راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه «نوام چامسکی» با "راشا تودی"
انگیزه های اجتماعی
حمله به کاپیتول را
نباید حمایت از ترامپ فهمید

ترجمه - عسگر داوودی



«نوام چامسکی» استاد فلسفه، زبانشناس، مورخ و دانشمند علوم اجتماعی آمریکا آخرین دیدگاهش را در رابطه با حوادث اخیر انتخاباتی امریکا و حمله به کاپیتول در آمریکا این گونه با سایت اینترنتی روسیه امروز در میان گذاشت:
لیبرال ها نیز مثل هواداران ترامپ در رویاهای خود به «کارگردانی تروریسم بین المللی» باور دارند. کل رژیم امریکا در ماهیت به این عمل عقیده دارد.
همانگونه که به جمهوری خواهان نمی توان باوراند تا اعتراف کنند که در انتخابات بازنده اند، همانگونه نیز دموکرات ها بر این باورند که ایالات متحده باید عملا کارگردانی مبارزه با تروریسم بین الملل را رهبری کند.
اصطلاح « جنگ علیه تروریسم» که «رونالد ریگان» از زمان ریاست جمهوری اش وارد زبان صاحبان قدرت در آمریکا کرد، امروزه نیز عملا به منظور اعمال سیاست تروریستی ایالات متحده در آمریکای مرکزی و جنوبی بکار گرفته می شود. «نلسون ماندلا» رهبر ضد نژادپرستی افریقای جنوبی ازطرف آمریکا تا سال 2008 بعنوان تروریست شناخته می شد. این نوع اعمال نظر نشانه باورهای صاحبان قدرت در واشنگتن است، آنها حتی مدت ها پس از اضمحلال رژیم آپارتاید در افریقای جنوبی، نه در حرف بلکه در عمل به پذیرش این واقعیت تن نمی دادند و در دخالت نظامی علیه خواسته های مردم نیکاراگوئه و انقلاب ساندنیستی نیکاراگوئه نیز همین روش را اعمال کردند. با وجود اینکه «دیوان بین‌المللی دادگستری» سازمان ملل دخالت نظامی در نیکاراگوئه را زیر پا گذاشتن حقوق حقه ملت نیکاراگوئه ارزیابی کرده بود. این عمل دولت «رونالد ریگان» در جامعه اندیشمندان سیاسی آمریکا هنوز هم اوج تروریسم دولتی تعریف می شود. اما در آن تاریخ روزنامه «نیویورک تایمز» در سرمقاله خود نوشت: «لازم است تا نظر دیوان بین المللی لاهه نادیده گرفته شود چرا که با لحن خصمانه ای اعلام شده است!» می بینید که به بهانه کاربرد کلمه خصمانه مصوبه یک دادگاه بین المللی را بدلیل اینکه علیه دخالت آمریکا در امور داخلی یک ملت بود، لاپوشانی کردند! (دیوان بین‌المللی دادگستری، رکن قضایی سازمان ملل متحد می باشد که در سال1920 بنیانگذاری شده است و به «دادگاه لاهه» مشهور است.م). مورد دیگر دشمنی دیرینه با کشور کوبا است. ملتی بیش از نیم قرن است که قربانی سیاست های خصمانه و تحریم های اقتصادی آمریکا واقع شده است. هدف از دخالت در امور داخلی و اعمال تروریسم اقتصادی علیه یک ملت، سرنگون کردن این حاکمیت مردمی است. حاکمیتی که مایل نیست به دیکتاتوری دلار آمریکا گردن نهد. بعلاوه همین اتفاقی که در 6 ژانویه در حمله به کاپیتول واقع شد را نباید رفتار احمقانه تعدادی طرفدار ترامپ ارزیابی کرد. موضوع عمیق تر از این ارزیابی هاست.هیچ اتفاقی تصادفی بروز نمی کند مگر اینکه عینیتی در پشت آن وجود داشته باشد. این اتفاق نشانه نارضایتی عمیق و گسترده میلیون ها آمریکائی بود. ما با یک بحران مواجهیم. پیشنهاد «ایجاد پیاده کردن یک برنامه رفاهی و متمایل به خواسته های مردم» که توسط «برنی ساندرز» پیشنهاد شد، یک مورد آزمایش شده مثبت در آلمان است که «علایق طبقاتی طیف های متوسط متمایل به راست در جامعه» را منعکس و اعمال کرده است اما این موضوع در آمریکا و در خلال انتخابات ریاست جمهوری یک برنامه افراطی، رادیکال و منفی برای کشور ارزیابی شد و نه فقط منفی و زیان آور بلکه حتی فریبکارانه جلوه داده شد.


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 774  -  15 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت