راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شطرنج سیاسی

در ایران

درحال دگرگونی است!

 

 

 بسیج سراسری علیه روحانی که سر نخ آن از ابتدا در مشهد بوده، میوه تلخ مجلس یازدهم را به بار داد و حالا منتظرند تا میوه درخت انتخابات 1400 نیز به دامنشان بیفتد. تخریب و فلج کردن دولت که همسو با تحریم ها و فلج اقتصادی کشور بود اساس کار این ستاد بود و هنوز هم هست.

کسانی از طیف مخالفان دولت و طرفداران راه و روش های احمدی نژاد از پایان انتخابات ریاست جمهوری 96  در مشهد مستقر شدند. تمام کوشش آنها در تمام این سالها جلوگیری از باز شدن درهای قفل شده اقتصاد کشور بود. مخالفت با برجام و FATF (قرارداد جهانی مبارزه با پولشوئی و تروریسم) نیز از اینجا ناشی شد که همچنان نیز به نتایج ادامه آن امیدوارند.

نارضائی مردم بسیار جدی است و این احتمال که بوجود آورندگان بحران بتوانند سوار این موج به سوی انتخابات 1400 بروند هست که البته باید تغییر ریاست جمهوری در امریکا و امید به رونق گرفتن دوباره برجام و لغو تحریم  ها این امید را تبدیل به یاس کند. باید دید در ماه های آینده چه پیش خواهد آمد و در فضای تازه ای که انتخابات امریکا بدنبال آورده دو طرف چه برگی را بر زمین خواهند گذاشت. بازار و اقتصاد مملکت همچنان فلج و منتظر نتیجه این رویاروئی است.

جناح راستگرای ارتجاعی که اسامی خود را اصولگرا و پایداری گذاشته اند، به شیوه اخوان المسلمین و انجمن حجتیه سازماندهی پنهانی را در کشور بوجود آورده اند.

بدنه سپاه کاملا از آلوده بودن اقتصادی فرماندهان سپاه آگاه است و از این مسئله ناراضی و عصبانی. این بدنه فرماندهان را در ذهن خود تقسیم کرده اند به فرماندهان آلوده به پول و قدرت و فرماندهان مخلص و غیر آلوده.

فرمانده کل سپاه نه تنها در میان بدنه سپاه مورد قبول نیست، بلکه نسبت به او نیز مانند سردار جعفری فرمانده قبلی سپاه هیچ نظر خوشی وجود ندارد. این بدنه همچنان افسوس از دست رفتن سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس را میخورد که در بدنه سپاه بسیار طرفدار داشت و شاید رقبا به همین دلیل نشانه ها و اطلاعات رفت و آمدش را به امریکا و اسرائیل رساندند تا از سر راه برداشته شود. تقریبا همین نظر درباره سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم وجود دارد. او را فردی تحلیلگر و غیر آلوده به مسائل اقتصادی می دانند که ظاهرا سالها از اعضای شورای مشورت نظامی رهبر بوده است. بدنه و بخشی از فرماندهان سپاه نظر منفی نسبت به روحانی ندارند و اگر انتقادی هم دارند اینست که چرا زودتر فکری به حال رونق اقتصادی و حالا هم فکری برای واکسن کرونا نمی کند. از آنجا که بدنه سپاه بیشتر از فرماندهان سپاه با مردم تماس دارد، عمدتا تحت تاثیر مشاهدات و شنیده های خود از مردم است.

فرماندهان سپاه روی قالیباف حساب بزرگی باز کرده اند اما آگاهی عمومی از  پرونده فساد شهرداری و ماجرای اختلاس قائم مقام او "عیسی شریفی" و "تراکم فروشی"های دوران او چون بختک روی قالیباف افتاده است. رای بسیار کم او در انتخابات مجلس یازدهم نیز باعث دلهره این فرماندهان است.

در تمام این سالهای اخیر آنها که طالب گسترش تولید و صنعت بوده اند از دولت ناراضی نبوده اند اما جناح تجاری و وارد کننده بشدت ناراضی است. اگر کسی فکر کند که آنها اختلاف ایدئولوژیک و اسلامی هم با هم دارند سخت اشتباه کرده است. باید این تضاد را فراموش کرد. هر چه هست اختلاف بر سر منافع اقتصادی است.

بخش خدمات تا پیش از سونامی کرونا بسیار گسترش یافته بود و البته فضای مجازی و شبکه های اینترنتی مانند تلگرام و اینستاگرام نیز نقش مهمی دراین گسترش داشته اند. صدها هزار نیروی کار این بخش برای رسیدن واکسن کرونا به ایران و رونق گرفتن فعالیت هایشان لحظه شماری می کنند.

مطبوعات و دیگر رسانه ها در میان مردم دیگر آن نفوذی را ندارند که در انتخابات سال 76 داشتند. تقریبا تمام آنها آشکار و پنهان علیه مناسبات با روسیه و چین هستند. نه آن که با روسیه و چین مسئله داشته باشند، بلکه به این دلیل که فکر می کنند آنها مانع سقوط جمهوری اسلامی اند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 773  -  8 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت