راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حوثی های یمن

تروریست نیستند

برای استقلال

یمن مبارزه می کنند

آناستاسیا پوپووا- راشا تودی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

من به عنوان شخصی که یک ماه زیر بمباران هواپیما های نظامی ائتلاف سعودی در یمن به سر برده ام، حق دارم در مورد آهنگ «قو ترامپ» در سطح بین المللی بنویسم.

 ترامپ، چند روز قبل از ترک قدرت قصد دارد حوثی ها و جنبش انصارالله یمن را در لیست تروریسم قرار دهد!

 برای بسیاری این موضوع غیر قابل درک است. در حالی که از اهمیت ژئواستراتژیک یمن و تنگه باب المندب که مسیر اصلی تجارت دریایی از آسیا به اروپا است کاسته نمی شود.

حدود شش سال است در بخشی از شبه جزیره عربستان که دسترسی مستقیم به اقیانوس هند دارد، قدرت های برجسته منطقه در حال جنگ می‌باشند. این جنگ خانمانسوز، کشور یمن را از نظر انسانی به وحشتناک ترین مکان کره زمین تبدیل کرده است. جایی که 80٪ مردم از بمباران، گرسنگی، کمبود دارو و پیامد های اقتصادی وضع موجود رنج می برند. تروریست اعلام کردن حوثی ها مانند نارنجکی است که به طرف میز مذاکرات آتش بس با حمایت سازمان ملل متحد پرتاب می شود. مذاکراتی که این امکان را می‌دهد تا مناطق تحت کنترل حوثی ها برای دریافت کمک های بشردوستانه باز گذاشته شود. در عین حال تصمیم ترامپ، ضربه‌ ای است به یکی از اصلی ترین بازیگران منطقه، یعنی ایران.

 عربستان سعودی حوثی ها را «شیعیان شورشی» معرفی میکند در حالی که آن‌ها «زیدی» می‌باشند و به سنی‌ها بیشتر نزدیکند. مقامات سعودی حوثی ها را تروریست می دانند اما برعکس این نیرو ها مبارزانی هستند که از میهن خود دفاع می‌کنند.

مبارزه مردم یمن از اواخر دهه 1980 در مخالفت با سعودی ها در شمال کشور شکل گرفت. به لحاظ اندیشه به رشته ای از اسلام تعلق دارند که با دیگران با مدارا رفتار می‌کنند و رفتارشان با دگراندیشان احترام آمیز است. حوثی ها از القائده و داعش تنفردارند و با اخوان المسلمین مخالفت جدی دارند.

رهبران حوثی، افراد تحصیل کرده و از اعضای نخبگان مذهبی باستان کشور یمن می‌باشند. رزمندگان آنها کوهپیماهایی هستند که می توانند با کلاشنیکف بر روی سنگ ها با پای برهنه بدوند و با موفقیت در برابر ارتش جوان سعودی و نیروهای ائتلاف مقاومت کنند.

مبارزان حوثی توانسته اند اسلام گرایان تندرو را در بسیاری از مناطق کشور پاکسازی کنند و اکنون در حال حمله به پست های فرماندهی اصلی ائتلاف عربی در استان «مارب» هستند. آنها چندین سال است مناطق پر جمعیت کشور (حدود 22 میلیون نفر) را جهت مبارزه علیه تجاوز نیروهای خارجی به کشور خود تحت کنترل دارند.

 در سطح جهانی، حوثی ها به طور رسمی توسط سوریه و ایران به رسمیت شناخته شده اند. تماس های سازنده با عمان و روسیه دارند (باید توجه داشت که دیپلمات های ما موفق به برقراری و حفظ روابط نزدیک با همه طرف های این درگیری شده‌ اند).

ائتلاف به رهبری سعودی تا به حال نتوانسته است حوثی ها را با قدرت نظامی شکست دهد. عربستان سعودی ناکامی های خود را در جنگ با یمن، ناشی از حمایت تهران می داند: گویی ایران  با ارسال موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و مربیان، به حوثی ها در یک جنگ نیابتی شرکت دارد. در این زمینه هیچ مدرکی وجود ندارد چرا که این کشور از طریق دریا و هوا در محاصره قرار دارد.  در هر حال این ایالات متحده است که از روز اول جنگ پیگیرانه از افسانه « مهار تجاوز ایران» صد ها میلیارد دلار اسلحه به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته است. در زمان دموکرات ها توسط باراک اوباما سیل اسلحه به سلطنت نشین های منطقه سرازیر شد و زمان ترامپ نیز ادامه پیدا کرد.

 از همان ابتداي حمله نظامي به يمن گفته شد، تهران حامي جنبش انصارالله است اما چه عواملی  باعث می شود حوثی ها به لیست گروه های تروریستی اضافه شوند؟

 1. این موضوع به طور بالقوه این افسانه را تقویت می کند که ایران شیعه، حامی تروریسم و تهدید اصلی در منطقه است. در مقابل آن کشورهای عربی باید با یک کمربند سنی با اسرائیل متحد شوند. هر چند برخی از آنها قبلاً توافق نامه هایی را برای عادی سازی روابط با کشور اسرائیل امضا کرده اند.

2. این امر امکان نابودی رهبران حوثی را تحت عنوان مبارزه با تروریسم بین المللی بوجود می آورد. چنین دخالت هایی می تواند از لحاظ نظری بر توازن کلی قدرت به نفع ائتلاف سعودی تأثیر گذار باشد.

3. ایجاد اختلال و سنگ اندازی جهت تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ. ممکن است خود حوثی ها نیز در عکس‌العمل به ترویست خواندن آن‌ها از شرکت در مذاکرات خودداری کنند، به خصوص که اوضاع در جبهه های جنگ به نفع آنها است.

4 . اما مهم تر از همه، این اینست که همه سازمانهایی را كه برای مردم یمن مواد غذایی و دارویی تهیه می كنند مجبور می كند تا در برنامه های خود تجدید نظر کنند، در غیر این صورت آنها متهم به «همکاری با تروریسم» خواهند شد.

از دیدگاه بشردوستانه فاجعه در کشور یمن به مرحله خطرناک تری خواهد رسید: قحطی بیشتر، همه گیر شدن وبا، زیرساخت های بمب باران شده و از دست رفتن همه چیز. قطع آخرین رشته هایی که حداقل نوعی کمک رسانی به داخل کشور و مناطق تحت کنترل حوثی ها است، برای مردم عادی عواقب ناگواری در پی دارد. حتی فکر کردن در باره آن نیز وحشتناک است.

البته اروپا هرگز از چنین تصمیمی از سوی امریکا حمایت نخواهد کرد، هر چند در تأمین پول جنگ یمن و تأمین سلاح برای کشورهای حوزه خلیج فارس دریغ نمی کند. در عین حال، اروپا طرفدار بازگشت روابط به حالت عادی با ایران است. رئیس جمهور منتخب، بایدن، چنین قولی داده است. خواهیم دید که آیا ترامپ وقت دارد تا مین دیگری را سر راه مردم یمن بگذارد و تا آنجا که ممکن است اوضاع منطقه را پیچیده‌ تر کند یا نه؟

https://russian.rt.com/opinion/821423-popova-husity-ssha-terrorizm

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 772  -  اول بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت