راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مرگ ناگهانی

پر ابهام و سئوال

سردار حجازی

 

  

هفته گذشته محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درگذشت. در گذشت وی در شبکه های اجتماعی ابتدا به دلیل کرونا اعلام شد، بعد سخن از عارضه قلبی به میان آمد، بعد گفته شد که او شهید شده، سپس حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در توییت هایی اعلام کرد "به صهیونیست‌ها می‌گوییم این شادی شما زودگذر است و شما ناپدید خواهید شد." و "باشهادت سرداران انقلاب (سردار سلیمانی، سردار حجازی و...)، پرچم مقاومت بر زمین نمی‌افتد." بعد رمضان شریف سخنگوی سپاه علت مرگ سردار حجازی را عوارض شیمیایی زمان جنگ اعلام کرد. بعد گفتند کرونا گرفته ولی بهبود یافته ولی صهیونیست ها بدنبال ترور او بوده اند و بالاخره حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد کارشناس مذهبی صدا و سیما گفت که مرگ حجازی براثر یک ویروس بوده ولی "ویروسی آمده که این ویروس کرونا نبوده است."

این طرز خبررسانی چند دهه است که در جمهوری اسلامی ادامه دارد و اعتماد مردم را به همه چیز از بین برده و منشا انواع و اقسام شایعه ها بوده است. مثلا الان معلوم نیست آیا سردار حجازی در خانه اش ترور یا مسموم شده و مقامات سپاه برای آنکه دوباره بحث نفوذ در سپاه بالا نگیرد آن را مطرح نمی کنند، یا این خبررسانی مبهم و به میان کشیدن پای اسرائیل را برای آن انجام می دهند که بر روی مذاکرات هسته ای فشار بیاورند و احتمال احیای برجام را بر هم بزنند و ...

 در ماجرای ترور فخری زاده نیز به همین شکل عمل شد و آخر سر کار به گردن پهپاد و ماهواره افتاد و هیچکس هم نفهمید که فخری زاده چگونه ترور شد، یا همین انفجار در نطنز که انواع شایعات و سخنان مختلف و اظهارنظرهای پوچ مطرح شد تا نحوه این انفجار نیز در پرده بماند. قبل از آن هم ماجرای سقوط هواپیمایی اوکراینی که همچنان گزارشش منتشر نشده و حوادث دیگری که گردانندگان دستگاه تبلیغاتی حکومت گمان می کنند با این روش ها می توانند همیشه از شفاف گویی و پاسخگویی به مردم فرار کنند، در حالیکه نتیجه آن جز گسترش شایعات و بی اعتمادی چیزی دیگر نبوده است.

همه اینها، همه این بی اعتمادی به مردم و بی اعتمادی مردم به حکومت ریشه در سیاست خودی و غیرخودی حکومتی دارد. مردم از نظر حکومت غیرخودی هستند و باید از آگاهی، از دانستن واقعیت محروم باشند. مخالفتی که جریان راست ارتجاعی ایران با شبکه های اجتماعی دارد و مدام در پی محدود کردن و بستن و فیلتر کردن آنهاست هم ریشه آن در همین بی اعتمادی و غیرخودی دانستن مردم است. بی اعتمادی که در اطلاع رسانی به مردم بروز می کند و می رود تا فیلترینگ و از آنجا به نظارت استصوابی و انتخابات گسترش پیدا می کند. و از آنجا می رود به فسادی که از صدر تا ذیل سیستم را در برگرفته  که ارقام میلیارد دلاری آن برای مردم دیگر عادی شده است. و از آنجا می رود به نفوذی که همچون فساد تمام دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور را در چنگ خود گرفته که به راحتی می تواند چند تن اسناد اتمی و نظامی را از ایران خارج کند یا در نطنز بمبگذاری کند، رد قاسم سلیمانی را به آمریکایی ها بدهد، یا ترتیب ترور دیگری را فراهم کند. همه اینها چهره های مختلف تقسیم حکومتی جامعه به یک اکثریت غیرخودی مردم و اقلیت خودی حکومتی است.

شایعات و خبر رسانی مرگ سردار حجازی را هم باید در همین چارچوب دید. همانطور که تدارک انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز به همین شکل پیش می رود و می کوشند اکثریت غیرخودی از حق انتخاب خود محروم شوند تا اقلیت خودی بتواند به فساد، به نفوذ، به قدرت و ثروت بیش از گذشته چنگ زند. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 783  -  اول اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت