راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فراخوان حزب کمونیست روسیه

برای تظاهرات

زیر پرچم سرخ علیه سرمایه داری حکم

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه - نعمت بوستانی

 

 

 بیانیه کمیته حزبی شهر مسکو وابسته به حزب کمونیست روسیه به مناسبت تظاهرات اخیر در برخی از شهرهای روسیه.

مدت زمان طولانی است که بر جامعه روسیه یک نارضایتی سنگین و بی افق سایه افکنده است. مقامات حاکم به سیاست های اقتصادی و اجتماعی خود که منجر به فقر و نابودی جمعیت می شود، ادامه می دهند. تغییرات منفی در زمینه اصلاحات، خصوصاً پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 و با انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین، تشدید شده است. در این دوره با بالا بردن سن بازنشستگی، افزایش قیمت ها، تعرفه ها و مالیات ها، تغییرات مخرب مراقبت های بهداشتی، آموزش از راه دور به بهانه بیماری همه گیر، همه اقدامات علیه مردم، منجر به تخریب سریع اتوریته  مقامات کشور و حزب حاکم، «روسیه واحد» گردیده است.

به همین مناسبت پتانسیل اعتراضی مردمی روزافزون شده است و نیروهای طبقاتی دولت فعلی در تقابل با بخش دیگر لیبرال ها به نمایندگی الکسی ناوالنی «مسموم! و برگردانده شده» برای کشاندن مردم برای سازماندهی کودتا مهیا کرده است. در همین زمان ادعاهای مربوط به فساد توسط مقامات کاملاً منطقی به نظر می رسد.

از همان آغاز دستیابی به قدرت سیاسی در روسیه زشت ترین مظاهر فساد آشکار شد:  خصوصی سازی توسط سارقان اموال عمومی، امکان تبدیل به مالکیت خصوصی از شرکت های ایجاد شده توسط کار و زحمت نسل های دوران اتحاد شوروی، از جانب "چوبایس" و شرکا آغاز گردید. همه این موارد حتی مقبولیت رئیس جمهور فعلی را زیر سوال برده است.

این  نارضائی در 23 ژانویه 2021 با اعتراضات گسترده در سراسر کشور همراه بود. هزاران نفر از جمله در مسکو به خیابان آمدند. در این شرایط، مقامات روسیه به جای گوش دادن به صدای مردم و گفتگو با مردم خشمگین و سر خورده از بی عدالتی، شروع به استفاده از زور و مقابله با شرکت کنندگان در تظاهرات کردند. حکومت در حقیقت این مسئله را روشن می کند که با حل مشکلات حاد کشور و مردم از گفتگو با جامعه خودداری می کند. تمایل به استفاده از باتوم پلیس و دستبند برای سرکوب نارضایتی آن ها، به زندان انداختن و تصویب قوانین سرکوبگرانه تنها به بی ثبات سازی اوضاع در روسیه کمک می کند.

 در ارتباط با وخیم تر شدن بحران و افزایش اعتراض ها در میان اقشار گسترده شهروندان، طبقه حاکم در تلاش است تا توجه جامعه را از علت اصلی مشکلات کشور منحرف کرده و انتخاب اشتباهی را بر آنان تحمیل کند. مقامات تصویری واهی ایجاد می کنند که در آن ظاهراً فقط دو نیروی مخالف هم وجود دارد- دولت فعلی و لیبرال های غیر حاکم. یک وضعیت راحت و موثر برای نخبگان الیگارش زمانی بوجود می آید که مردم با یک انتخاب اشتباه و مصنوعی ایجاد شده بین دو گزینه روبرو شوند: پوتین یا ناوالنی. در حقیقت از مردم خواسته شده است که در این بازی نقش سیاهی لشگر دو طرف را داشته باشند، در حالی که سیستم سرمایه داری، حاکمیت صاحبان ابزار تولید، علت اصلی همه مصائب ومشکلات پیش روی این کشور است. مقامات الیگارشی و رهبران اپوزیسیون لیبرال مشتاق به دست آوردن همدلی مردم در کنار خود می باشند: هر دو گروه از نئولیبرال ها با سرمایه های خارجی در ارتباط هستند، یکی در حال حاضر منابع طبیعی بی بدیل کشورمان را به غرب می فروشد و سرمایه خود را به آنجا صادر می کند و گروه دیگر آماده است تا کشور را حتی بیشتر مستعمره شرکت های فراملی بکند. در عین حال، هیچ یک از دو اردوگاه قصد ریشه کن کردن سرمایه داری را ندارند، بلکه قصد آن‌ها تقسیم مجدد دارایی و درآمد است.

سازمان دهندگان اعتراضات با گمراه کردن مردم با تبلیغات شدید از طریق رسانه های مکتوب و الکترونیکی، تلویزیونی و شبکه های اجتماعی اطمینان حاصل کردند که تعداد قابل توجهی از مردم به خیابان ها می آیند.

در گذشته دولت همه کارها را برای اطمینان از عدم هماهنگی تظاهرات انجام داد. در سالهای اخیر تشدید قوانین در مورد جلسات، تجمعات و اعتراض ها صورت گرفته است. به بهانه محدودیت های ویروس کرونا، مقامات شرایطی را ایجاد کردند که گرفتن مصوبه یک رویداد عمومی در مسکو کاملاً غیرممکن شود. حق تضمین شده قانون اساسی شهروندان برای اجتماع مسالمت آمیز بدون سلاح آشکارا نقض شده و عملاً به فراموشی سپرده شده است.

 جهت حل مسائل اجتماعی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و متحدانش برنامه ای برای بیرون آوردن کشور از بحران، از طریق ملی کردن و مدیریت برنامه ریزی شده اقتصاد، حذف نخبگان الیگارشی به عنوان یک طبقه و ساختن جامعه جدید برخوردار از عدالت اجتماعی ارائه کرده اند. الیگارش ها با محدود کردن فعالیت حزب کمونیست و سرکوب ها به این گزینه واقعی پاسخ می دهد. بیش از 700 (!) دادگاه علیه نامزد ریاست جمهوری از حزب کمونیست فدراسیون روسیه «پاول گرودینین» و شرکت مردمی «ساوخوز به نام لنین» به رهبری او برگزار شد. پرونده های جنایی علیه معاون سابق دومای دولتی از حزب کمونیست «ولادیمیر بیسونوف» و «اولگ شرمیتف» معاون مجلس دومای شهر مسکو از حزب کمونیست، «آندره لوچنکو» رئیس فراکسیون حزب کمونیست در مجلس قانونگذاری منطقه ایرکوتسک و... عدم تحقیقات طولانی مدت در مورد قتل «والنتین مارتمیانوف» معاون دومای دولتی از حزب کمونیست فدراسیون روسیه، مسکوت گذاشتن و عدم تحقیق علت مرگ «ویکتور ایلیوخین» ... همه اینها و بسیاری موارد دیگر سرکوب علیه میهن پرستان چپ ماهیت جنایتکارانه الیگارش ها و راهزنی سرمایه داری روسیه را نشان می دهد. نخبگان حاکم نه تنها سعی در نشان دادن قدرت به همه ناراضیان را دارند، بلکه همچنین با ایجاد ترس در میان مردم از آنها سلب اختیار می کنند تا در دفاع از حقوق خود و علیه بی قانونی خاموش بمانند. کمونیست ها متقاعد شده اند که بی قانونی که امروز در جریان تجمع ها اتفاق می افتد فقط می تواند منجر به تشدید نارضایتی عمومی و رویارویی اجتماعی شود. کمیته حزبی شهر مسکو از حزب کمونیست فدراسیون روسیه به شدت روش پلیس و بی قانونی را که توسط مقامات انجام شده است محکوم می کند. ما ایجاد انواع موانع پذیرش وکیل در اداره پلیس، را غیر قابل قبول می دانیم.  ما هرگونه آزار و اذیت سیاسی افراد را به شدت محکوم می کنیم. ما خواستار آزادی صدها نفر از بازداشت شدگان و ساختن پرونده های اداری و کیفری علیه معترضین عادی هستیم. ما همچنین خواستار این هستیم که مقامات اجرای قانون در موارد سوء استفاده از مقام مسئول باشند. در همین زمان، کمونیست ها با فراخوانی از معترضین درخواست می کنند که زیر بار ترفندهای بازی دو گروه نئولیبرال تسلیم نشوند اما زیر پرچم های قرمز به اعتراض طبقاتی بپیوندند. اقدام بعدی دقیقاً یک ماه بعد، در 23 فوریه انجام خواهد شد. ما از همه کسانی که بی تفاوت نیستند دعوت می کنیم برای پیروزی بر استبداد الیگارشی ها، برای سوسیالیسم به مبارزه برای تغییر سیستم، علیه سرکوب سیاسی بپیوندند!

ف. راشکین دبیر اول کمیته حزبی شهر مسکو

 

https://www.rline.tv/news/2021-01-25-dubinki-vmesto-dialoga-popranie-prav-naroda-zayavlenie-moskovskogo-gorodskogo-komiteta-kprf/

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 773  -  8 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت