راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"جو بایدن"

رویای برتری

دوباره امریکا

برجهان را دارد!

ولادیمیر مالیشیف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

 

 

پس از برسمیت شناختن «جو بایدن» از سوی کالج انتخاباتی (مجمع گزینندگان یا الکترال کالج. مترجم) بعنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا، «نیویورک تایمز» در هیجده دسامبر مقاله طولانی‌ای را منتشر کرد که نوعی توصیه ویژه برای صاحب بعدی کاخ سفید بود. نویسنده مقاله "روبرت گیتس" 77 ساله در سالهای 1991- 1993 رئیس سازمان سیا بود و با این مقام از مسکو دیدار داشت. در سالهای 2006-2011 سمت وزیر دفاع در دولتهای جمهوریخواه جورج دبلیو بوش و دمکرات باراک اوباما را داشت. پیش فرض اصلی مقاله «رابرت گیتس» این است که «قدرت نظامی بی نظیر باید زمینه روابط آمریکا با بقیه جهان باشد». «گیتس» قول انتخاباتی رئیس جمهور منتخب، که یکی از نکات برنامه ای آن طرح «بازگرداندن» رهبری جهانی ایالات متحده آمریکا است را تایید می کند که به عقیده تیم «بایدن»، در دوران «ترامپ» از دست رفت. فرضیه مهم دیگر «گیتس»، تز ضرورت سیاست سختگیرانه تر در قبال همه، از جمله متحدانی که با آمریکا همگام نیستند، است. فشار بر چنین کشورهایی «باید ادامه یابد». از جمله «آلمان باید نه تنها برای سطح پایین هزینه های نظامی خود پاسخگو باشد، بلکه بخاطر تلاش برای تبادل منافع اقتصادی و منافع در زمینه امنیت لهستان و اوکرایین در بهره بری از «نورد استریم-2» از روسیه به آلمان، باید پاسخگو باشد. این اتفاقا خط مشی «ترامپ» بود، اما خشن تر بیان شده است. رئیس سابق پنتاگون از رئیس جمهور بعدی ایالات متحده دعوت می کند تا با ترکیه، که از خرید سامانه های دفاع هوایی «اس 400» روسی امتناع نکرده است، هشدار سختگیرانه تری بدهد. علاوه بر این، "رابرت گیتس" می نویسد: "آنکارا باید در قبال اقدامات خود در لیبی، مدیترانه شرقی و سوریه پاسخگو باشد".

به عبارت دیگر، پیشنهاد می شود که نتیجه منطقی از موقعیت برتری جویانه آمریکا در اتحادیه آتلانتیک انجام گیرد:«آمریکا در ناتو، در این«آلیانس دمکراسی» برای اینکه پیامدهای ناشی از اقدامات آن را برای کشورهای عضو - ترکیه، مجارستان، و بیشتر از همه لهستان- که بسمت توتالیتاریسم یا در حال حاضر از ابزارهای آن استفاده می کنند- تدوین کند باید موضع رهبری را بدست بگیرد». توجه داشته باشیم که به چه آسانی استراتژیست های واشنگتن اصطلاح «توتالیتاریسم» را درمورد نه تنها روسیه (و پیش از آن نسبت به اتحاد شوروی سوسیالیستی) یا چین بلکه نسبت به آن متحدان ناتو که چرخش ها و تحولات سیاست خارجی آمریکا را تکرار نمی کنند، بکار می گیرند و این می تواند مطالب غنی را برای محققان واژگان سیاسی آمریکا ارائه دهد. تز بسیار مهمی از «رابرت گیتس»: پیشنهاد می شود حمله آمریکا در زمینه مقابله اطلاعاتی بشدت تقویت شود. رئیس پنتاگون که در دو دولت جمهوری خواه و دمکرات خدمت کرده است، اعلام می کند:« توانایی ما در انتشار پیام ما و تاثیر گذاری بر دولتها و مردم کاملا الزامات موجود را برآورد نمی کنند و کهنه هستند». وی یاد آوری می کند: در آن زمان که چین هفت میلیارد دلار برای گسترش سیاستهای اطلاعاتی و اعمال نفوذ هزینه کرد، در آمریکا «در سال 1998 کنگره، آژانس اطلاعاتی آمریکا را منحل کرد» و این جریان «بسیاری از زوایای وزارت امور خارجه را از پا در آورد». روسیه در مقاله «گیتس» هرگز نام برده نشده است، تاکید بر رویارویی با چین است. اما این بهیچ وجه به معنای این نیست که روسیه بنوعی می تواند از چشم استراتژیست های جهان آنگلو ساکسون بیفتند. روزنامه انگلیسی «تایمز» می نویسد: «بر خلاف ترامپ بایدن معتقد است که روسیه بدون شک در انتخابات 2016 دخالت کرده و آنچه را که ممکن است انجام داده تا به همان نتیجه در ماه گذشته [درانتخابات نوامبر در آمریکا سال 2020] برسد.... برخی چیزها تغییر نمی کنند، اما واکنش غرب تغییر خواهد کرد و این خیلی زود آغاز خواهد شد». مقاله تایمز که ما به آن استناد کردیم چنین عنوانی  دارد« بایدن: پوتین متجاوز را در سرما بیرون در بگذارید».

«وال استریت ژورنال» تأکید می کند: «ایالات متحده، همراه با متحدانش باید به درستی سیاست قدرت را ایجاد کنند، در غیر این صورت امیدهای آنها برای نظم جهانی صلح آمیز و پایدار تر از بین خواهد رفت». «فاینشال تایمز» به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی در واشنگتن اعلام می کند:«ما انتظار یک موضع گیری سخت تری را  نسبت به روسیه داریم. نفرت از مسکو در تیم «بایدن» واقعا شگفت انگیز است». در نظر گرفتن چنین ارزیابی هایی ضروری است، بویژه که انتظار دیگری نمی رود. «آلکسی پوشکوف»، رئیس کمیسیون شورای فدراسیون روسیه در زمینه سیاست اطلاعاتی، در آستانه انتخابات آمریکا هشدار داد که در صورت پیروزی «بایدن» در آمریکا یک "ائتلاف نئولیبرال- تروتسکیستی" بقدرت می رسد که «برای تحمیل «ارزشها و آرمانهای» خود به بقیه جهان هجوم خواهد آورد... روسیه اولین هدف حمله خواهد بود.»

 

https://www.fondsk.ru/news/2020/12/21/byvshij-glava-pentagona-robert-gejts-formuliruet-politicheskij-nakaz-dzho-bajdenu-52517.html

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 770  - 17 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت