانی دو برابر شده اند. به همین ترتیب رقم افزایش قیمت دیگر کالا ها در معرض دید همه قرار دارند. این در حالی است که حقوق بازنشستگان و دیگر طبقات حقوق بگیر تغییری نکرده است و سختی زندگی بر دوش مردم سنگینی می کند.

برای حل مشکل اقتصادی کشور، ما یک گزینه مردمی را به مقامات ارائه کردیم. از طرف دولت آمدند و خواستار سمیناری برای چگونگی روند کار شدند. سمینار برگزار شد و آکادمیسین کاشین، گرودینین، سوماروکف و کازانکوف (مدیران مؤسسه های مردمی صنعتی- کشاورزی) در ارتباط با مؤسسه های مردمی سخنرانی کردند، اما پس از چند روز، عده‌ ای با لباس‌های فرم به تأسیسات آمدند و به آزار و به بگیر و ببند کارکنان آنجا پرداختند.

این شرکت ها، کارا ترین و بهترین مؤسسه های تولیدی ما در منطقه مسکو و کل کشور می باشند. در حالیکه رئیس جمهور قبلاً اعلام کرده بود به کسی اجازه نمی‌دهد این مؤسسات را از بین ببرد…

ما این توانایی و فرصت را داریم تا کشور را از بحران خارج کنیم. تیم های ما در این شرکت ها بین 80 تا 100 هزار روبل (هردلار برابر 75 روبل است) حقوق دریافت می کنند. در این مؤسسات مسائل مربوط به کودکان، کودکستان، مدرسه، درمانگاه، معالجه افراد، اشتغال، حقوق بازنشستگی و مراقبت از سالمندان کاملاً حل شده است.

در خواست ها و پیشنهاد های سازنده ما، مرتب از جانب اعضای فراکسیون چپ از طریق تریبون مجلس دوما، برای حل مشکلات اجتماعی مطرح می‌شوند اما چرا گوشی برای شنیدن این نظرات نیست و دستی جهت اجرای این پیشنهاد های دراز نمی شود؟

موضوع با اهمیت دیگری که در این گفتگوی مستقیم اتفاق افتاد، ممانعت از حضور روزنامه نگاران پراودا، ساویستسکایا راسیا و کانال تلویزیونی خط سرخ حزب کمونیست روسیه بود. دلیل آن هم کاملاً واضح و روشن است: چرا که از سؤال خبرنگاران ما در هراس بودند!

و اما موضوعات داخلی باید حاوی این سؤال باشد: با چه دستاوردی به استقبال سال 2024  و دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری خواهیم رفت؟ این سؤالی است اساسی که پاسخ آن نیز بسیار دشوار است. من یک بار دیگر از طریق شما (خبرنگاران) از رئیس جمهور درخواست پاسخ دارم: با چنین بودجه ای که به تصویب رسیده است چه می‌خواهیم انجام دهیم؟ می‌گوید بودجه خوبی است و اجتماعی. چه افرادی به وی مشورت داده اند؟ ما متخصصان صاحبنظر و خوبی داریم و در مجلس دوما می‌توان کار حرفه‌ ای انجام داد. ما از طریق مطبوعات نیز تمام ردیف های بودجه را شرح داده ایم. باید اذعان کنم که این بودجه، صدقه ای است به مردم و بدون تردید افزایش فقر را به همراه خواهد داشت. من این مطلب را با موشکافی هم به رئیس جمهور نوشتم و هم برای همه اعضای دولت فرستادم. به روشنی نشان دادم که با چنین بودجه ای نمی‌توان انتظار توسعه کشور را داشت…

پوتین با تسلط و شایستگی به سوالات مربوط با کووید 19 پاسخ داد اما چه تعداد از مردم کد های QR را برای حضور در مجامع، استفاده از هواپیما و ... دارند صدایی شنیده نشد. این در حالی است که ناله و فریاد سراسر کشور را فراگرفته است. رئیس جمهور با نگرانی در باره آشفتگی کشور صحبت کرد. بله درست است ما در دو سال گذشته یک میلیون و 900 هزار نفر از شهروندان خود را از دست دادیم. این رقم تقریباً به اندازه جمعیت هفت شهر می شود. این بدان معنا است که جمعیت این شهرها با«بمباران هسته ای» نابود شده اند.

سیستم پزشگی در اتحاد شوروی در جهان از بهترین سیستم‌های پزشگی بود. در حالی که در کشور ما اکنون عملاً این سیستم نابود شده و مردم حتی نمی‌توانند بعد از سه هفته نوبت پزشگ بگیرند. پزشگان بیماری‌های عفونی در سال‌های گذشته 40 در صد کاهش یافته است...

کشور ما به یک دوره جدید، یک سیاست مالی جدید و کار ساز، اهدافی روشن و یک تیم حرفه‌ ای که صاحب فکر باشد و بدانند و بتوانند تصویری شفاف از آینده را نشان دهند نیاز دارد. هر چند میشوستین (نخست وزیر) تیم بدی ندارد اما آن‌ها هر کدام در گرداب (مشکلات) غوطه ورند...

چنانچه قصد جمعیتی سالم را داشته باشیم، باید حداقل حقوق ماهانه را به 25 هزار روبل برسانیم، یعنی اینکه دستمزد ها باید بین دو تا سه برابر اضافه شود. دستمزد ها حتی در کشور لیتوانی دو برابر روسیه است.

از طرف دیگر، الیگارش ها امسال 80 میلیارد دلار از کشور دزدیده و برده اند. در عرض دو سال تقریباً 600 تن طلا را خارج کرده‌ اند، امری که تا به حال هرگز سابقه نداشته است (حجم و مقدار طلا در هر کشوری پشتیبانی پول ملی هر کشور است).

کشور ما به ثبات پایدار نیاز دارد و ثبات بخودی خود ایجاد نمی‌شود، مگر اینکه قبل از هر کاری  با شهروندان وارد گفتگو شویم، آنان را محرم بدانیم و رأی و نظر شان را محترم بشماریم و چیزی را از آنان مخفی نکنیم.

ساوخوز ملی به نام لنین و با مدیریت گرودینین، از هر طرف توسط باند ها مورد تعرض قرار می گیرد و غارت می شود. مافیا بدون وقفه به زمین‌های شرکت های همگانی ساوخوزها دست اندازی می کنند. باغ‌ ها و نهالستان های کاشته شده توسط آکادمسین کاشین را عملاً به تعطیلی کشانده اند.

در مرکز مسکو، یک کارخانه بزرگ مبل سازی در حال تخریب است. در این کارخانه غالباً زنان

مشغول به کار بودند و عملاً از کار اخراج شده اند...

پوتین در ارتباط با وضعیت بین المللی کاملاً واقعی و عینی صحبت کرد. اما فراموش نکنیم که دشمنان ما ضعف های درونی ما را می‌دانند و کشور را عملاً محاصره کرده اند. در ارتباط با وضعیت دنباس،(دو جمهوری خلق در شرق اوکراین) ضرورت امنیت ما ایجاب می‌کرد تا این جمهوری ها از ابتدا به رسمیت شناخته می شدند. هر چند هنوز هم فرصت داریم و باید استقلال آن‌ها مورد تأیید ما قرار بگیرد. چرا که هم‌ اکنون بیش از 700 هزار شهروند روسیه با پاسپورت روسی در آن منطقه زندگی می کنند.

دو روز قبل حزب کمونیست روسیه، 150 هزار بسته کمک‌های انسان دوستانه به منطقه فرستاد و ما حدود 10 هزار کودک را از دنباس پذیرفتیم. ما باید با همه امکانات امنیت ملی خود را تقویت کنیم. دوستان و رفقای ما در احزاب برادر که  با آن ها ارتباط دوستانه و برادرانه داریم از روسیه حمایت می‌کنند و همبستگی بین‌المللی خود را ابراز می دارند. موضوعی با این اهمیت، باید در کنفرانس تلویزیونی پوتین، مورد توجه قرار می گرفت.

توصیه من به رئیس جمهور این است که چند مشاور کار آزموده و کاردان را برای خود انتخاب کند. یکی به سیاست بودجه تسلط داشته باشد، دیگری در تاریخ اتحاد شوروی کارشناس باشد…

باید به یاد بیاوریم که لنین و استالین کشوری ویران و خسته از جنگ (جنگ جهانی اول و دوم) را سر پا آوردند و به اوج حکومت سوسیالیستی رساندند. صنعتی کردن کشور، پیروزی بر اهریمن فاشیزم… دستیابی به فضای کیهانی و… این در حالی است که حاکمان کنونی حتی یک شمع برای لنین و استالین روشن نکردند و نمی کنند…

ادامه مسیر مالی و اقتصادی که صندوق بین‌المللی پول به ما دیکته کرده است به هیچ وجه منطقی نیست. بانک جهانی نیز آزمون دیگری را به ما معرفی می‌کند و ما به جای تقویت پول ملی خود می‌نشینیم و برای دلار دعا می کنیم. برای تقویت روبل باید باسواد، با هوش، موفق و تحصیل کرده و با اراده باشیم.

با آهنگ امروزی توسعه، با چنین سیاست مالی و اجتماعی و با چنین ستاد و اکیپی که عنان کشور را در دست دارند، نمی‌توانیم بدون دغدغه و بحران و دستاورد مثبتی، به استقبال سال 2024 برویم. ما باید به بنگاه های مردمی که الگویی برای تولید ملی هستند روی بیاوریم.

واقعیت این است که کنفرانس تلویزیونی پوتین، تصویر غم انگیزی را برای من رقم زد. در صورتی که باید گامی به جلو بر میداشت اما متأسفانه گامی به عقب بود.

 


https://www.rline.tv/news/2021-12-23-gennadiy-zyuganov-

prokommentiroval-press-konferentsiyu-vladimira-putina

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 816  - 8 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت