راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاجعه قطعی است

اگر سرمایه داری

در روسیه کنترل نشود

والنتین کاتاسونف- سویتسکایا راسیا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 بانک مرکزی روسیه روز نوزدهم ژانویه طی گزارشی اعلام کرد، در سال 2020 مبلغ 47.8 میلیارد دلار از روسیه خارج شده است. این در حالی است که سال 2019 این رقم 22.1 میلیارد بود. بنا بر این خروج سرمایه از روسیه در سال گذشته 2.2 برابر افزایش داشته است.

با یک بررسی کلی، از سال 1994 تا به حال مبلغ خروجی ارز از روسیه، به 829.6 میلیارد دلار رسیده است. روند خروج سرمایه از کشور تأثیر بنیادین را بر نا بسامانی های اقتصاد و زندگی مردم داشته است.

این میزان پول از تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند سوئیس (708 میلیارد دلار)، عربستان سعودی (681 میلیارد دلار) ترکیه (650 میلیارد میلیارد دلار) بیشتر است. در واقع، این میزان کل خسارات رسمی است که به اقتصاد روسیه برای دوره 1994-2020 وارد شده است. اگر خروج سرمایه از کانال های غیرقانونی مانند قاچاق را نیز در نظر بگیریم، مواردی که بانک روسیه نمی تواند ثبت کند، بیش از یک تریلیون دلار را شامل می شود. به منظور پوشاندن این سرقت گسترده و مداوم از کشور، مقامات تصمیم گرفته اند اصطلاح « خروج خالص سرمایه خصوصی» را عنوان کنند.

در ذهن اکثر شهروندان روسیه، پیام های مربوط به صادرات سرمایه خصوصی (مفاهیم مرتبط: «خروج خالص»، «نشت»، «پرواز» سرمایه خصوصی، «تراز مثبت معاملات مالی بخش خصوصی») با فعالیت های شرکت های روسی و خارجی از بخش های مختلف اقتصاد و بانک ها انجام شده است... آیا واقعاً چنین است: مشاغل روسی و خارجی سرمایه را به اقتصادهای غربی و حوزه قضایی خارج از کشور، سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار، املاک و مستغلات، قرار دادن پول در حساب های بانکی و غیره منتقل می کنند. همه این موارد برای مردم غیر قابل قبول و پذیرفته نشدنی است و باعث خشم منصفانه میلیون ها شهروند و میهن پرست روسیه و سیاستمداران مخالف حکومت می شود.

 شهروندان به درستی خواستار برقراری نظم ابتدایی در این زمینه با ایجاد محدودیت های شدید و ممنوعیت حرکت آزادانه سرمایه خصوصی از مرزها هستند (اتفاقاً نه تنها صادرات، بلکه واردات سرمایه نیز منحصراً سوداگرانه است). شهروندان وظیفه شناس و مخالفین وطن دوست، اظهار می دارند، آنها هیچ دارایی در ایالات متحده یا در جزایر «مه آلود» یا در فلات قاره مانند باهاما یا پاناما ندارند و هرگز هیچ دارایی هم نداشته اند. بله، عده‌ای از آنها دارایی هایی مانند ارز خارجی در دست دارند. حال چه به صورت نقدی (زیر تشک) و یا به صورت غیر نقدی (در حساب های بانک های روسیه) اما این یکی از اشکال صادرات سرمایه است.

داده‌های بانک روسیه نشان می دهد، در سپرده ها و سایر حساب های بانکی که توسط شهروندان روسیه در پاییز سال گذشته افتتاح شده است، حدود 90 میلیارد دلار ارز خارجی وجود دارد. بعلاوه، پول‌های نقد «زیر تشک» شهروندان از 40 تا 80 میلیارد دلار است. - البته این ارقام را من تخمین می‌زنم -. هیچکس نمی تواند به طور قطع مبلغ دقیقی را معین کند، حتی بانک مرکزی. به این دلیل که قسمت قابل توجهی از ارز نقدی از طریق کانال های کنترل نشده (گاهی قاچاق کاملاً غیرقابل کنترل) می آید و از کشور خارج می شود.

تبدیل وجوه شهروندان روس به ارز خارجی، به عبارت ملایم، عملی است غیر ملی اما مقامات پولی کشور با پیگیری کاهش ارزش روبل، مردم را وادار به این عمل غیر میهن پرستانه می کنند. به همین مناسبت وزارت دارایی، اعلام می‌کند کاهش نرخ روبل لازم است. چرا که اجرای بودجه فدرال به پول ملی انجام می شود. مقامات بلند پایه کشور سالهاست، شعارهایی راجع به ضرورت دلار زدایی از اقتصاد روسیه سر می‌دهند اما هیچ اقدام جدی و پایه‌ ای انجام نمی‌شود.

به عنوان مثال، برای این که شهروندان ارز خارجی را انتخاب نکنند، باید راه قابل اطمینان تری را به آنها پیشنهاد داد. اول از همه این امر می‌تواند با طلا صورت بگیرد که برای استخراج آن، کشور ما رتبه دوم جهان را دارد. اما وزارت دارایی سالهاست، سرسختانه با مالیات 20٪ بر ارزش افزوده عملیات با طلای پولی را حفظ کرده که بالاترین میزان در جهان است. این سد غیر قابل عبور همچنان باقی است. خوب، این یک سند مشخص است که آقای «سیلوانوف»(وزیر دارایی.م) با دلار آمریکا بازی می کند.

اما کانال دیگری برای صادرات سرمایه از کشور توسط افراد وجود دارد. نه، من در مورد برخی از قاچاقچیان یا میلیاردرهای روسی صحبت نمی کنم که می توانند آزادانه و به طور رسمی مبالغ زیادی را به سمت بانک های خارج از کشور منتقل کنند. منظور من کانال صادرات است که توسط هزاران و هزاران شهروند مورد استفاده قرار گرفت و تعداد آنها در حال حاضر به میلیون ها نفر رسیده است. منظورم خرید اوراق بهادار خارجی است. در تراز پرداخت های فدراسیون روسیه، به دست آوردن چنین اوراق بهادار در موقعیت «سرمایه گذاری نمونه کارها» منعکس می شود. براساس داده های بانک روسیه که در این هفته منتشر شد، ساکنان روسیه 10.2 میلیارد دلار از طریق سرمایه گذاری در اوراق بهادار خارج کرده اند.

 در مقایسه با سال 2019 ، خروج سرمایه به سرمایه گذاری های از این دست در خارج از کشور 5 برابر شد و روس ها 2.3 میلیارد دلار در اوراق بهادار خارجی سرمایه گذاری کردند. بانک روسیه تشخیص نمی دهد که چه بخشی از سرمایه گذاری در اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و چه بخشی توسط اشخاص حقوقی انجام می‌شود...

 من قبلاً نوشته ام، در سال 2020 تغییرات عمده ای در بازار مالی روسیه بوجود آمده است. پایین آمدن نرخ سود سپرده های بانکی، سپرده گذاران را بر آن داشت تا وجوه خود را به بازار سهام منتقل کنند، جایی که تصور می کنند می توانند سود بیشتری به دست بیاورند.

طبق گزارش بانک مرکزی فدراسیون روسیه، از ابتدای سال 2020، تعداد حساب های کارگزاری افراد تقریباً دو برابر شده است - از 4.2 به 7.6 میلیون نفر. به میزان سه چهارم، روس ها 1.7 تریلیون روبل پس انداز به بورس گذاشتند و حجم دارایی را به یک رکورد مطلق 12.7 تریلیون روبل افزایش دادند. ( هر دلار تقریباً 75 روبل.م)

در بدو امر تنظیم کننده مالی، در وزارت خانه‌های دارایی و وزارت توسعه اقتصادی، به زعم خود وضعیت مثبتی را در روند جدید مشاهده کردند. آنها می گویند میلیون ها نفر شهروند روس، با پول خود به توسعه اقتصاد روسیه کمک می کنند. با این حال، در ماه های آخر سال گذشته لحن مقامات تغییر کرد چرا که علایم هشدار عیان شد. پول روسها نه تنها به اقتصاد روسیه پمپاژ نمی‌ شد بلکه عمدتا به خارج از کشور و در درجه نخست از ایالات متحده آمریکا سردر می آورد.

در سال 2014  معاملات منظم سهام شرکت های آمریکایی در بورس اوراق بهادار سن پترزبورگ (SPB) آغاز شد و از آن زمان تعداد اوراق بهادار موجود به 1.6 هزار رقم رسیده است اما جهش کیفی و کمی در اوت سال گذشته رخ داد و آن زمانی بود که بورس مسکو، تجارت اوراق بهادار خارجی را آغاز کرد. هنوز مشخص نیست که چه کسی و بر چه مبنایی عملیاتی از این دست را اجرا کرده است. لذا بلافاصله ارقام گسترش یافتند. به خصوص تقاضا برای اوراق بهادارغول های فناوری اطلاعات سیلیکون ولی - اینتل، مایکروسافت، بوئینگ، فیس بوک، نتفلیکس – رقم زیادی را نشان داد. این در حالی است که اکثر ناشران اوراق بهادار روس، راکد یا حتی سقوط می کنند. بازار روسیه برای اوراق بهادار ناشران داخلی، همانطور که رسانه ها گزارش داده‌ اند، در یک سال گذشته به اوج تاریخی خود رسیده است اما این پیروزی های واهی است، زیرا برآورد ها با روبل تنظیم شده است.  در این صورت پذیرش اوراق بهادار آمریکایی در بورس مسکو، تجارت روسیه را بیش از پیش فلج خواهد کرد.

 در پایان سال گذشته S. Shvetsov، معاون اول رئیس بانک روسیه، نگرانی خود را در مورد وضعیت فعلی در بازار مالی روسیه ابراز داشت: «بله، سهام خارجی حق دارند در اوراق بهادار سرمایه گذاران ما وجود داشته باشند و از نظر اقتصاد کلان اهمیت بیشتری برای ما دارد که این پول برای اقتصاد روسیه کار کند».

باید توجه داشت، آنها با ولع و یقین به حداکثر سود وارد بازار می شوند و مشتریان نیز با همین نیت هدایت می شوند. سرمایه داری در بازار سهام حاکم است. من فکر می کنم که لازم است یک تصمیم فوری و بنیادی در بالاترین سطح حکومت برای ممنوعیت تجارت اوراق بهادار خارجی در بازار روسیه اتخاذ شود.

در این صورت است که میلیون ها شهروند روسیه که به سراغ روزنامه های آمریکایی می روند باید بدانند، این عمل آنان نه تنها وطن پرستانه نیست بلکه مجرمانه است. از این گذشته، بیشترین تقاضای «میهن پرستان» ما توسط اوراق بهادار شرکت های سیلیکون و... هدایت می شوند. شرکتهایی که امروز مهم ترین نیروی ضربه زننده ایالات متحده هستند که علیه روسیه جنگ و ویرانی را بشارت می دهند.

http://www.sovross.ru/articles/2080/50708

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 775  -  22 بهمن ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت