راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای آنها که

فراموش کرده اند

و یا اطلاع ندارند!

 

با انتشار قسمتی از بیانیه حزب توده ایران در سال 1358 در راه توده شماره 782 که مرتبط با قانون اساسی جمهوری اسلامی بود، سئوالات متعددی از ما شده که تقریبا در تمامی آنها، سئوال کنندگان خواهان منبع انتشار اولیه این بیانیه بوده اند. گوئی با نظری (درباره مخالفت حزب توده ایران با اصل ولایت فیقه) روبرو شده اند که تاکنون از آن اطلاع نداشته اند. ما این سئوال کنندگان را به سه گروه تقسیم کرده ایم: شماری که در سالهای پیش و پس از انقلاب تا یورش به حزب در داخل کشور فعال بوده اند اما با گذر زمان بسیاری از موضع گیری های رهبری وقت حزب را فراموش کرده اند. گروه دوم کسانی اند که عمدتا پس از انقلاب به حزب پیوسته و فعالیت محدودی داشته و سپس راهی مهاجرت شده و گذشته را با دشواری به یاد می آورند. اندک شماری هم هستند که نه بعنوان توده ای، بلکه عمدتا در داخل کشور کار تحقیقی و یا فعالیت سیاسی می کنند و  این نوع اسناد برای آنها هم بدیع است و هم چراغ راهنما.

برای هر سه گروه یاد آوری می کنیم که مجموع اسناد و اعلامیه های حزب توده ایران - از شهریور 1357 تاپایان اسفند 1358- در یک مجلد 350 صفحه ای پیش از یورش به حزب توده ایران درداخل کشور منتشر شده است و هنوز هم با اندکی جستجو می توان آن را در داخل کشور یافت و مطالعه کرد. بیانیه و یا "نامه سرگشاده" حزب توده ایران درباره قانون اساسی و تدوین متمم آن در صفحه 261 این کتاب منتشر شده که بخش مربوط به نظر حزب توده ایران درباره ولایت فقیه که در شماره گذشته راه توده (782) منتشر شد از همین کتاب و همین بیانیه برگرفته شده بود. بیانیه ای که در حد خود یک سند مهم و معتبر سیاسی است. عین این بیانیه را همراه با تصویر صفحه اول کتاب مورد اشاره را دراین شماره راه توده منتشر کرده ایم.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 783  -  اول اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت