راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سکوت رسانه ای

درباره اثرات کرونا

درکشورهای افریقائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 


خلاصه ای از مصاحبه اقتصادان سنگالی "نه دونگو سامبا" با روزنامه اومانیته.

اومانیته: بیماری همه گیرکووید 19 تأثیر اجتماعی وحشتناکی در قاره افریقا در سال 2020 داشته است، چه امیدی  برای سال 2021 برای این قاره وجود دارد؟

نه دونگو سامبا سیلا: در بیشتر کشورهای آفریقایی، رشد اقتصادی به قیمت کالاها بستگی دارد و بهبود اقتصادی لزوماً به این امر بستگی دارد. موضوع اصلی دیگر دسترسی به کمک های مالی و ظرفیت پرداخت وامهای مالی، یعنی بدهی کشورهای افریقایی به طلبکاران است، زیرا زمینه های بهداشتی مشکلات عظیم بودجه ای را در کشورهای افریقایی ایجاد می کند. دولت ها نیز باید بتوانند بدهی خود را به بازارها بپذیرند. ساحل عاج اخیراً توانسته با نرخ نسبتاً مناسب وام دریافت کند، اما متأسفانه این یک استثنا در کل قاره است.

اومانیته: بدین ترتیب کشورهای غربی تقریبا امکان پرداخت بدهی های خود را ندارند. آیا کشورهای آفریقایی می توانند به چین روی بیاورند؟

نه دونگو سامبا: هنوز هم امکان مبادلات کالایی دو جانبه بین کشورهای افریقایی و چین وجود دارد یعنی بدهی دو جانبه بین دو کشور وجود دارد. یعنی این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای افریقایی روابط تجاری خود را با چین گسترش دهند، اما کشورهای شمال افریقا عمدتا از طریق حاکمیت پولی خود به وام دسترسی دارند. ارزهای مستقل "پول" کشور الجزایر و یا مراکش برای پرداخت بدهی خود بر روی مالیات ها تکیه نمی کنند و بانک های مرکزی نرخهای استقراض دولت ها را تعیین می کنند. این مورد در کشورهای جنوب افریقا وجود ندارد. جایی که ما با نرخ های تعیین شده توسط بازارهای مالی روبرو هستیم و بدهی های ارزی خارجی داریم این یک تفاوت عمده است.

 گسترش بیماری کووید 19یک هشدار برای قاره افریقا است و باید با منطق دیگری با ان روبرو شد و دستورالعمل هایی که از زمان استقلال کشورهای افریقایی از انها استفاده کرده ایم را باید کنار بگذاریم زیرا این دستور العمل ها دیگر کارگر نیست و ما باید مدلهای گذشته را کاملاً تغییر دهیم و بر اساس منابع مالی و امکانات  خود مدلهای جدیدی را در نظر بگیریم.

امروزه، هنگامی که یک کشور آفریقایی در بازارهای مالی وام می گیرد، موظف است منابع معدنی و یا صنعتی خود را برای بازپرداخت بدهی در دسترس بدهکاران  قرار دهد. همین گردش نامطلوب ما را کاملاً به مواد اولیه صادراتی ما وابسته می کند.

اومانیته: منطقه تجارت آزاد آفریقا که قرار بود از اول ژانویه لازم الاجرا شود، توسط بانک جهانی به عنوان یک منبع مهم رشد اقتصادی معرفی شده است. نظرشما در این مورد چیست؟

نه دونگو سامبا: مزایای توافق نامه تجارت آزاد به طور سیستماتیک مثبت است، اما متأسفانه نتایج اغلب ناامید کننده است. تبلیغات توسط بانک جهانی واتحادیه آفریقا در مغایرت با تاثیر واقعی این منطقه تجارت ازاد است. به عنوان مثال مطالعات لیبرال از این فرض آغاز می شود که لزوماً اشتغال کامل در کشورهای افریقایی وجود خواهد داشت یا اینکه از دست دادن درآمد گمرکی تاثیری در امور مالی عمومی این کشورها نخواهد داشت. فرضیه لیبرالیستی که با واقعیت متفاوت است.

اومانیته: چگونه می توان اقتصاد قاره افریقا را از کارآیی و مقاومت بیشتری برخوردار کرد؟

نه دونگو سامبا: نبودن ساختارهای مالی و بانکی قوی ما را بسیار ناتوان می کند. اگر سنگال با کنیا معامله کند، معاملات به دلار انجام می شود! بنابراین ما برای چنین معاملاتی باید صنایع و کشاورزی خود را توسعه دهیم.

قبل از صحبت در مورد تجارت آزاد، ابتدا باید تولیدات خود را تضمین کنیم، تا انجا که ممکن است حمل ونقل صادرات خود را برنامه ریزی و تضمین کنیم.

انگلیس اولین کشوری بود که تجارت آزاد را ارتقا داد، اما این کار را وقتی انجام داد که انتظارچیزی  از پروتکسیونیسم (حمایت گرائی) نداشت!

 

 .https://www.humanite.fr/economie-lafrique-doit-gagner-en-

souverainete-monetaire-et-relocaliser-sa-production-699306

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 774  -  15 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت