راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

اتحاد استراتژیک

چین و روسیه

سپرامنیت جهانی است

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

دیمیتری نویکوف، معاون رهبر حزب کمونیست روسیه در ارتباط با همکاری‌های جمهوری خلق چین و روسیه در سال 2020 با مجله «روسیه و چین» مصاحبه‌ ای انجام داده است که بخش‌هایی از آن بدین شرح است:

 

- مشارکت یگان های نظامی جمهوری خلق چین در رژه بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی اتحاد شوروی بر فاشیسم هیتلری را چگونه ارزیابی می کنید؟

- روز 24 ژوئن 2020، بمناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد رژه پیروزی بر فاشیسم، نیروهای نظامی از 13 کشور خارجی همراه با ارتش روسیه بر سنگفرشهای میدان سرخ مسکو رژه رفتند. در میان آنها تعدادی از افراد ارتش آزادیبخش خلق چین حضور داشتند. یادآوری می کنم که این دومین رژه نظامی در مسکو است که دوستان چینی ما در آن شرکت می کنند. اولین بار روز نهم ماه مه سال 2015  در هفتادمین سالگرد جشن پیروزی بود. مشارکت یک واحد نظامی از چین، در چنین رویداد برجسته ای که به طور سنتی در قلب روسیه برگزار می شود، کاملاً نمادین می باشد. این امر بازتاب روشنی از سطح بالای روابط دو جانبه است که طی سالهای اخیر توسط دو کشور بدست آمده است. این رژه به وضوح به همه جهان نشان داد كه روسیه و چین شانه به شانه یکدیگر در تأمین امنیت و ثبات در كره زمین مصمم ایستاده اند، آنها ضامن اصلی سیستم روابط بین الملل بر اساس نتایج جنگ جهانی دوم می باشند.

روابط روسیه و چین در زمینه مشارکت همه جانبه و تعامل استراتژیک در عصر مدرن بر پایه و اساس تاریخی استوار است. سربازان دو کشور در سخت ترین شرایط دشوار جنگ جهانی دوم دوشا دوش یک دیگر جنگیدند. طی سالهای مبارزه مشترک علیه فاشیسم آلمان و نظامی گری ژاپن، پیوندهای دوستی نزدیک و صمیمانه ای بین مردم ما تقویت شد. این دوستی همچنان یک نیروی محرکه قدرتمند در توسعه و تقویت همه جانبه روابط روسیه و چین است.

 سال 1941، اتحاد جماهیر شوروی متحمل ضربه اصلی و سنگین مهاجمان نازی گردید. تهاجم نظامی آلمان به اتحاد شوروی منجر به جبهه اصلی جنگ جهانی دوم شد. در جریان این نبرد همه وقایع نظامی به یک نقطه عطف بنیادین رسید. در جنگ با ارتش سرخ، نازی ها متحمل از دست دادن 80٪  نیروی انسانی خود شدند. در این جبهه 74٪ از توپ های ورماخت، 75٪  تانک ها و خود روهای زرهی و بیش از 75٪ هواپیماهای جنگی آن‌ها نابود شدند. در جبهه مقابل کشور شوراها، 27 میلیون نفر از بهترین فرزندان خود را برای پیروزی از دست داد.

مبارزه مردم چین علیه مهاجمان ژاپنی جبهه اصلی جنگ جهانی دوم در آسیا بود. این مبارزه با حمله ارتش ژاپن، روز 18 سپتامبر 1931 به شمال شرقی چین آغاز شد. من معتقدم که این روز به حق باید تاریخ آغاز جنگ جهانی دوم به حساب بیاید. چین در 14 سال مبارزه خونین با میلیتاریسم ژاپن، متحمل 21 میلیون کشته شد. 35 میلیون چینی هنگام بمباران و استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی، سرکوب، بیماری و گرسنگی زخمی شدند. در جریان جنگ میهنی، چینی ها 1.5 میلیون نفر از متجاوزین ژاپنی را کشتند. این رغم حدود 70٪ از کل تلفات نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم را تشکیل می داد. چین با مهار قابل توجه نیروهای ژاپنی در خاک خود، سدی در مقابل حمله ژاپن به اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرد. همه این حقایق از منظر تاریخی بسیار اهمیت دارند. هنگام ارزیابی چنین رویداد مهم بین المللی، مانند رژه نظامی در مسکو در روز 24 ژوئن 2020 ، باید آن را مورد توجه قرار داد.

- تا چه حد نیاز به تقویت همکاری های نظامی با جمهوری خلق چین داریم؟ آیا این همکاری می تواند مبنای امنیت در منطقه اوراسیا قرار گیرد؟ در کدام جهتی در حال توسعه است و محدودیت این همکاری کجاست؟

- در شرایط حاضر متأسفانه جهان از ثبات لازم برخوردار نیست. دلیل اصلی آن هم بی ثبات کردن مستمر صاحبان شرکتهای فراملیتی جهانی است. آن ها با اتکای به پشتیبانی های ایالات متحده، تلاش می کنند سیستم موجود تقسیم کار بین المللی را که پایه های آن در دوران استعمار گذاشته شده است حفظ کنند. این سیستم انگلی است و اساساً ناعادلانه. شرکت های فراملیتی، به کشورهایی که در مدار آن‌ها نیستند فرصتی نمی دهند تا از فقر خارج و وارد مسیر توسعه پایدار شوند. این موضوع نه تنها باعث حفظ شرایط ناهنجار، بلکه منجر به آن خواهد شد تا هر ساله عقب ماندگی اقتصادی و فناوری کشورهای حاشیه سرمایه داری را افزایش دهد.

از آنجایی که روسیه و چین قرار ندارند قربانی سیاست های جنایتکارانه نیروهای فرا ملیتی خارجی شوند، تنها راه چاره این است که برای امنیت پایدار خود چاره‌ اندیشی کنند. به همین مناسبت، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، به دلایل عینی علاقه مند به تقویت همکاری های دو جانبه در همه زمینه ها، خصوصا تقویت و همکاری‌های نظامی می باشند. در سالهای اخیر، ساز و کارهای جدیدی برای همکاری نظامی به شکل دوجانبه و چند جانبه به طور فعال توسعه یافته است. اولین تمرینات نیرو های دریایی با مشارکت ناوگان دریایی روسیه و چین در اوت سال  2005 به عنوان بخشی از«مأموریت بزرگ نظامی صلح» انجام شد که تحت نظارت سازمان همکاری شانگهای سازمان یافته بود. تمرینات سالانه دو جانبه نیروهای دریایی«همکاری دریایی» از سال 2012 به منظور تقویت توانایی دو کشور در مقابله با تهدیدات در دریا انجام شد.

در سال 2018، 3200 سرباز، بیش از 900 انواع سلاح، 30 هواپیما و هلی کوپتر ارتش آزادیبخش خلق چین در بزرگترین رزمایش استراتژیک « واستوک -2018» در شرق دور روسیه و سیبری شرکت کردند. سال گذشته 1600 سرباز، بیش از 300 نوع سلاح، 30 هواپیما و تعدادی هلی کوپتر در تمرینات استراتژیک فرماندهی و پرسنل «مرکز 2019 »در منطقه اورنبورگ شرکت کردند. هدف از این تمرینات توسعه بیشتر همکاری‌های نظامی روسیه و چین، حفظ صلح و ثبات و تقویت توانایی طرفین در زمینه واکنش مشترک به تهدیدهای امنیتی است. می توان گفت که همکاری نظامی بین روسیه و چین بسیار گسترش یافته است.

 من اطمینان دارم، هر اندازه سیاست خارجی ایالات متحده به دلایل عینی بیش از پیش تهاجمی شود، مسکو و پکن الزاما اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت مشترک خود به کار می گیرند. باید بپذیریم که نتیجه روند تشکیل اتحاد دوجانبه چین و روسیه، شرایط را برای مشارکت دیگر کشورها  در این اتحادیه فراهم خواهد کرد. چنین اتحادی می تواند وزنه برابر و توانمندی در مقابل سازمان نظامی ناتو باشد. با طیب خاطر می تواند گفت این روند، ثبات و آرامش را در سراسر فضای اوراسیا و در نتیجه در کل جهان تضمین می کند. نزدیک شدن روسیه و چین در حال حاضر به حل بسیاری از مشکلات جهانی کمک می کند.

https://www.rline.tv/news/2021-01-04-dmitriy-novikov-sblizhenie-kitaya-i-rossii-sposobstvuet-resheniyu-mirovykh-problem/

تلگرام را توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 771  - 24 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت