راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاجعه

 "ایمنی گله ای"

به مرگ گله ای

تبدیل شد!

 

 

شمار قربانیان کرونا نه تنها در ایران که در اروپا نیز رو به افزایش است. اکنون برای بسیاری از مردم جهان این پرسش بوجود آمده که ریشه این همه تعلل و کوتاهی در مبارزه با کرونا، در ساخت واکسن، در خرید واکسن، در تامین ماسک، در قرنطینه و ... در کجا قرار داشت؟ اینکه رهبرانی نظیر ترامپ در آمریکا یا جانسون در انگلستان یا ماکرون در فرانسه داشتن ماسک را بیهوده عنوان می کردند یا مردم خود را به معجزه داروهایی نظیر کلروکین امیدوار می ساختند برآمده از حماقت و بلاهت آنها بود یا یک برنامه حساب شده؟

امروز روشن شده که رهبران آمریکا و اروپا از همان روز نخست بدنبال اجرای ایمنی گله ای بوده اند. ایمنی که به گفته انگلا مرکل صدر اعظم آلمان با مرگ و میر 5 درصد مبتلایان یعنی حدود 15 میلیون کشته در اروپا و 350 میلیون در سطح جهان پایان می یافت. ولی شرط تحقق ایمنی گله ای آن بود که بیماری بسرعت گسترش پیدا می کرد و پایان می یافت. استفاده از ماسک و قرنطینه و فاصله اجتماعی مانع گسترش سریع بیماری و تحقق سریع ایمنی گله ای بود. مخالفت اولیه رهبران اروپایی با ماسک و قرنطینه و ادعای آنکه اصلا ماسک نداریم از همینجا ناشی می شد.

این طرح شکست خورد به دو دلیل عمده. دلیل نخست اینکه رهبران چین که کرونا نخستین بار در آنجا بروز کرد زیر بار ایمنی گله ای نرفتند و آن را غیراخلاقی اعلام کردند و به سیاست قرنطینه روی آوردند. موفقیت سیاست قرنطینه در کنترل بیماری به مردم همه جهان نشان داد که مرگ براثر کرونا سرنوشت محتوم نیست. بنابراین مقاومت مردم به عامل دومی تبدیل شد که نقشه ایمنی گله ای را بر هم زد. مردم خود رعایت امور سلامتی و حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را آغاز کردند. تصور و گمان رهبران غربی هم از امکان تحمیل فعالیت عادی اقتصادی و هم از سرعت بالای گسترش بیماری درست از آب در نیامد. طرح ایمنی گله ای سریع شکست خورد، نه اینکه فراموش شد. رهبران اروپایی و آمریکایی با تعلل و تاخیر شش ماهه کار تحقیقات و ساخت واکسن را آغاز کردند. حتی به روش هایی روی اوردند تا مردم را از قرنطینه منصرف و خسته کنند، مانند سیاست حکومت نظامی شبانه یا جلوگیری از خارج شدن مردم از خانه حتی برای قدم زدن در خیابان و ...

در نهایت رهبران آمریکا زودتر از رهبران اروپا شکست طرح ایمنی گله ای را دریافتند و خود را برای واکسن آماده کردند. نتیجه این شده که اکثر کشورهای اروپایی هنوز زیر 10 درصد جمعیت خود را واکسن نزده اند و همچنان با تاخیر و تعلل در انتظار ایمنی گله ای نشسته اند. در ایران هم گفته می شود که در سطح بالای شورای امنیت ملی و وزارت بهداشت، همسو با رهنمودهایی که از اتحادیه اروپا به آنها می رسد، تصور ایمنی گله ای غلبه دارد و حتی برخی کارشناسان حکومتی در تحلیل های محرمانه خود مدعی اند که ایران به مرحله ایمنی گله ای رسیده یا حداکثر تا دو یا سه ماه دیگر خواهد رسید و رفتن به دنبال واکسن کاری اشتباه است. تاخیر و تعلل حکومت در ساخت و خرید و زدن واکسن برآمده از این گمان است.   

این در حالیست که برخی کارشناسان با تحلیل جهش های ویروس و عوامل دیگر معتقدند که ایمنی گله ای دربرابر کرونا هرگز ایجاد نخواهد شد و نیاز به واکسن تا دهه ها یا شاید همیشه وجود خواهد داشت، همانگونه که دربرابر ویروس انفلونزا ایمنی گله ای ایجاد نشده و هر سال دهها هزار تن بر اثر ابتلا به این ویروس کشته می شوند. امروز مردم ایران یک بار دیگر قربانی عدم استقلال اندیشه رهبران حکومت و دنباله روی آنها از رهنمودهای کسانی هستند که خودشان کارنامه ای ناموفق، اگر نگوییم جنایتکارانه، در مقابله با همه گیری کرونا داشته اند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 782  -  25 فروردین 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت