راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صف آرائی جنگی

میان اکرائین

و دو جمهوری

در شرق این کشور

ساویتسکایا راسیا-

 ترجمه نعمت بوستانی

 

  

طی روزهای اخیر، اوکراین با همه امکانات ترابری خود، فرستادن وسائل نقلیه زرهی و سلاح به سمت دونباس در شرقیاین کشور را ادامه داده است. در این زمینه شواهد ویدئویی انکار ناپذیری از بارگیری تجهیزات نظامی در سکوهای راه آهن های اکراین، در شبکه های اجتماعی وجود دارد.

 یک ماه قبل، ارتش این کشور، وسایل نقلیه، تانک و ماشین‌های زرهی را به سمت دونباس به حرکت درآورد. در اواخر ماه مارس نیز اکراین، یک ردیف تانک را بر سر مرزهای جمهوری مردمی لوگانس، مستقر کرد.

سرلشکر روسلان یاکوبوف، رئیس دفتر نمایندگی جمهوری دونتسک، در مرکز این جمهوری گفت،  نیروهای مسلح اوکراین، هر روزه هر دو جمهوری دنتسک و لوگانس را گلوله باران می کنند. به گفته وی، اوضاع در مقدم جبهه هر ساعت بدتر می شود.

در رابطه با وخیم تر شدن اوضاع، خصوصا در پی کشته شدن چهار نظامی اکراین، در تاریخ 26 مارس ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، با نمایندگان چهار کشور نرماندی، یک رایزنی اضطراری انجام داد.

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری دونتسک گفت، عملاً هیچ فرصتی برای متوقف کردن درگیری‌های  نظامی در دونباس وجود ندارد و حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین در آینده نزدیک پیش بینی میشود . به گفته پوشلین، در حال حاضر کی یف، از نظر امکانات مادی و فنی، جهت یک حمله همه جانبه به دنباس تقویت شده است. هر چند نا روشن است که اگر حمله نظامی انجام بگیرد برای کل اوکراین، فاجعه‌ ای در پی خواهد داشت یا نه، که درعمل معلوم خواهد شد.

رئیس جمهور دونتسک یادآوری کرد، کیف به جای اجرای توافق نامه‌ های مصوب، در روند مذاکرات سنگ اندازی می‌کند و راه حل نظامی بی سرانجامی را در پیش گرفته‌ است.

الکساندر بورداوی، رئیس اتحادیه داوطلبان (جنگ) دنباس اظهار داشت، انتظار می رود در پایان ماه آوریل درگیری ها در دونباس شدت بگیرد. به گفته بورودای، کیف در حال ایجاد نیرویی قابل توجه برای کشاندن آن‌ها به مرزهاست. سوأل اساسی این است که آیا جنگ در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و آیا روسیه در صورت حمله همه جانبه توسط نیروهای مسلح اکراین به یاری دونتسک خواهد شتافت؟ البته دو راه وجود دارد: یا روسیه به كمك نخواهد آمد و یا این که پشت ما را خالی نخواهد کرد. وی تأكید كرد، چنانچه روسیه حمایت نكند، انجام عملیات نظامی طولانی مدت، با نیروهای برتر دشمن دشوار خواهد بود اما در صورت کمک، بدون تردید اکراین شکست خواهد خورد. شکل منطقی و عادلانه آن این است که روسیه در مقابل حمله نظامی به ساکنان دنباس که تعداد قابل توجهی از آنان شهروند روسیه می‌باشند بی‌تفاوت نباشد و در صورت تهاجم نظامی، مردم این منطقه را بی پشتبان نگذارد.

هر چند اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که روسیه نقشه های تهاجمی اوکراین و غرب در رابطه با جمهوری های دونتسک و لوگانسک را بدون جواب نخواهد گذاشت.

 قابل توجه است که برای اولین بار روسیه، تجهیزات نظامی عمومی و کارآمد را به جمهوری های دنتسک و لوگانسگ، عرضه کرده است. مطابق گزارشات مطبوعاتی، در ماه مارس در دونتسک، مشاهده شد که جیپ های کاملاً جدید پاتریوت با مسلسل های NSV Utes با کالیبر 12.7 میلی متر و PKM با کالیبر 7.62 میلی متر که روی آن‌ها نصب شده اند مشاهده شده است. بر اساس گزارش ها، اولین گروه به میزان 15 واحد تحویل داده شده و دنیس پوشیلین، رئیس جمهور وسایل موتوریزه را به نیروهای مسلح دونتسک تحویل داده است. دو روز بعد، لئونید پاسچنیک، رئیس جمهور لوگانسگ نیز تعدادی از همان مدل و مارک را به ارتش این جمهوری تحویل داد. به این ترتیب باید به این نتیجه رسید که وسایل نقلیه مخصوصاً برای استفاده در خط مقدم جبهه طراحی شده‌اند و قدرت دفاعی آنان را تقویت است.

(یاد آوری می شود، با تشدید عملیات نظامی و امکان حمله سراسری ارتش اکراین به دنباس، صد ها داوطلب از شهروندان روسیه و دیگر جمهوری های سابق اتحاد شوروی، برای دفاع از مردم دو جمهوری دونتسک و لوگانسگ اعلام آمادگی کرده‌ اند.م)

 

http://www.sovross.ru/articles/2105/51613




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 781  -  18 فروردین 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت