راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عقب نشینی

مفتضحانه امریکا

از افغانستان

ولادیمیر پروخواتیلوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

آمریکا افغانستان را بحال خود می گذارد و طالبان به پیروزی کامل نزدیک میشوند. خبرگزاری «پژواک» افغانستان گزارش داد که 22 ژوئن دو هفته قبل از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان منطقه «امام صاحب» در ولایت «کندوز» در مرز با منطقه «پیانج» در ناحیه «ختلون» تاجیکستان را تصرف کرده است. کمی پیش تر «طالبان» 8 منطقه ناحیه «تخار» در مرز با تاجیکستان را تصرف کرده بودند. در این حمله بخش حساس و کلیدی مرز تاجیکستان و افغانستان- گمرگ و گذرگاه تجاری «شیرخان بندر» به تصرف در آمد. بسیاری از نظامی افغانستان اغلب با تجهیزات، سلاح، اسناد و مدارک مرکز فرماندهی خود را تسلیم می کنند. طالبان شهر مهم استراتژیک «کندوز» را محاصره کرده و اکنون مناطق مرزی وسیعی را در امتداد رودخانه باریک «پیانج» کنترل می کند. رسیدن طالبان به کوهستان بدخشان (پامیر)، جایی که مردم محلی خود را تاجیک نمی دانند و جزو طریقت اسماعیلی اسلام هستند برای تاجیکستان خطرناک است. بخش کوهستانی بدخشان برای زندگی نامناسب است، اما در اینجا تنها جاده افغانستان به تاجیکستان از گردنه ها عبور می کند. در اینجا مرزهای تاجیکستان، افغانستان و چین بهم نزدیک می شوند. مردم محلی در واقع دولت دوشنبه را به رسمیت نمی شناسند. از طریق بدخشان کوهستانی یکی از مسیرهای اصلی مواد مخدر از افغانستان به روسیه و بیشتر به اروپا می گذرد. در سال 2012 در ولایت "مختار کوهستان" بدخشان هنگامیکه مردم محلی خواستار عقب نشینی نیروهای دولتی و اعطاء خودمختاری بیشتر به منطقه شدند یک شورش مسلحانه وجود داشت. نقش فعال در این رویدادها را نمایندگان بنیاد «آقا خان»- سازمان ایجاد شده توسط رئیس جامعه جهانی اسماعلیه و تحت کنترل سازمان اطلاعاتی انگلیس «ام آی 6 [MI6] » بازی کرده بود. در نتیجه نیروهای دولتی شهر«خاروغ» از مرکز اداری ولایت مختار کوهستان بدخشان را پس گرفتند و مصونیت همه معترضین تضمین شد. بر اساس برخی داده‌ها در سال 2001 «ام آی 6(MI6)» و اطلاعات نظامی انگلیس«دیس»(DIS)  کنترل قاچاق مواد مخدر در استان «کندوز» را که اکنون توسط طالبان مورد حمله قرار گرفته است به دست گرفت و در سال 2002 قاچاق مواد مخدر از طریق ولایت مختار کوهستان بدخشان انجام می گرفت. «وال استریت ژورنال» می نویسد:«لحظه حقیقت» یعنی سقوط رژیم طرفدار آمریکا در افغانستان، می تواند در عرض چندین ماه پس از رفتن نیروهای آمریکایی رخ دهد: «جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده است که دولت افغانستان ظرف شش ماه پس از پایان خروج نیروهای آمریکا از کشور سقوط می کند... در شمال افغانستان طالبان بسرعت گسترده شده و ده ها منطقه و شهرهای بزرگ مجاور را تصرف کرده است. نیروهای امنیتی افغانستان غالبا بدون درگیری، ضمن سپردن خودروهای نظامی خود و دیگر تجهیزات تحویل داده شده آمریکا به ستیزه جویان تسلیم می شوند.»

24  ژوئن «سی ان ان» گزارش داد که طالبان به «مزارشریف»، بزرگترین شهر افغانستان و  مرکز مهم حمل و نقل بین شمال افغانستان از یکسو و ازبکستان و تاجیکستان از سوی دیگر نزدیک شده است. طالبان در حال بازپس گیری مناطق از دست نیروهای دولتی است: طبق گفته آنها  90 منطقه یا «ولسوالی»[یکی از واحدهای تقسیمات کشوری افغانستان و یک واژه پشتو است.مترجم] از ماه مه 2021 تحت کنترل آنها قرار گرفته است و طبق داده های نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان «دبورا لیون»، حداقل 50 منطقه از 370 منطقه کشور است. بیشتر مناطق تصرف شده شهرهای بزرگ هستند. «دبورا لیون» معتقد است «طالبان برای تصرف مراکز استانها به محض ترک نیروهای خارجی آماده می شوند».«سی ان ان» فیلم ضبط شده ای بدست آورده که در آن ارتش افغانستان بدون شلیک حتی یک گلوله، کاروان بزرگی از تجهیزات نظامی را که از آمریکایی ها به ارث رسیده بویژه خودروهای زرهی «هوموی(Humvee)  را به طالبان می دهند. بسیاری از مناطق افغانستان در نتیجه مذاکرات انجام شده میان بزرگان قبایل با ستیزه جویان تسلیم شده اند. سربازان ارتش افغانستان که به طالبان پیوسته اند، حقوق هایی دریافت می کنند که ماه هاست سربازان نگرفته اند. پس از خروج آمریکایی ها در کشور هزاران افغانی می مانند که با اشغالگران [آمریکایی ها و نیروهای خارجی. مترجم] (عمدتا بعنوان مترجم)همکاری می‌کردند. اکنون آنها از جان خود می ترسند: بر اساس گزارش «الجزیره»، طالبان بارها اعدام های نمایشی را از خودشان و بستگانشان راه انداختند. آنطورکه «میتو زلر» موسس و بنیانگذار سازمان خیریه وترانها«  No One Left Behind » معتقد است « اگر ما همین الان آنها را از افغانستان بیرون نبریم بیش از 70 هزار نفر کشته خواهند شد» و این آمریکایی ها را از کمک های محلی در درگیری های آینده محروم می کند: «زلر» تاکید می کند «اگر نیروهای محلی پیش بینی کنند که« دوستی آمریکایی ها بمثابه حکم اعدام است، کمتر کسی به ایالات متحده در آینده کمک خواهد کرد».«حامد کرزای» رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با «آسوشیتیدپرس» گفت که نیروهای آمریکایی در حال خروج بعد از خود «رسوایی و فاجعه کاملی» را پشت سر خواهند گذاشت: «عملیات آمریکا و ناتو متوجه نه علیه افراط گرایی یا تروریسم بلکه علیه روستاها و امیدهای افغانستان بود؛ افغانها را در زندان بیندازید، در کشور ما زندانها بسازید.... و همه روستاها را بمباران کنید».«وال استریت ژورنال» می نویسد: «درافغانستان معلوم بود که ما در این جنگ پیروز نخواهیم شد، اما هنوز هم انبوه راهکارها در برابر این شکست مفتضحانه باقی مانده است.»

 

https://www.fondsk.ru/news/2021/06/27/massa-sposobov-pozorno-proigrat-vojnu-53877.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 795  - 23 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت