راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش خبرنگار اومانیته از ایران

امیدواری مردم

بر نا امیدی

غلبه می کند؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

گزارش فرستاده ویژه روزنامه اومانیته به ایران برای تهیه گزارش از انتخابات ریاست جمهوری و فضای عمومی حاکم بر این کشور:

 رئیس دستگاه قضائی ایران پس از یک مبارزات انتخاباتی ناموزون و در میان نارضایتی عمومی مردم، رئیس جمهور این کشور شد. اعلام  پیروزی ابراهیم رئیسی  در انتخابات ریاست جمهوری با بی تفاوتی عمومی روبرو شد. در خیابان های تهران، نه راهپیمائی و مراسمی از طرف طرفداران رئیس جمهور دیده شد و نه شادی از طرف مردم .

رئیس جمهور جدید ایران ادعا می کند که می خواهد "دولت مردمی برای یک ایران قدرتمند" تشکیل دهد، اما آمار رای دهندگان انتخابات روز جمعه بی تفاوتی برخی و نگرانی عمومی مردم از این انتخابات را نشان داد.

در خیابانهای تهران بارها شنیدم که در حدود 64 درصد از ایرانیان در سن رأی "واجدین شرایط " واقعاً از انتخاب بین "بد و بدترین" خسته شده اند و حتی قبل از انتشار نرخ مشارکت رسمی مردم در انتخابات، بدون شک باید گفت که مقامات از اهمیت سیاسی این نتایج آگاه بودند. آیت الله خامنه ای "رهبر ایران" ادعا کرده بود که "برنده بزرگ" انتخابات "ملت ایران است [که] بار دیگر در برابر تبلیغات مزدور رسانه ای دشمن ایستاد.

نمی توان مدعی شد که ایرانی ها به آژیرهای خارج از کشور گوش دادند، آنها به سادگی درک کرده اند که آینده آنها و فرزندانشان مبهم است.

تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده پایان نیافته و هنوز هم ادامه دارد که البته  ضربه ای به قدرت پنهان در جمهوری اسلامی نمی زند، بلکه  به مردم ضربه می زند و زندگی عموم مردم را به نابودی می کشاند. ما در اینده شاهد افزایش ده برابری قیمت ها و سقوط پول ملی در برابر دلار خواهیم بود. اقتصاد این کشور تحت فشار قرارخواهد گرفت و به یک معنا می توان گفت که دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران در سال 2018، در برابر حسن روحانی رئیس جمهور ایران که طرفدار نزدیكی با ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود مانور داد. البته نیازی به گفتن تعداد وعده های محقق نشده رئیس جمهور "اصلاح طلب" پس از دو دوره ریاست جمهوری تخت فشار "دولت پنهان" نیست .

 هیچ یک از طرفین "محافظه کاران و فوق محافظه کاران" از نظر افکار عمومی ایران اعتبار بیشتری از یک دیگر ندارند. در میان نیروهای مترقی مسلمان  و سوکولار سئوالات متعددی در مورد انتخابات مطرح است. آیا این ماهیت واقعی رژیم  است که چنین انتخاباتی را به مردم تحمیل کرد؟

به خصوص که در دسامبر و ژانویه 2017-2018 و در نوامبر 2019، دو موج اعتراض با خشونت سرکوب شدند.

ماهیت شورش هائی که سرکوب شدند چه بود جز مخالفت با اقدامات اقتصادی که به  سبک نئولیبرالی با روند خصوصی سازی، فروپاشی اجتماعی و امتناع از افزایش دستمزدها همراه شد.

  برخی نیروهای سیاسی معتقدند که اصلاح طلبان، میانه روها، محافظه کاران و فوق محافظه کاران  نمایانگر دو روی یک سکه هستند؟ با این وجود وظیفه ابراهیم رئیسی  سخت و دشوار است، هر چند که او ازحمایت كامل رهبر برخوردار است. وظیفه او است که به مردم نشان دهد "ولایت فقیه"، یعنی فقهی که به روحانیون شیعه اجازه می دهد کشور را اداره کنند، تنها راه ممکن برای ایرانیان است!

یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات و با رئیس مجلس که یک سردار سپاهی است به وی گفت: "انشاالله ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا امیدی که اکنون در قلب مردم وجود دارد افزایش یابد"

.

https://www.humanite.fr/iran-ebrahim-raissi-elu-president-avec-un-taux-dabstention-record-711545

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 792  -  2 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت