راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سازماندهی موفق

کمونیست ها

علیه ویروس "کرونا"

در"کرالای" هند

نشریه عصر ما - ارگان حزب کمونیست المان

 

 

ایالت "کرالای" هند با ۳۴ میلیون جمعیت دارای سطح سواد بالا، خدمات اجتماعی پیشرفته، تحصیلات خوب و سایر شرایط مساعدی است که در سایر مناطق هند درحال توسعه یافت نمیشود.  این ایالت همچنین بیش از هر ایالت دیگر در زمینه بهداشت و درمان سرمایه گذاری میکند.  کرالا  توسط ائتلافی متشکل از دو حزب کمونیست و سایر گروههای چپ اداره میشود. در ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی نسبت به عوامل ویروس کرونا در ووهان چین هشدار داد. "شایلا جا" معلم سابق که اکنون ریاست وزارت بهداشت و رفاه کرالا را برعهده دارد میدانست که کرالا بزودی دچار مشکلات خواهد شد. واکنش این زن جسور فوری بود. در ۲۴ ژانویه شایلاجا جلسه ای تشکیل  و یک مرکز کنترل ایجاد و تیم های نظارتی را بسیج  نمود. کرالا بویژه در برابر شیوع ویروس کرونا آسیب پذیر بود، علیرغم اینکه جمعیت متراکم شهری وجود دارد، بسیاری از ساکنان کرالا در خارج از ایالت کار و رفت و آمد میکنند و تعداد زیادی از کارگران مهاجر از ایالت های دیگر می آیند، همچنین شایلاجا میدانست که بسیاری از دانشجویان کرالا در دانشگاه ووهان تحصیل میکنند و به زودی به خانه باز میگردند. او تجربه بیماریهای ویروسی کشنده را داشت.

درسال ۲۰۱۸ در کرالا او کمک کرد تا به سرعت شیوع ویروسی بنام "نیپا" کنترل شود، یک بیماری کشنده که از حیوانات به انسان منتقل میشود. در ۲۷ ژانویه اولین گروه دانشجویان ووهان به کرالا بازگشتند. آزمایش ها یک نتیجه مثبت کوید ۱۹ داشت و این اولین مورد تایید شده کرونا درهند است. کشوری که اکنون شمار مبتلایان آن به کرونا به 10 میلیون میرسد. با آزمایش های هدفمند،  ردیابی و تماس و اقدامات قرنطینه ای دولت کرالا به رهبری حزب کمونیست تعداد پرونده های جدید را در عرض چند ماه تقریبا به صفر کاهش داده و شیب ویروس را بسیار بهتر از هرجای دیگر در هند مسطح کرده است.

یک امار قطعی، میزان مرگ و میر پایین در بین موارد تایید شده ۳۶ درصد است، که یکی از پایین ترین امار درجهان است. این موقعیتی است که به شکل زود هنگام بدست آمد. در ماه مارس کرالا اولین مکانی در هند بود که اقدامات محافظتی را در برابر این بیماری انجام داد. دولت محلی با تعطیلی مدارس و محل های کار غیر ضروری و محدود کردن اجتماعات عمومی سریع تر از دیگر مقامات ملی عمل کرد. دولت اطمینان حاصل کرد که وعده های غذایی ناهار که کودکان معمولا در مدرسه دریافت میکنند به خانه هایشان تحویل داده شود. خطوط تلفنی جهت بهداشت روانی برای افرادی که با تنهایی دست و پنجه نرم میکنند ایجاد شد. اشتیاق خانم شایلاجا به علم باعث شد او به یک معلم فیزیک و زیست شناس تبدیل شود. مبارزه طبقاتی در هند اعضای خانواده وی را به سمت جنبش رو به رشد کمونیستی و مبارزه با ستم طبقاتی یا کاست سوق داد. مادر بزرگ او در جنبش های محلی علیه ستم های قومی یا کاستی شرکت میکرد.  در سال ۲۰۱۸ وی با شیوع ویروس نیپا در این ایالت روبرو شد که ۵۰ تا۷۵ درصد مرگ و میر داشت. شیلاجا برای اطمینان از روستاهای اسیب دیده بازدید کرد و برای مردم انها توضیح داد که خطر انتقال این ویروس از انسان به انسان در زندگی روزمره کم نیست، شیوع ویروس نیپا با ردیابی وقرنطینه سازی بیش از ۲۰۰۰ فرد تماس گیر مهار شد. از ۱۹ مورد تایید شده ۱۷ مورد فوت کردند، بعدا سازمان جهانی بهداشت نتیجه گرفت که واکنش کرالا به ویروس نیپا زود هنگام است اما برنامه ریزی نشده است و کارکنان بهداشت اموزش کافی ندارند بنابراین شیلاجا و کارمندانش میدانستند که دفعه بعد باید امادگی بیشتری داشته باشند. طرح جدید شامل سیستم های ردیابی و مانیتورینگ بهبود یافته و پروتکل های بهتر بیمارستان بود،  انها از فاصله بین اپیدمی ها برای ایجاد ظرفیت ها و امادگی بهتر برای دفعات بعدی استفاده کردند.  شیلاجا همچنین به یک اصل اساسی دیگر احزاب کمونیست وحدت اقوام مختلف به نفع همه اعتماد کرد. جمعیت کرالا شامل هندوها، مسلمانان و مسیحیان است که در کنار هم زندگی میکنند، هنگامی که به ویروس نیپا الوده شد اولین قربانیان سوزانده شدند، اما سوزاندن بدن برای خانواده های مسلمان غیر قابل قبول بود، وقتی یکی از اقوام با گریه به او زنگ زد شایلاجا از پزشکان خواست تا راهی غیر از سوزاندن بدن پیدا کنند. انها به یک خاکسپاری عمیق سه متری زیر زمین روی اوردند و همچنین جسد را در پلاستیک ضد آب قرار دادند. خدمات اجتماعی قوی کرالا کمک کرد که انها برای ۱۵۰۰۰۰ کارگر مهاجر سرپناه و غذا تهیه کردند تا انها را از رفت و برگشت بین محل کارشان و ایالت هایشان متوقف کنند. شایلاجا در ماه اگوست گفت که با افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و توصیه اقدامات پیش گیری خود را برای موج دوم احتمالی اماده میکند. هدف این بود که تعداد کشته شدگان کم باشد و از افراد مسن محافظت شود. در ماه اکتبر این ایالت شاهد یکی از بیشترین افزایش روزانه موارد در کشور بود. اخیرا شایلاجا محدودیت هایی سختگیرانه تر را در سفر توصیه کرده است. وی همچنین اعتراف کرده است که جشن ها و تظاهرات سیاسی در اوج گیری اخیر نقش داشته است. وی افزود تا زمانیکه واکسن دریافت کنیم همه ما در زندگی خود از برخی راحتی ها محروم خواهیم شد. رهبری شایلاجا نمونه ای از ماهیت دموکراتیک دولت ایالتی کرالا میباشد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 775  -  22 بهمن ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت