راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نخریدن واکسن

به فرمان نیاز نداشت

 

 

آقای خامنه‌‌ای طی سخنانی دستور داد که واکسن کرونا از آمریکا و انگلستان به ایران وارد نشود. وی نگفت که منشا این دستور چه بوده و آن را به تلفات آن کشور و ناتوانی آمریکا در مهار بیماری نسبت داد، تلفاتی که مربوط به قبل از ساخته شدن این واکسن است. آقای خامنه‌‌ای این را هم نگفت که آیا سخن خود را بر مبنای نظر کارشناسان بر زبان می آورد یا دلایلی برای آن دارد و اگر دارد چیستند و چرا به مردم آنها را اعلام نمی کند. ایشان فقط به صدور دستور اکتفا کرد و شاید به این می‌اندیشید که اکنون چهره اش در مرکز تلویزیون‌ها و رسانه‌ها و مطبوعات و خبرگزاری‌ها خواهد درخشید و در همه جا از او و دستور خارق العاده او سخن خواهند گفت. بالاخره ایشان زمانی گفته بود که نظرم به نظر احمدی نژاد نزدیک است. دلیلی ندارد که اخلاق و روحیاتش به او نزدیک نباشد و همه چیز نشان می دهد که نزدیک و تقریبا همان است.

با سخنان آقای خامنه‌‌ای خودی‌ها و چاپلوسان وارد میدان شدند و مدعی شدند که در واکسن‌های آمریکایی جی.پی.اس کار گذاشته اند که مردم را تعقیب کنند یا به گفته بعضی دیگر می خواهند ژنهای ایرانیان را خراب کنند! ضمن اینکه بدنبال موج منفی این سخنان رسانه‌های ایرانی خبر دادند که ایران در حال ساخت واکسن با کوباست و بزودی آزمایش آن آغاز خواهد شد و همچنین مقداری واکسن از روسیه و چین وارد می کند. البته مقامات ایران علاقه ندارند کمک‌هایی را که از چین و روسیه به آنها می شود به مردم بازگو کنند. مانند ماجرای کمک‌های بزرگ چین در آغاز همه گیری کرونا در ایران که از مردم پنهان کردند، یا خبری که اخیرا سفیر ایران در چین درباره سد طالقان افشا کرده که به گفته وی از صفر تا صد آن توسط چین ساخته شد ولی مقامات حکومتی نخواستند مردم بفهمند چینی‌ها آن را ساخته‌اند. ظاهرا قضیه واکسن هم همین وضع را دارد یا داشت.

در این میان گفته می شود که خوشبختانه و اگر دروغی دیگر نباشد واکسن ایرانی- کوبایی مراحل نهایی خود را می گذراند و درصورت آماده شدن و کافی بودن نسبت به همه واکسن‌ها اعم از آمریکایی و انگلیسی برای مردم ما و کشور ما ارجحیت دارد.

 سخنان آقای خامنه‌‌ای قبل از همه خیال آمریکا را راحت کرد چون آمریکایی‌ها خود زودتر از همه برای پیش خرید واکسن‌ها دست به کار شدند و قصد اینکه به دیگر کشورها- بخصوص در حال توسعه- هم بدهند را فعلا ندارند. البته تصور نمی کردند چینی‌ها و روس‌ها زودتر از آنها واکسن بسازند و می خواستند واکسن را به ابزار برتری طلبی تبدیل کنند که موفق نشدند. در مورد ایران مقداری زیر فشار افکار عمومی بین المللی بودند که چرا کشور ما را تحریم کرده و دسترسی مردم ایران را به واکسن محدود کرده‌اند که از این نظر هم با سخنان آقای خامنه‌‌ای خیالشان راحت شد و حالا طلبکار ملت ما هم خواهند شد که خواستیم به آنها واکسن بدهیم و رهبرشان نخواست!

با همه اینها و صرفنظر از سخنان آقای خامنه ای، بحث درباره واکسن‌های آمریکایی در همه جهان و بیش از همه در خود آمریکا وجود دارد. تاجایی که تا به امروز دهها میلیون نفر در آمریکا به کارزار عدم تزریق این واکسن‌ها پیوسته‌اند. در اروپا، آلمان و فرانسه و ایتالیا نیز بحث‌های مشابهی جریان دارد. پیچیده شدن موضوع واکسن و مشکوک شدن مردم جهان نسبت به واکسن‌های آمریکایی، از جمله در خود آمریکا، دو دلیل عمده دارد یکی دلیل علمی و دیگری دلیل سیاسی.

دلیل نخست و علمی این است که واکسن‌های امریکایی با روشی جدید موسوم به ام.آر.ان.ای ساخته شده‌اند که بر مبنای دستکاری‌های ژنتیک و ایجاد ویروس به شکلی مصنوعی قرار دارد برخلاف واکسن‌های نوع قدیمی که بر مبنای ویروس ضعیف شده عمل می کند. برخی از پزشکان و دانشمندان بدلیل جدید بودن این روش نسبت به استفاده از آن هشدار می دهند و معتقدند که شرکت‌های داروسازی با استفاده از وحشت کرونا می خواهند این روش را پیش از بررسی های لازم بر روی انسانها آزمایش کنند. مثلا پرفسور اریک کوم رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان سالپتریه پاریس که معتبرترین بیمارستان فرانسه است تا بحال چندین بار نسبت به استفاده از این واکسن‌ها هشدار داده و اخیرا هم دوباره میزان عوارض آن در واکسینه شده‌ها بطور غیرطبیعی زیاد خوانده شده است. وی حتی نسبت به سکوت دولت فرانسه نسبت به واکسن چینی و عدم کوشش برای تهیه آن اعتراض کرده است. برخی دیگر از پزشکان فرانسوی و آلمانی نیز در زمینه پیامدها و اثرات این واکسن تردیدهایی را ابراز کرده‌اند. بنابراین دلایل این گروه جنبه علمی دارد.

بخش دوم و دلیل دوم پیچیده شدن مسئله واکسن‌ها به عوامل سیاسی و از جمله نقش بیل گیتس، رئیس کمپانی مایکروسافت باز می گردد که کمک‌های زیادی به سازمان بهداشت جهانی و از جمله کمپانی‌های مادرنا و فایزر سازنده این واکسن‌ها کرده و در زمینه واکسیناسیون در کشورهای فقیر فعال است. دو رفتار بیل گیتس موجب ایجاد شایعاتی درباره واکسن‌ها شده است. رفتار نخست وی آنچیزیست که در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد "افزایش شدید جمعیت در مناطقی که ما تمایل نداریم چون یمن، پاکستان و بخشهایی از آفریقا" اظهار داشته. این سخنان موجب تقویت این شایعه شده که آمریکا از طریق زدن واکسن قصد دارد جمعیت جهان را در مناطقی که تمایل ندارد کاهش دهد.

دلیل دوم، مشارکت بیل گیتس در پروژه ایست بنام "شناسایی بیومتریک از طریق واکسیناسیون". البته در این پروژه مشخص نیست که منظور از شناسایی بیومتریک دقیقا چیست؟ آیا منظور ایجاد دفترچه واکسنیاسیون و ثبت اثر انگشت است؟ یا نمونه برداری از دی.ان.ای؟ و غیره. این پروژه هم موجب ایجاد این شایعه شده که در واکسن‌ها ذرات یا فلزهایی قرار داده شده که هدف آنها شناسایی و تعقیب افراد است.

اینکه این شایعه‌ها تا چه‌اندازه می تواند پایه علمی داشته باشد یا حاصل بدبینی و بی اعتمادی افکار عمومی جهان و بویژه داخل آمریکا نسبت به کمپانی‌های پنجگانه موسوم به "گافام" (گوگل، اپل، فیس بوک، امازون و مایکروسافت) از یک طرف و شرکت‌های داروسازی از طرف دیگر است معلوم نیست. این احتمال که خود شرکت‌های داروسازی سخنان پوچی نظیر کارگذاشتن جی.پی.اس در واکسن را تبلیغ می کنند تا بحث‌ها و تردیدهای پزشکان و دانشمندانی را که به لحاظ علمی و سیاسی در زمینه کارکرد این واکسنها تردید دارند به حاشیه ببرند هم وجود دارد.

به هر حال سخنان آقای خامنه‌‌ای بر بستر این شایعات و تردیدها ایراد شده است که جنبه جهانی دارد. ولی ایشان با روش ویژه‌‌ای که دارد هرچیزی را به ضد خودش تبدیل می کند. مسئله واکسن‌های مختلف را نیز می شد میان مردم، پزشکان، پژوهشگران، موافقان و مخالفان به بحث گذاشت تا حداقل آگاهی عمومی نسبت به انواع این واکسن‌ها و مزایا و معایب احتمالی هرکدام برای مردم بیشتر روشن شود تا هر اقدامی بر بستر آرامش و آگاهی و اعتماد عمومی انجام شود، کاری که در جمهوری اسلامی و با روش آقای خامنه‌‌ای هرگز ممکن نخواهد شد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 771  - 24 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت