راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در امریکا

تا حمله به کنگره

مرگ خوب بود

اما برای همسایه ها!

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

 

 

در حالی که رئیس جمهور کوبا "میگوئل دیاز- کانِل" پس از حمله طرفداران متعصب ترامپ به کاپیتول، اقدامات خشونت آمیز را به شدت محکوم کرد و بیش از همه، برای از دست رفتن جان انسان ها ابراز تأسف کرد، وال استریت ژورنال، رسانه  نزدیک به جمهوری خواهان، نگران "چهره دموکراتیک" ایالات متحده است. جیل دوگرتی، روزنامه نگار سابق CNN در فیسبوک نوشت: "ایالات متحده دیگر هرگز قادر نخواهد بود به جهانیان بگوید که ما مظهر  و  نمونه تمام عیار دموکراسی هستیم."

در مقابلِ، نمایندگانِ متحدانِ اروپایی ایالات متحده که مانند فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان فدرال، در درجه اول دونالد ترامپ را مسئول "حمله به قلب دموکراسی" می دانند، سیاستمداران و رسانه های آمریکای لاتین آن را بحران نظام  ایالات متحده می شمارند. اتحاد کشورهای آمریکای لاتین موسوم به  ALBA-TCP ( اتحاد بولیواری برای خلق های آمریکای ما) اعلام کرد "شورش های خشونت آمیز بیانگر" بحران اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ای است که با ظهور افراط گرایان نژادپرست و ایدئولوژی برتری طلبی سفیدپوستان روبروست"

روزنامۀ کوبائی "یوونتود ربلده"  نیز به اظهار نظر مشابهی  پرداخته و نوشته است: "نئوفاشیسم قبل از ترامپ نیز در آنجا بود، ترامپ فقط آن را تشدید کرد و آن  را مورد استفاده قرار داد".

سیاستمداران کوبائی بین این سیاست و سیاستی که  بیش از 60 سال  از سوی ایالات متحده در برابر کوبا در پیش گرفته شده و هدفش تغییر نظام سیاسی در کوباست  تشابهاتی می بینند.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، در توئیتر خود نوشت: بی توجهی ترامپ به خواست رای دهندگان تنها "بازتاب عملکردهایی است که خود ایالات متحده علیه سایر نقاط جهان به کار برده است. نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا درباره وقایع کنونی در ایالات متحده گفته است این ها "در کشوری رخ داده که کودتاها و تهاجمات از آن جا بر می خیزد" او گفت: "اینها همان افرادی هستند که سعی کردند در ونزوئلا عروسک خود را سر کار بگذارند و Evo Morales  را در بولیوی سرنگون کنند. این همان سیاست امپریالیستی است که کل جهان را تهدید می کند. «مادورو از رئیس جمهور آینده آمریکا جوزف بایدن خواست تا به سلطه گری، به قساوت، به سیاست امپریالیستی و ​​برتری جوئی پایان دهد و برای گفتگو ، صلح و تنوع تلاش کند".

"آندرس مانوئل لوپز اوبرادور"، رئیس دولت مکزیک نیز از ایالات متحده درخواست کرد "همه درگیری های سیاسی خارجی و داخلی را با روش مسالمت آمیز حل کند". مهمترین روزنامه روزانه این کشور "لاجورنادا" نیز در سرمقاله خود اشاره کرد که "سیستم انتخاباتی آمریکا هیچگاه الگویی  برای دموکراسی، آنطور که طرفدارانش ترویج می کنند، نبوده است، و بیش از یک قرن است که ایالات متحده امریکا با خودشیفتگی امپریالیستی سعی در تحمیل آن به بقیه ملت ها داشته است".

فقط "خائر بولسونارو" رئیس جمهور فاشیست برزیل، پس از حمله هواداران ترامپ به کاپیتول استوار در کنار ترامپ و طرفدار خود ایستاد و در گفتگو با روزنامه راستگرای O Globo پیروزی  جو بایدن را کلاهبرداری آشکار توصیف کرد. بولسونارو همچنین اعلام کرد که "آنچه در ایالات متحده اتفاق افتاد ممکن است در انتخابات بعدی در برزیل اتفاق بیفتد." رئیس جمهور سابق برزیل "لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا" از حزب چپ  کارگر برزیل هشدار داد که دولت فعلی برزیل "یک مافیای شبه پلیس دارد تا صحنه هایی مانند آنچه را که در کاپیتول در واشنگتن رخ داد، در برزیل تکرار کند. "

https://www.jungewelt.de/artikel/393948.sturm-auf-kapitol-failed-state-usa.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 771  - 24 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت