راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوی تلفنی

بایدن و پوتین

اومانیته – ترجمه جعفر پویا

 


جوبایدن رئیس جمهور امریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک گفتگوی تلفنی در باره مسائل عمده جهانی - از خلع سلاح هسته ای تا سرنوشت "الکسی ناوالنی" انجام داد.

هنگامی که باراک اوباما در سال 2009 به کاخ سفید رسید به روسیه پیشنهاد داد که روابط "دو کشور" را به سمت "عادی سازی" هدایت کند. جو بایدن معاون باراک اوباما، که امروز جانشین ترامپ و اوباما شده مدعی چنین جاه طلبی نیست. تنها در مقایسه با دونالد ترامپ اوسعی دارد که روابط دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن را متعادل کند .بنابراین، وی در تماس با ولادیمیر پوتین  اصرار داشت درباره همه صحبت کند. گفتگو بین دو رهبر، احتمال تمدید دوباره عادی سازی روابط دیپلماتیک را تأیید می کند .پیمان استراتژیک کاهش سلاح هسته ای که در سال 2010 بین دو کشور امضا شد در 5 فوریه منقضی می شود اما احتمالا تمدید آن برای مدت پنج سال تائید خواهد شد. دونالد ترامپ وفادار به استراتژی یک جانبه گرایی وعده داده بود که از چنین گزینه ای خودداری خواهد کرد. در جریان همین ارتباط تلفنی دو رئیس جمهور درباره بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران نیز گفتگو کردند. اغاز گفتگو در مورد توافق هسته ای ایران بین دو کشور مطابق با خواست روسیه برای "عادی سازی" روابط دو کشور است. از نظر جو بایدن، این واضح است که دونالد ترامپ به مدت چهار سال با دقت از توافق هسته ای با ایران اجتناب کرد .

 جوبایدن ابتدا "نگرانی" خود را بدنبال "مسمومیت الکسی ناوالنی"، که در 17 ژانویه هنگام بازگشت از روسیه دستگیر شد و همچنین برخورد با اعتراضات مسالمت آمیز طرفداران "الکسی ناوالنی" توسط نیروهای امنیتی روسیه را ابراز داشت. این در شرایطی است که مسکو "دخالت" واشنگتن در امور داخلی خود را محکوم کرده است.

رئیس جمهور جدیدامریکا سپس "حمایت قاطع" آمریکا از حاکمیت اوکراین "در برابر روسیه" را مطرح کرد. سرانجام نیز "مداخله در انتخابات سال 2020"، حمله سایبری اخیربه وزارتخانه های ایالات متحده نیز مطرح شد.

ریاست جمهوری امریکا جزئیاتی از پاسخ ولادیمیر پوتین را دراختیار رسانه ها قرار نداده و تنها تأكید كرده است كه روسیه خواهان "عادی سازی روابط" است. روابطی كه بتواند "نه تنها منافع هر دو كشور بلكه منافع كل جامعه جهانی را تأمین می كند."

تماس تلفنی بایدن با پوتین را میتوان اولین اقدام دیپلماتیک بایدن برای "بازگشت آمریکا" به صحنه بین المللی دانست. سیاستی خلاف استراتژی ترامپ!

https://www.humanite.fr/washington-moscou-nouvel-equilibre-ou-normalisation-699387

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 774  -  15 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت